Inlägg publicerade under kategorin Sverige - Toppturer runt Övik

Av Emma Söderlind - Tisdag 9 juli 16:00

Idag så åkte jag och Martin till Hummelvikens naturreservat. Man parkerar i Stråsundsviken, sedan får man följa vägen  ca 450 bakåt till starten av stigen. Det är ca 5km rundslinga detta. Förbi Stortjärnen som man absolut itne får missa, där finns en grillplats, men den var inte mkt för världen.

Rundslingar tar en över 2 superfina toppar med fantastisk utsikt mot skärgården och skuleskogen, här får man vara ensam och jag förstår att detta kallas Skules lillebror. Jag håller denna nästan högre, just för att man får vara själv.

Vi bara njuter i det vackra vädret! Fantastisk dag! :D

Av Emma Söderlind - Tisdag 2 juli 15:45

Ikväll så bjuder Pontus och Julia på middag och vi tar bilen till Backsjö och parkerar på en markerad P-plats längst där inne. Går skogsbilvägen uppåt, som sedan övergår i skoterspåret, ca 3km upp skulle jag säga.

Sedan kommer vi upp på toppen av visarberget en fantastisk fin kväll. Tyvärr som resten av denna sommar, lite blåsigt men men...

Vi steker kebab och wokgrönsaker och käkar i pitabröd.

Njuter en stund innan vi går ner igen för att fika och dricka kaffe hemma hos dem, då berättar jag och Martin den stora nyheten, och det är så roligt när alla blir så glada <3

Av Emma Söderlind - Måndag 24 juni 00:45

Idag så ska jag jobba natt och gud vad jag saknat dessa lediga dagar. Visst uppskattar jag kvällar och helger med Martin men lediga dagar för utflykter är väldigt fina med ;P

Idag så sover jag ut för att orka nattskiftet. sedan packar jag lunchväskan och kör till visarberget för att utforksa mina första stolpar för iår, nämligen på visarberget.

Man kör upp vid förskolan i västeralnäs så slutar den vägen vid en grusgrop där man har gott om plats att parkera. Sedan följer man skoterleden en bit upp, tar ca 25 min att gå upp till toppen av visarberget med milleniumstugan.

Då passerar man även ett vindskydd jag aldrig sett tidigare, kul med nya platser, speciellt om Milleniumstugan och kåtan skulle vara upptagen en vinter´kväll :)

Njuter av lunchen uppe på toppen i lä, sedan traskar jag vidare till en fin utsiktsplats åt helt andra hållet.

Allt flyter på och jag lyckas samla alla stolparna, utan större problem. Perfekt dag! :D

Av Emma Söderlind - Torsdag 6 juni 10:30

Imorse hade jag fotbollsträning och jag tror vi alla höll på att dö, så himla varmt. Sedan hem till lunch på bordet av martin innnan vi åkte och spenderade hela dagen i stugan. Kvällen så åkte vi upp till Sörängesberget och grillade krov med Johan :) Ritkigt mysig och trevlig kväll, men myggen förstörde den tyvärr en del...

Man kör vägen mellan Överön och Järved, sedan så är det en avfart/liten skogsbilväg ca mitt på som man kör in till en parkering. Sedan är det stigwen till vänster över hygget som man ska följa upp till berget. Sedan höger, höger när stigen delar sig :)

Av Emma Söderlind - Söndag 14 april 09:15

Idag mitt på dagen så åkte jag och Martin upp till Varvsberget. Det är verkligen en underskattad pärla i vår kommun så lätt esöksmål, utsikt åt alla håll. Hit borde man ta sina vänner som besöker Övik bara en kort stund. Nu utforksade vi utsiktplatsen ner mot hoppbackarna med. Samt gick upp stigen bakom hoppbackarna (dem mindre) kom ut på en jättefinklippa med utsikt över Hörnsjön, Själevadsfjärden och Själevad samt Domsjö området. Hit ska vi fika ngn gång i solnedgången :D

Av Emma Söderlind - Söndag 14 april 09:00

Idag var det en riktigt fin vårvinterdag. Några timmar ledigt emellan dagens kalas kan man säga. Då blev detett nära utflyktsmål till Mosjön. Kör man in den lilla grusvägen där bredvid rastplatsen så ser man en gammal skylt där det står gravröse. Där går en stig som inte är lång alls upp till toppen av berget, som ger riktigt fina vyer trots att det inte är så högt. En eldplats och bänk finns det med, samt det finaste gravröse som jag har sett i mitt liv. Väl värt att ta med barnen upp hit och kika. Enkel utflykt :)

Av Emma Söderlind - Lördag 13 april 10:00

Ikväl så tog vi oss en promenad upp till Gidebergets toppstuga, ca 1km att gå i skoterspåret för att ta sig upp. men vilken utsikt. :D

Fantatiskt fin stuga som är byggd för mindre än ett år sedan, alltså somamren 2018! Fantastiskt vilka eldsjälar det finns, och har funnits genom tiderna. Så fint att detta förs vidare til nästa generation :D

Med belysning, grillring, ved, soffa och bord så är detta en plats man kan hänga många timmar vid.

Vi stekte blodpudding med bacon som väldigt sen middag i solnedgången som var grym samt i månens sken.

Hit kommer vi fler gånger :D

Av Emma Söderlind - Fredag 12 april 10:15

Ikväll blev det en middagsutflykt till Ögeltjärnsberget, hit var et riktigt längeedan som jag var. Stigen var det inte så mkt snö på, gick bra att gå.

Fanns mkt ved nere vid Ögeltjärnens vindskydd, med dass. Sedan var det otroligt fint ljus medans vi gick upp till toppen. Var två andra som precis höll på att göra upp eld så vi klarade oss från det, vilken tur vi ahde. Tog en promenad och fotade lite bortöver mot bänken och satt där och njöt i solen lite med utsikten som är så fantastsik mot vår sk'ärgård!

Sedan stekte vi paraisare på muurikan, käkade, njöt lite mer av solnedgången och ljuset innan vi tog oss tillbaka till bilen igen :) Perfekt kväll i mina ögon xD

Adventure must start with running away from home! My adventure will start 17th January 2012! And after that it never gonna end, travel is lika a drug for me! ;)

<<< Juli 2019

Följ notimetolose med Blogkeen
Följ notimetolose med Bloglovin'

My travels!

Gästbok - lämna ett litet fotavtryck här :)