Inlägg publicerade under kategorin Sverige - Fjällvärlden

Av Emma Söderlind - Söndag 21 april 10:00

Imorse så var det inte det bästa vädret, vi hade tänkt att åka ut en sväng ändå men Martin ville följas hem.  Så vi packade ihop och bestämde oss för att stanna i bredträsk istället.

Så blev först ett fikastopp i en superfinstuga i Grönjäll. Sedan så käkade vi sen lunch i Vilhelmina. Innan vi avslutade kvällen i bredträsk med pappa. Städade och röjjde lite innan det blev middag och pappa for hem. Då speladevi spel med Tove och drack gott resten av kvällen :)

Av Emma Söderlind - Lördag 20 april 09:45

Idag var det strålande sol och helblå himmel! Sån fanatstisk dag. Vi intar samma plats igen, vilket jag tycker är ganska tråkigt och inte så mkt jag. Men jag och Martin tar en skotersväng istället på ca 1h och hittar en ny superfin dal, här ska vi sitta nästa gång vi är i Kittel, samt en fin utsiktsplats dit topptursåkarna tar sig med skidor. med utsikt över backen och Kittelfjällbyn. Så kul med nya platser :D

Lite skoterventyr, tur jag har en fantastisk duktig chaufför, älskar att vara på väentyr med dig.

Sedan steker vi fläskfile med wokgrönsaker i tortillbröd idag, samt coola bananer efter det- MUMS!

Det är så varmt att det går inte att ha ytterkläder på sig och man håller på att dö i linne. Det är riktigt bikiniväder där det är lä. Så varmt att man orkar inte ens göra ngt, mer än att steka på liggunderlagen ;)

Fantastisk dag kan man säga, tycker vi åker hem lite tidigt men blir Robins tur att åka fatbike utför backen idag.

Sedan blir et en promednad genom kittelfjällbyn till Niklas stuga, en liten rundvisning och sedan hem igen.

Middag idag blir Martins favorit, pizza ;)

Spelkväll och återigen en grillning ute. Tyvärr ingen fullmåna ikväll heller då det är mulet... typiskt. Jag som sett fram emot en fullmåne i fjällen. Men nästa gång ;)

Av Emma Söderlind - Fredag 19 april 09:30

Imorse så vaknade vi tidigt av en ettåring... innan man brukar vakna till jobbet till och med... ingen hälsoresa detta.

Men kom ut itid, blev ca 3km skidor i halvdanna spår men martin var taggad iaf ;)

Sedan hittade vi en fin plats där vi precis gjort upp elden så kom fjällräddningen och sa att idag stänger dem fjället här pga samerna. Så bara fint att flytta till andra sidan.

Blir våran samma vanliga plats, inte bästa vädret, för mjukt för att cykla fatbike tyvärr med.Blir ute tillc a 16, så inte så länge idag.

Idag blev det pulled pork med wokgrönsaker, lök, sallad och såser i tortilabröd - supergott och saftigt! :)

En promenad till affären, middag och sedan en massa spel innan vi avslutar kvällen framför brasan ute :)

Av Emma Söderlind - Torsdag 18 april 09:15

Idag så jobbade jag ca till kl 15 och sedan rullade vi mot Fjälls. Fick äntligen stanna till och spana in macken som Martin vill köpa ;) Där köpte vi en högrevsburgare var och sedan var det skönt att komma fram till Kittelfjäll medans det var ljust :)

Nu ska vi återigen fira påsekn här :)

Glass i bilen när vi rullade mot fjällen xD

Av Emma Söderlind - Måndag 25 mars 08:45

Imorse så såg vädret helt okej ut. Ingen nederbörd. Vi kör mot Raukasjön och passerar då efter ca 8km Slipsikstugan, som ligger vid en tjärn/sjö uppe på fjället.EN fin övernattningsstuga med kök och dass samt 6 bäddar :)

Här har vi tydligen varit med famíljen med, men det minns inte ritkit jag.

