Inlägg publicerade under kategorin Norge - Fjordnorge med Martin 2017

Av Emma Söderlind - 13 juli 2017 12:15

Imorse så visade solen och vädret sig från en ännu bättre sida än igår. Vi åt frukost på rummet och checkade ut. Nu ska vi ut på tur :)

Får betala 100kr för parkeringen här med. Sedan så börjar vi liksom så många andra (mest norrmän nu faktiskt, till skillnad mot Kjerag där det var mest turister) mot toppen på Gausta berget :)

Så fin vandring ovanför träden. Vi tar en genväg över alla stora stenfält och kommer upp på 1h 20 min.

Utsikten kan man inte klaga på. Sägs att man kan se över till Sverige och 1/6 av norge. Det är ganska coolt!

Enkel vandring, många barn går upp :) Gillar att i Norge kan man bestiga såhär höga toppar ¨så enkelt :)

Äter en våffla på toppen med :)

Sedan så rullar vi ner till byn och tar krossobanen upp till spetsen på Hardangervidda, Gvepseborg. Fint och mysigt ställe för en kort hike och picknick. Vi unnar oss en dagens i deras panorama cafe, det är nog den måltid som jag ätit med bäst utsikt till :) Men mat är inte billigt här, 195kr för en dagens i Norge, men portionen var inte att klaga på :)

Åker ner igen i kabinliften. Sedan är det bara att spana in speglarna på torget, tanka upp bilen och fylla på med lite snacks för nu är det slutet på vår norgeresa och nu så ska vi röra oss 94 mil hem igen till Övik :)

Tack för den här gången Norge, på återseende! :D

Av Emma Söderlind - 12 juli 2017 11:30

Imorse var det äntligen det här fantastiska vädret som vi längtat efter xD SOL & BLÅ HIMMEL!

Frukost vid fjorden innan vi packade in oss i bilen för att rulla upp mot Blåsjön och egentligen förbi allting som vi passerade igå¨r igen, bara för att Martin skulle få se allt i detta fantastiska väder med ;)

Kör förbi Gullingen som jag tycker var magisk förut, men när vi kommer till blåsjön, WOW! Vilket område. Jag blir helt lyrisk. Så fantastiskt vackert det är! Kameran går varm och det blir många stopp för att njuta av naturen, jag hade hört av Hans att detta var bra, men såhär bra hade jag aldrig trott. Så himla glad att vi for in.

Dem har grävt fram vägen med grävare och ja, vi kör verkligen till vägens ände... dem har inte hunnit skotta upp mer. Samma grymma väg tillbaka innan vi styr kosan mot Rjukan och vår sista dag denna resa. Så mkt vi har hunnit att göra.

Grymt att få åka bil igenom Norge i detta väder med :)

Väl framme i Rjukan har vi grymt tur. Hinner precis till sista bussen till museet, som vi dessutom får åka gratis (supertrevlig busschaufför).  Betalar in oss på Norska arbetarmuseet och får strosa runt i fabriken som dem sprängde 1943 och kanske räddade världen från Hitler? Grym historia, läs gärna på om TUngt vatten (tungt vann) finns flera filmer/dokumentärer om det :)

Rjukan ser aldrig solen på vintern, så dem har speglar som speglar ner ljuset på torget. Lite kul :)

Sedan snabbkäkar vi middag på parkeringen, ringer taxi som skjutsar oss till starten på Sabotörstigen, den väg de norska soldaterna kom till fabriken (Norsk hydro) för att spränga den. Riktigt fin väg, grymt väder och sedan kör vi upp på fjället på andra sidan byn och vilken utsikt det var. Vi bor på ett jätte fint hotell med utsikt mot Gaustatoppen, den vi ska bestiga imorgon. Vin på vår balkong i kvällsol :)

Livet är bra just nu!

Av Emma Söderlind - 11 juli 2017 11:30

Imorse så regnade det..så tråkigt. men blev en hotellfrukost iaf. Sedan spanade vi in Sverd i fjell och tog en tur på stan i Stavanger. Himla mysig stad detta är.

Men, i ett försök att vänta ut regnet så rullar vi mot färjan som ska ta oss till Tau och sedan förhoppningsvis till Preikestolen.

