Av Emma Söderlind - Söndag 10 mars 09:15

Imorse när vi skulle gå till frukosten så såg vi knappt fjällstatonen 20m bort.. så himla vitt och dimmigt. Igår fick vi världens kalasväder, men nu fick vi uppleva fjällens makter och hur fort det kan vända.

VI såg inte ens första ledkrysset...men frukost först. Sen löser vi detta!

Riktigt god fruksot, men Malin kunde inte äta så mkt idag heller...

Vi bestämmer oss för att packa ihop men avvakta tills ngn annan har åkt före oss.

Sedan ger vi oss av, jag har bra glid, Malin får staka i utförsbcke i 10 km...Lagom less...

Men det har lättat och vi såg mellan 1-5 ledkryss allt etersom. Men mkt nysnö idag igen. Ingen bra dag för Malin, men blir lite ficka och varm choklad i Ulvåtjärnsstugan.

Denna resa ska gå ganska snabbt, vi tog ca 3h på oss men då har Malin stakat i 10km utför. Skulle gissa på 2h annars. EN supernöjd att vi fixat triangeln på turskidor, en som bara vill till bilen är vi tillbaka. Behöver inte skotta oss ut från parkeringern heller, vilken lycka ;)

Sedanr ullar vi hemåt, nu har det klarnat men vädret varierar oerhört.

Sedan så blir det vara raka vägen hem med ett matstopp i Bispgården på en pizzeria där, inte den bästa kebabtallriken men men...

SKÖNT ATT komma hem på kvällen sen :D

Av Emma Söderlind - Lördag 9 mars 10:00

Imorse stod väckaren på samma tid, 07.30 Samma procedur med frukost, där Malin hade riktigt tungt att äta... Havregrynsgröt med hjotrtonsylt och pulvermjölk samt hårdbröd med mjukost på.

Hon fick lite extra tid, men blev bara en hårdbrödmacka ändå... nerös tror jag.

Sedan packade vi ihop oss och samma idag igen, först ut i spåren men nu börjar lite blå himmel visa sig. SÅ mååånga bilder direkt innan vi börjar skida, man vet ju aldrig om dett var allt vi skulle få ;) Men mellan 20.40cm nysnö och ospårat, det gick inte fort utför kan jag säga. men skönt att börja med 3km utför.

Men efter det så blev det en stigning på 3km direkt, men med sol och blå himmel så är humöret på topp, inte lika akllt som igår, men samma kläder var perfekt och allt går så mkt lättare.

Sedan ca 3km platt på platån, innan det är 1km utför till dagens raststuga, Enkälen. Fin utsikt, nästan så man ville äta luncehn ute. Många fler ute på fjället idag. Många bor på en fjällstatiopn och gör dagsutflykter, detblir det niog nästa gång, så man inte måste ha all packning på ryggen hela tiden.

Blir frystorkadidag igen och såklart varm choklad, Avslutade men en daim på det :)

Sedan fortsätter det med ca 2km utför, innan man börjar med ca 7km stigning till Blåhammaren fjällstation, Sveriges minsta och högst belägna fjällstation. Den första stugan här kom i slutet av 1800-talet, riktigt häftigt!

Men i sånt här fint väder så gör inte stigningen så mkt, utan man stannar och tar så mkt bilder och njter hela vägen så man får sin förtjänta vila :)

Men det är ändå magiskt när man ser stugan och får ett mål att ta sikte på, för slutet här är riktigt brant vissa delar :P

Väl framme så åker solglasögonen på, ryggsäckarna av och lite njutning ute innan vi får vårt rum, ett eget rum, hundrum 1. Lgger vid annexet med egen ingång, men ingen toalett...

Sedan bastar vi och duschar innan middagen serveras kl 18.00 Hinner självklart med en blåhammaren öl innan det med!

Middagen är fantastsikt, den bästa som jag har ätit någonsin.

3-rätters middag med dryck till det.

Förrätt var en ost med blåbärschutney och rostad purjolök.

Huvudrätt röding med potatis och champinjonsås.

4 olika smörer till flera olika bröd, just dessa är blåhammaren kända för :)

Sedan en chokladkaka till eftrerätt, så gott! Om ma bor här så tycker jag verklgien att man ska boka middagen med, vissa skidar hit bara för middagen :)

Sedan så kryper vi isäng ganska fort, laddade för en lätt etapp imorgon :) Skönt med eget rum, speciellt när man bokat två bäddar i ett 16-bäddsrum ;)

Av Emma Söderlind - Fredag 8 mars 09:45

Imorse steg vi upp kl 07.30 Käkade frukost och strac efter kl 09.00 så var vi utcheckade och påväg på skidorna. Sidvind och snöfall, med en massa nysnö och ospårat. Spännande start.

Detta var mkt jobbigare än vad jag trott, ojoj. Kanske har lite för mkt packning med, skulle gissa att den väger med vatten ca 19kg.

Men allt går och vi segar oss på med att dra 1km åt gången och efter ca 8km, hälften av sträckan är vi framme vi Spåjmejstugan, en raststuga som vi varmt välkomnar. Byter om till torrt underställ och fleecetröja. Samt en ny värmande jacka. Käkar lite frystorkat till lunch och dricker varm choklad. Ganska snart kommer 4st till, kul att se lite mer folk.

Jag var orolig för klädeerna, men är perfekt klädd med värmebyxor, merinotrosor, ullstrumpor + knähöga ullstrumpor, merinounderställ + fleeceunderställ lager 2, Martins endurotäckbyxor som är vindtäta, samt min skaljacka och skidvästen. Mina hummerskidhandskar var perfekta, en buff, en mössa och pannband under samt luvan mot vinden. Helt perfekt klädval!

