Inlägg publicerade under kategorin Sverige - skoterutflykter!

Av Emma Söderlind - Söndag 31 mars 09:00

Inatt fick vi sova en timme minde, ändå vaknade jag mycket tidigare än vad jag brukar göra på helgerna.

Väldigt taggad för dagens evenemang som jag och martin ordnar.

Vi packade ihop det sista och mötte upp ett tappert gäng nere på Badstranden i L-mon. Sedan startade vi ca 11.10 och körde till Hemling, över sjön, ganska hårt före dock.

I Hemling mötte ett större gäng upp oss, samt Allehanda. Här började även tipsslingan. Fantastiskt väder idag, kanske är detta årets sista skotertur på hemmaplan? :P

Jag och martin åker och fotar lite medans folket tarsig an tipslingan med 10 frågor påvägen upp. Förstapriset är en hjälm så en bra vinst.

Väl uppe så har HIF, hemlings intresseförening gjort ett fantastiskt jobb och fixat med fika och hamburgare :)

Vi delar ut fina goodiebags till alla som kommer på en veteranskoter med. En rembytartävling och peoples choice delas ut med, samt den skoter som ahr bästa puts :)

Kanonlyckad dag, tack alla som kom och delade den med oss samt HIF som gjorde ett gediget jobb med mat och fika och höll allas blodsocker stadigt. På återseende nästa år alla :D xD

Av Emma Söderlind - Lördag 30 mars 09:00

Idag så packade vi inför helgens evenemang, veteranskoterkörningen upp till kolidenstugan från Långviksmon.

Vi stannade i Hanabäck och grattadeNathalie och fikade tårta påvägen med. Kom fram ganska sent till L.mon, lossade skotrarna och lastade goodiebagsen, skyltar mm och testade leden till Hemling. Där satte vi upp första skylten och sladdade leden gjorde vi med.

Upp till koliden för att sladda till utanför, upp med skyltar, skotta lite och göra klart alla 30 goodiebagsen som vi hade med oss samt lämna priserna :)

Fin solnedgång var det här uppe ikväll. Sedan sladdade och körde vi i mörkret hem, så gott att komma hem till middag på bordet som lillebror hade lagat :D

Nu laddar vi för imorgon, med sol och mycket folk - vi känner oss i fas iaf :D :D

Av Emma Söderlind - Onsdag 20 mars 10:55

Nu närmar det sig med stormsteg och jag är så glad att det har kommit en massa snö med, fantastiskt.

SÅ, har just du koll på din veteranskoter? För vi ses väl i L-mon den 31 mars för gemensam körning?

SPana in detta evenemang :

Lite insp bilder och film kommer här:

Av Emma Söderlind - Söndag 17 mars 09:30

Idag så åkte vi ner till stugan för att skotta lite. Självklart tog vi med oss lunch och skotern med, tanken var Skaltostugan i Sidensjö. Men Martin glömde täckbyxorna hemma så fi åkte tbx till stugan för att leta ngt varmare att ha på benen, och då tog vi ett närmare utflyktsmål. Parkerade bilen längs vägen, jag lossade och lastade själv idag, måste ju öva med.

Sedan hittade vi skoterleden ganska fort, och tog oss ca 20 min att komma upp till Tvärkälsberget, bra skyltat.

Där var det folk vid vindskyddet. Så vi spanade in den öppna raststugan som är i lite slitet skick, gick upp och spanade in utsikten från brandtornet, åkte sedan ner och grillade i kåtan alldeles nedanför istället. Mysigt det med! VI kanske borde bygga oss en kåta själva i bredträsk eller så?

Blir hamburgare till lunch och lite planering inför det kommande STISSO RETRO RIDE 2019 upp till Kolidenstugan.

Sedan åker vi ner igen på EM.

Blir bara en lugn kväll hemma, mkt sammanställninga v utflyktsmål för min del. :)

Av Emma Söderlind - Lördag 16 mars 09:30

Imorse steg vi upp tidigt för att hinna till stan innan 10, så blev frukost ca 07.30

Sa hej då till Anna, Engblom sov fortfarande. Det snöade ute, och allt gick betydligt fortare då vi hade ett spår att följa.