Regn regn... sämsta dagen hittills...Kör ganska fort upp till Preikestolens parkering men PROPPFULLT med folk och ja, det ser inte ut att vara ngn sikt och regnet ser inte ut att lätta så vi struntar helt enkelt i denna vandring, när vi äntlgien fått alla kläder torra på golvvärmen på toan på hotellet ;)

Rullar mot Erfjord istället. SÅNNA MINNEN <3

Får visa Martin vart jag jobbade. Vart jag bodde - OMG vad häftigt att vara tillbaka här igen. Kör runt på alla vägarna och bara visar. Hamnar i Sand där vi faktiskt käkar middag på hotellet där vi hade julfesten.

Kör över Gullingen där det är riktigt busväder... men när vi rullar ner mot Josenfjorden skiner det upp med lite blå himmel och sol. Så skönt. Det håller i sig så vi turistar lite och sedan slår vi upp tältet vid fjorden på en badstrand. Grillar lite bullens över öppen eld, tar en öl i solnedgången och poppar musik! Ibland är livet enkelt ;)

Av Emma Söderlind - 10 juli 2017 11:00

Imorse vaknade vi till grym utsikt och ljuset som sken in genom fönstret på vårt rum. Så fantastiskt!

Frukost och kaffe nere i köket innan vi lämnade av en massa saker i bilen, bytte om till vandringskläder och började traska alla dessa trappsteg.

Kommer ikapp två grabbar från Holland som vi går ganska länge med, riktigt trevliga men dem har tält och allt med sig. Stackare...

Grymma utsiktplatser och flera bänkar att stanna och beundra utsikten ifrån :)

Steg för steg tog vi oss uppåt.

Där uppe var den gamla kraftstationen och en massa får. Här blev det lunch, risifrutti, festis och banan.

Sedan blev det rallarstigen neråt, mer vanlig stig men inte bara att gå utför ändå. Vi har ju tagit ca 800 höjdmeter idag.

Passerar en turiststuga och efter ca 3h vandring är vi nere igen. Tar oss en riktig snabbdusch, tar en sväng igenom kraftmuseet innan vi väntar in färjan. FÅr åka ca 45 min till längs Lysefjorden innan vi kliver av i Forsand. Nu börjar vi hamna på vägar där jag varit förut :)

Tar ytterligare en färja och åker in till Stavanger för att hälsa på min gamla kollega Krister. Så himla kul att få snakka norsk igen och träffa nya personer, och framförallt SIMBA igen :D

Trevlig kväll, vi tar in på hotell och dricker vin på kvällen. MYS!

Av Emma Söderlind - 9 juli 2017 10:15

Imorse vaknade vi på vår tältplats. Hade färdiga mackor så vi åt frukost i bilen och rullade ganska fort. Så otroligt vacker väg detta. Kul att få köra den i dagsljus med.

Var ca 1,5h bort från Kjeragparkeringen. Den ligger mitt i flera hårnålskurvor som sedan slutar i Lysebotn. (27st totalt ner).

Såklart är inte parkeringen gratis, den kostar hela 200 NOK. Norge kan det här med att ta betalt av turisterna.

Slänger ner två färdiga sallader i ryggsäckarna, byter om till vandringskläder och slänger upp ryggsäckarna på ryggen. ÄNTLIGEN ska jag få klättra ut på Kjeragbolten xD

Vandringen började MKT brantare än vad jag trott, det är ca 5,5 km enkelväg till Kjerag. Men det börjar med att man får klättra på slätberget med hjälp av kedjor som satt fast i en slingrande stig. En busslast med kineser var före oss så vi freestylade lite förbi dem och sedan var det vår interna kamp mot danskarna ;)

Martin hade en liten mental dipp uppe på slätpartiet där det blåste rejält. men sen kom en skylt som sa att vi var nära och när vi gick ner i en skreva och fick gå på snön det var så himla grymt. Vilket ställe som stenen har fastnat på. Nästan inge folk när vi kom fram heller. Martin var först ut på stenen. Alltså shit vilka grymma bilder!