Sedan kommer vi till Raukasjön och det är här som man kan köpa våfflor. Vi kör vidare mot Blåsjön, men avviker innan då dem börjat med ledavgift vid blåsjön per dag och person då vi kör mot Ankarvattnet istället. Stanar vid Tjärnbäckenstugan, en raststuga där vi lagar parisare till lunch och kaffe sedan. Lång och härlig lunch, sedan rullar vi vidare. Vid anakrvattnet finns en naturrastplats med dass, men den ligger mer efter bilvägen. Sedan låååång körning över ett helvitt Stekkenjokk för EM bjöd på snö, inte storm men ätt snöfall, då blev allt vädligt vitt. Lite mäktigt ändå, men många av skoterchaufförerna var ganska less och nöjd sista biten ;)

lite snabb middag för mig innan jag rullar hemåt igen - imorgon är det kurs!

Tack Klimpfjäll och familjen för den här helgen <3

Av Emma Söderlind - Söndag 24 mars 08:30

Idag var det helblå himmel och sol - fantastiskt och vilken kontrast mot gårdagen. Men, vi fick börja med att skotta oss ut ur stugan och försöka skotta loss alla bhilar.... snön gick över mina knän på gården. Vilken puder! Kom iväg 1h senare än planerat men det gick et med, stormade för mkt uppe på fjället så vi körde ner mot dalen och grävde ner oss där eter lite puderkörning. Såg en massa ripor, lagade god palt på muurikan och njöt i solen :D

Sedan på EM så körde vi över fjället, otroligt fin väg till Ransaren och Ljuslidenstugan som har 4 egna lägenheter kan man säga, men 4-6 bädda och eget kök i varje. Otroligt fin, man ombeds att betala 100kr/natt här dock. Sedan finns det dass utanför och vedbod. Fantastiskt att det kan finnas såna här ställen :D

VI kokar kaffe och fikar lite här innan vi körde ner mot Grundfors och över kultsjön hem igen. Direkt där leden kommer ner på Kultsjön från grundfors finns det ett vindskydd, bra att reka då det inte finsn så mkt såna ställen här i fjälls, eller så är vi bara otroligt bortskämda hemma. Om det skulle vara snöstorm ngn mer dag när man är här :)

Otroligt fin solnedgång och kväll. Vilken heldag vi fick xD

Av Emma Söderlind - Lördag 23 mars 08:30

Idag så vaknade vi till yffsat väder, man såg till och med lite blå himmel. SÅ vi skydnade oss ut, med förhopping med att kunna köra till Ransaren och stugan där. men uppe på fjället fick vi vända. storm med 25m/s och vi såg knappt ledkryssen... Tillbaka till stugan, sedan provade vi att ta oss över kultsjön... samma där... så vi fick vända ytterligare en gång...

Blev lite googling hemma då medans småsyskonen åkte skrana. Slutade med att vi åkte till Durrenstugan för att laga mat där, 2-4 sängplatser, kammin och bord finns det där. Det ligger vid tjärnen intill Durrenpiken.

Ibland kändes det som att husetskulle blåsa bort, förstår att man måste ha vajrar som håller det kvar. och ibland var det svårt att öppna dörren ut. Blev älgfärs med wokgrönsaker som vi stekte och kokkaffe till det.

Lite spännande med och man får respekt för fjällvärlden när man får uppleva den i detta väder. Helt galet.

Sedan åkte vi hem eftrer ngn timme, nöjda med att få ha lite stugmys. Vi snöade helt in, såg inte ut genom ett enda fönster... så isntängd man kan känna sig. Men imorgon visar prognosen på bra väder, det hoppas vi på!

Liten video från fjället, hur vitt det kan bli :P

Av Emma Söderlind - Fredag 22 mars 08:15

Imorse packade vi ihop det sista och sedan rullade vi mot Klimpfjäll, lite strul allmänt men skönt att komma upp itid. Packade in i stugan, sedan så lossade vi skotrarna och begav oss ut på en liten tur upp till K2 och lite frikörning :)

Trevlig kväll med spel och stugmys och tårta för lillebror fyller 22 år :)

Adventure must start with running away from home! My adventure will start 17th January 2012! And after that it never gonna end, travel is lika a drug for me! ;)

<<< Juli 2019

Följ notimetolose med Blogkeen
Följ notimetolose med Bloglovin'

My travels!

Gästbok - lämna ett litet fotavtryck här :)