Inlägg publicerade under kategorin Paraguay

Av Emma Söderlind - 6 februari 2018 17:36

Igausso Falls igen, Brasilianska sidan!
Idag så klev vi upp tidigt trots att det blev en sen kväll, men vill man inte behöva välja utan göra båda sakerna så är det bara att sitta upp. Kan ju vara bra att vara riktigt trött till nattbussen på 16-20h sen ;p.
Packade ihop allt och sedan så åt vi frukost. Strax efter åtta ahade vi checkat ut och lämnat väskorna. 08.15 skulle bussen komma men den kom först ca 08.25 Ganska trångt men tur det var tidigt på morgonen så det gick bra ändå. Vi kom fram ca 2 min i 9. Då hjälper en av parkarbetarna där oss att betala inträde och sen visar hon vilken kö vi ska ta, trots att hon är lite sen. Vilken snäll tjej :) Så vi har tur att hamna som trea och fyra i kön, så det är vi och några parkvakter som åker bussen, vi får välja säten i den första bussen ut i parken.

Vi hoppar av vid näst sista stoppet och går sedan ca 1,7 km helt ensamma nästan med massa grymma utsikter mot fallet till The grand finale, devils peak. En plattform mitt ut i fallen. Man blir inte sålt, och det är bara 4 andra där när vi är där så vi får hur mkt tid ochplats som helst att ta bilder, det har vi haft hela dagen. Helt Otroligt vilket flyt vi har. Och vi som trodde vis kulle behöva köa, har inte väntat en enda minut här. Fantastiskt. Det var busa nr 120 motflgplatsen vi åkte, den kostade ca 3,45 reales/person. Sedan inträde till parken på 62 reales. Men vi är mer än nöjda :D

Ca 10.30 känner vi att vi tagit alla bilder vill, sett två regnbågsr och en massa av dessa små grävlingsdjur. Vi går mot bussen och ca fem i 11 är vi tillbaka på parkeringen igen. Det tog oss ca 2h på den brasilianska sidan utan köer alltså och då stressade vi inget.

Får vänta på den lokala bussen i ca 15 min. Mensen får vi sittplatser och hemresan är super behändlig. Kommer tillbaka ca 11.45 till hotellet. Snackar litemed dem andra, Jack hade åkt ensam till Paraguay idag så då bestämmer vi oss för att göra det med, men bussen tog lite tid dit såvida tar en taxi. Kostade ca 20 reales, dubbelt mot bussen…sedan går vi över bron till paraguay. Man behöver inget pass, utan det är bara att, lite synd för då får man ingen stämpel heller. Dem måste ha ngt sorts handelsavtal för alla åker över till Paraguay för att shoppa. Mkt folk, mkt trafik men man känner sig säker hela tiden.
Går bara längs den stora gatan, sedan svänger vi ner i en galleria, köper oss en souvenir och går lite till innan vi går tillbaka. Sämsta besöket av ett land, men jag kommer att räkna det för jag kommer nog aldrig hit igen skulle jag tro. :)
Glad att vi lyckades så bra med våra mission idag. Och med bravur med, vi gjorde faktiskt en high five för att vi lyckades så bra :D

Nu har bytt om, ätit lite snack, och väntar på bussen som ska ta oss till Argentina, för att därifrån ta oss söderut i ca 16-20h. Där blir vi hämtade till Uruguay av ett homestay där vi ska sova 2 nätter. Inte säker att vi har wifi eller ens el där, men det får vi se :) Fantastisk dag igen, och jag tycker absolut man ska besöka båda sidorna av fallen. Så otroligt mäktiga! Dessa två dagar har varit fantastiska!

Bussresa från Foz de Iguacu till Gualeguaychu. Vi åkte från hotellet kl 15.00 Sedan så gick gränsen till Argentina fort, och återigen behövde vi inte kliva ur bussen.
Sedan fick vi vänta 2h på busstationen. Bussen skulle gå 18.15 brasiliansk tid, 17.15 i argentinsk tid. Man ställer ju tillbaka klo kan 1h till så nu är det 4h skillnad mot hemma.

Vi köpte middag och hängde på stationen tills klockan blev slagen. Två tjejer var inte alls pigga så dem gruvade sig ganska kt för en ca 1h lång bussresa, men det finns ju toa på bussen iaf.

Supernova kontroll när vi ska på. Man visar biljetten, lämnar den stora ryggsäcken, får en klisterlapp påvardera biljettthalva + en på väskan. Sedan markerar dem handbagaget med en remsa och precis innan i går ombord måste dem kolla att bussen verkligen är tom. Det är en dubbeldäckare och vi sitter uppe. Inte den bästa övernsttningsbussen men det är ganska breda säten iaf.njuter av utsikten och ljuset dem första timmarna och passar på att bara prata.
Vi blir stoppade i en poliskontroll där polisen går in och granskar allt, samt en annan kollar bagageutrymmet och en tredje granskar bussen med chauffören. Vi får visa pass allihopa och sen är han nöjd. Det är bra med säkerheten och detta är för smuggling av människor och droger dem gör detta. Och så att turister ska känna sig trygga :)

Sedan när det blir mörkt vid 21 ca, så lägger vi oss för stt sova. Sover riktigt bra tills vi plötsligtblir väckts för att byta buss mitt i natten. 1:ans växel funkar inte på denna och det har man hört. Så packa ihop, ut och till samma säte på nästa. Sovtime igen. Mitt i natten kommer dem med en matbricka. Risotto och ett bröd. Får berättat för mig sen att den första chauffören gjorde typ stopp varje kvart för att röka. Men det uppfattade aldrig jag.

Adventure must start with running away from home! My adventure will start 17th January 2012! And after that it never gonna end, travel is lika a drug for me! ;)

<<< Juli 2019

Följ notimetolose med Blogkeen
Följ notimetolose med Bloglovin'

My travels!

Gästbok - lämna ett litet fotavtryck här :)