Sedan min tur, jag tog av mig ryggsäcken (chicken ^^). Var rejält skakig i benen när jag gick (läs halvkröp) ut från innerklippan till stenen. Fanns en liten sliten lina som inte såg ut att hålla för mkt uppsatt som hjälp, annars var det 1000m ner till fjorden. Nog pirrade det i magen allt när man stod där ute. Sån känsla - adrenalin! :D :D

Sedan åt vi lite lunch, njöt av utsikten mot Lysefjorden, vilken tur vi ändå har med vädret :)

Vandringen tbx gick hur bra som helst, nu hade man ju vinden i ryggen.

Regnet kommer ganska precis då vi kommer på parkeringen. Så vi byter om, går in och äter den dyraste fikan i mitt liv, 176 kr för två muffins och två kaffe ;) Love norway <3

Njuter av panorama utsikten från restaurangen.

Sedan kör vi hårnålssvängarna ner till Lysebotn som verkligen inte är stort. Kör alla vägarna här nere då det regnar nu. Sedan hamnar vi i bilen i väntan på färjan kl 18. Martin passar på att sova lite, Jag trotsar regnet och fotar lite.

Får åka turistfärjan på 45 min till Flörli. VI är dem enda som hoppar av där, personerna som jobbar på färjan frågade vad vi skulle göra där egentligen? Och dumförklarade oss nästan lite som gick iland där. "Det finns inget att göra här"

Och ja, jag trodde att vi skulle kunna köra till boendet iaf, men vägen tog verkligen slut på kajen, det var parkeringen. Fanns ingen mer bilväg ;)

Jag började känna att vart har vi kommit egentligen?!

Sedan så går vi och checkar in. Får gå ganska högt upp på kullen för vi bor nästan i det översta huset innan vi är framme. Luktar avlopp här... vad har jag bokat, haha!

Sedan gör vi middag och fiskar nere på kajen. Martin får en makrill och så gott med riktig mat och äppelkaka gjord på stormköket till efterrätt, glöm inte lite öl på de ;)

Går en liten bit upp på dem 4444 trappstegen, vi gick typ 750 och tyckte det var långt, spännande imorgon :D

Rummet har grym utsikt mot Lysefjorden, sånt lugn här. Det blev fantastiskt bra till slut även om jag hann bli lite nervös första 30 min här :)

Av Emma Söderlind - 8 juli 2017 01:00

Martin körde dem 10 första milen men sedan behövde han sova efter Vansbro. Så då tog jag vid och körde förbi Oslo så ca 40 mil blev det. Tankning och chaufförsbyte :)

Får passera fantastiska vägar när vi närmar oss Dalen Fv 45. långa serpentinvägar upp och ner. Kör gärna dessa vägar, speciellt om ni ska mot Lysebotn.

Stannade vid en Stavkyrka, min första. Eidborgs stavkyrka i Telemark. Finns ett museum här med men det är ju stängt då vi passerar ganska sent.

Eidsborgs stavkyrka är en stavkyrka från mitten av 1200-talet i Tokke i Telemark fylke i Norge.

Kyrkan är en av de idag bäst bevarade medeltida stavkyrkorna, även om den blev delvis ombyggd på 1800-talet. Ombyggningen har dock inte förändrat byggnadens form eller struktur. Under restaureringsarbetet 1927 togs målningar i kyrkan fram.

Fina vägar! Många bra ställen att campa längs, vägen går över fjället. Berg, klippor, sjöar. Det är fortfarande Rv45, ca 13 mil från Kjeragboltens parkering.

Svänger av mot Rv 9, fin den med.

Rv337 blir en liten liten väg över fjället den med. Massor med får och ren på vägarna här uppe :)

Uppe på fjället här finns många uppmärkta vandringsleder. Bara kalfjäll och inga träd uppe på dessa delar nu.Snö kvar här i juli nu när vi passerar :)

Sedan blir det Fv500, då får vi köra igenom stenlandskap och berg. Massor med snö kvar- Skriver det igen men detta var den finaste biten hittills, det har bara blivit vackrare och vackrare. Vattenfall passerar vi och Langvatn vandringsområde :)

Hittar en fin tältplats med fullmåne. MYYS! Nu har vår semester verkligen börjat :D

Adventure must start with running away from home! My adventure will start 17th January 2012! And after that it never gonna end, travel is lika a drug for me! ;)

<<< Juli 2019

Följ notimetolose med Blogkeen
Följ notimetolose med Bloglovin'

My travels!

Gästbok - lämna ett litet fotavtryck här :)