I denna stuga finns det nödved om man skulle hamna i kris, men man måste ha egen tändkälla med sig, det ska jag packa till nästa gång!

Sedan skidar vi dem sista 8km, efter 6km så kommer vi till gamla sylarna, också en raststuga, sedan går det bara uppför, så skönt att komma fram och se sylarna fjällstaton. En av dem jobbigare dagarna har detta varit i mitt liv, stighudarna var på hela vägen, dem hjälper verkligen till uppför!

Vi får vårt rum, uppgraderade till ett 8 bäddsrum istället för annexet, så lite folk här denna helg.

Glada för det! Torkar våra kläder på rummet då torkrummen var superkalla... tråkigt. sedan sträcker vi ut kroppen lite innan vi bastar. Sträckan tog oss ca 4h 20 min i åktid, men ca 5h totalt med lunchen.

Framme ca 14.10

Bastu och dusch innan vi spanar in hela fjällstationen som rymmer 1000 pers. Dem harnyss byggt om till en restaurang och nu är självköket bara ute i annexet, litet och mkt sämre än på storulvån tycker jag. Blir en kall öl till middagen, som idag blev makaroner, gräddsås och köttbullar. Samt 70% chokladmousse till efterrätt. Sedan hamanr vi på rummet och somnar ganska tidigt, Malin är ganska supernervös och har knappt kunnat äta för att morgondagen har 3km längre att bjuda på än idag :P

Spännande!

Av Emma Söderlind - Torsdag 7 mars 09:30

Idag så slutade jag tidigare från jobbet för att hinna till Storulvån, en STF fjällstation i Jämtlandsfjällen innan kl 22, då dem stänger denna fjällväg. Mellan 22-08 är den stängd varje natt under vintern, men den öppnar även inte förrän i februari varje år.

Resan går otroligt bra och malin kör hela vägen, vi hade tänkt att stanna vid döda fallen men där var vägen inte plogad ner, tråkigt.

Kommer fram i god tid och får vårt rum. Otroligt stora ytor här, stort kök och här skulle jag absolut kunna tälta för det finns så mkt plats att hänga inomhus och tillgång till bastu och dusch mm.

Vi packar iordning oss inför det stora äventyret imorgon och förbereder frukosten.

Sedan blir det en tidigkväll, gratis parkering fick vi hela helgen då vi bor här en natt :)

Imorgon ska vi ta oss an den första etappen mellan Storulvån och sylarna, 16km och många höjdmeter :)

Av Emma Söderlind - Onsdag 6 mars 10:00

Idag efter jobbet tog jag mig en tur själv, lika fint väder idag men solnedgången är nära itid så fick bli en kort utflykt till Stranneberget, lite isigt i skogen, emn skaren bar riktigt bra. FANTASTISKT ljus uppe på berget som får några av dagens sista solstrålar. Synd att man kan höra trafiken, men det är mysigt ändå. Liten frukt innan jag går ner igen, det behöver inte ta mkt mer än en timme att ta sig ut för lite frisk luftoch vackra bilder :D

Det finns en grillplats, men lite lä runt samt en flaggstång här. En del av Arnäsleden så leden är bra uppmärkt :)

Av Emma Söderlind - Tisdag 5 mars 10:00

Ikväll blev det ren impuls, jag ville fara ut oh grilla till middag då det var så himla fin kväll. martin var på och sen inom loppet av 5 min så fick vi med oss Japanskan Lina och Robin 14-år som har sportlov med :)

Körde upp till masten och gick i isiga spår upp till vindskydet, det nya som jag inte riktigt fattar tjusningen med men men... det går alldeles utmärkt att grilla här och man har en perfekt solnedgång. Så himla fint. Njuter av et vakcra ljuset omkring oss, roligt att få höra om Japan med, dit vill jag åka en dag :D

Grillar korv och myser vid elden medans stjärnorna sakta kommer fram. PERFEKT KVÄLL! :D

Av Emma Söderlind - Söndag 3 mars 10:00

Idag så drog jag och Martin med oss skotrarna till Hemling och parkerade där, Sedan blev det en tur på ca 7km upp till Kolidenstugan på isiga och hårda spår, men än går det att köra.

Stugan var varm och go, det var bra för jag frös så otrolgit mkt om fingrarna. En superfin raststuga, med grillring ute och dass samt en välfylld vedbod :)

Vi börjar med att värma oss inne och spana in det fina fotoalbumet som handlar om när stugan byggdes.

väntar in glöden ute innan vi grillar lite korv. SÅ himla mysigt, fin utsikt är det här uppe med även om vädret inte är det bästa idag :)

Värmer oss och fikar lite inne i stugan innan vi rullar hemåt, Martin kör veteranskoter hela vägen för att vi ska få ut den vägen på GPS och karta ,s samt en tidsuppfattning :)

Av Emma Söderlind - Lördag 2 mars 09:45

På sommaren kan man paddla kajak förbi den kända stenen i Stor-Åbodsjön för att se hällmålningen av en älg på stenen. Jag älskar och förundras av allt sånt här gammalt :)1,1m stor älg som.

Eller så gör man som ja och besöker här på vntern så man kan gå ut på isen, nog en rolig utflykt för barnfamiljen och titta på denna :)

Adventure must start with running away from home! My adventure will start 17th January 2012! And after that it never gonna end, travel is lika a drug for me! ;)

<<< Juli 2019

Följ notimetolose med Blogkeen
Följ notimetolose med Bloglovin'

My travels!

Gästbok - lämna ett litet fotavtryck här :)