Passerade Fagerlandsstugan, en raststuga uppe på fjälliknande Fagerlandsåsen, fantastsitk lanskap och vinterområde, närmaste fjäll jag tycker vi kommer häromkring :)

Sedan så körde vi även till Räckebergstugan, inte Räckebergsutkiken utan till stugan. En liten stuga med dass och som en raststuga med kammin. Mysigt ställe, men inte lika populärt som Räckenergsutkiken.

Ca 10.10 var vi hemma igen. Sådant här ska vi göra oftare :D

Av Emma Söderlind - Fredag 15 mars 09:15

Ikväll efter jobbet så käkade vi middag, sedan så packade vi ihop oss på skotern och gav oss iväg för att åka och absta uppe i Flärke och mysa lite med Engblom och Anna :)

Helt ospårat i mjuk puder.Sånt äventyr och härlig känsla att köra helt själva i skogen. Otroligt!

Stannar till och kikar på Räckebergstugan med dess vindskydd, en övernattningsstuga och raststuga med vindskydd, dass och ved :)

Hit var vi en fullmånskväll som var helt fantastisk :D

Ikväll är det mulet, men lika mysigt att följa ledkryssen och reflexerna längs leden ändå. Härlig körning, spännande att köra en väg som vi aldrig kört förut, lite felköning och omtag för att hitta reflexerna men det spädde bara på äventyret! Detta borde alla prova, vi ska helt klart göra om det :D

Tar ca 1,5-2h upp till Flärke, ändå mötte Engblom oss i Gideå och visade vägen. Blev lite högre meelhastighet när manahde en som kunde leden framför sig ;) Totalt ca 7 mil skoter skulle jag gissa på.

Sedan blir det en riktig spelkväll med god dryck och eftrerrätt. VI sov över sedan.

KVALITETSTID, Tack Anna & Engblom för detta :)

Av Emma Söderlind - Söndag 3 mars 10:00

Idag så drog jag och Martin med oss skotrarna till Hemling och parkerade där, Sedan blev det en tur på ca 7km upp till Kolidenstugan på isiga och hårda spår, men än går det att köra.

Stugan var varm och go, det var bra för jag frös så otrolgit mkt om fingrarna. En superfin raststuga, med grillring ute och dass samt en välfylld vedbod :)

Vi börjar med att värma oss inne och spana in det fina fotoalbumet som handlar om när stugan byggdes.

väntar in glöden ute innan vi grillar lite korv. SÅ himla mysigt, fin utsikt är det här uppe med även om vädret inte är det bästa idag :)

Värmer oss och fikar lite inne i stugan innan vi rullar hemåt, Martin kör veteranskoter hela vägen för att vi ska få ut den vägen på GPS och karta ,s samt en tidsuppfattning :)

Av Emma Söderlind - Lördag 2 mars 09:30

Idag var det fint väder så klev upp itid för att ta mig till ätra fjällskog. Måste u testa tuskidorna såhär en vecka innan vi ska åka jämtlandstriangeln :P Ute i gid tid jag vet.

Men det blir en ospårad skogsbilväg och sen längs lite skoterspår för att ta mig till Brynge fäbodar, riktigt fint ställe. 2 fäbodar, en i bra skick. Mkt ved och dass här. Mysigt läge. Hit är det nog vanligast att man åker skoter, men turskidor gick precis lika fint.

Jag stannade även till vid Österselsbodarna, det står att det ska finnas en raststuga där ,men alla bodarna där är låsta utom en i sämre skick där man hugger ved. Finsn en grillplats opch dass här dock om man skulle passera förbi.

Stannade även vid starten till Nätra fjällskogens skidspår, där är det också en raststuga och dass, Hinsjöstugan. Fint skick, bra med ved. Bra start eller avslut på en skidtur :)

Adventure must start with running away from home! My adventure will start 17th January 2012! And after that it never gonna end, travel is lika a drug for me! ;)

<<< Juli 2019

Följ notimetolose med Blogkeen
Följ notimetolose med Bloglovin'

My travels!

Gästbok - lämna ett litet fotavtryck här :)