Inlägg publicerade under kategorin Uruguay!

Av Emma Söderlind - 12 februari 2018 12:00

Resa från Colonia till Buenos Aires.
Imorse så vakande jag tidigt efter en mkt dålig natts sömn. Efter det så packade vi ihop och gick ner för att käka frukost. Återigen en ganska lyxig. Detta en fantastisk morgon i denna lilla men fina stad så jag och Malin som kände att vi inte hann njuta av staden igår tog en morgonpromenad och fotograferade lite. Hann hela gamla staden på typ 30 min, så den är verkligen inte stor.

Vi tog taxi kl 09 till färjan. Fick vänta lite där, men det var en riktigt stor resece trum. Fick Che ka in våra väskor som på ett flyg, hade inte riktigt väntat mig det. Och detta var en stor färja som typ gotlandsfärjan. Men innan vi fick gå ombord så var det att säga hej då tilluruguay och hej till Argentina på riktigt. Ca 1h tog färjan längs Mar del Plata river och ja, ganska fin förjetur.

En riktig kalasdagoch Buenos Aires välkomnade oss väl. En kort bussresa till vet hostel milhouse som verkar riktigt trevligt. Men fick inte checka in förrän kl 14, vi kom kl 12. Men fick ett rum, som senare visade sig vara vårt att lämna alla väskorna i. Kartor, genomgå g av vad man kan göra och allt verkligen bara snurrade efter det. Pga publiceras holiday så är mkt stängt, och Argentina har haft flera olika valutor och stora problem med inflation och så även nu så det finns nästan inga kontanter i bankomaterna att få ut, och det kostar multum att ta ut med, eller ja typ euro tyvärr… men lite Cash behöver man.

Så innan check in så äter dem andra lunch på hostlet, vi har en tag så man samlar allt man gjort och ätit här på sitt namn så kan man betala med kort när man åker, himla smart. Men jag o h Malin vill ha Cash, och det fanns ju inte ens på Arlanda innan vi for så vi tar en promenad i staden. Ser en del fina saker i området där vi bor. Hittar till Slut en bankomat som är öppen, dock med en uteliggare i som vi är lite vaksam på, men han sover hela tiden. Men Malin står i dörren beredd att springa. Allt går bra dock. Vi får ut pengar. Sedan ser vi Andy och Marta på en restaurang som vi sett tidigwre, vi sätter oss och beställer samma som dem, en stor macka mkt billigare än på hostlet. Betala med korta man med :)
Sedan checkar i in på rummet, ett dorm med 6 andra igen.. inte tiktigt nöjd med hur vi behandlas. I har också bokat 2st, precis som paren men vi får dela stup i ett och paren får ett eget rum … det är en bra tur, men tror man hade fixat detta bra själv med.

Vi går på en free walking tour kl 15. Stor grupp, och från början är jag ganska tveksam till den, men den tar sig. Argentina har mkt historia och fina byggnader, vissa byggdes i europa och fraktades hit, ett är fortfarande inte klart för det var så svårt stt sätta ihop.. Men i parken framför plana del congresso så finns en staty, en orginalskicket, en av 20 i världen, tänkaren .

Sedan så går vi förbi ett hus med en fyr på toppen. Detta hus är byggt precis efter dantes inferno. 100 högt. Botten är helvetet, toppen är himmelen. Hissen går inte till toppen utan man måste ttbyta, för kan ska inte kunna åka från helvetet till himmelen direkt. En staty som skulle in i denna byggnad, finns bara en kopia nu. Byggd av samma arkitekt som gjorde huset, blev stulen innan den kom hit till Argentina från Italien, arkitekten var även han italienare pch även en tempel riddare. Man vet sen inte om även arkitekten blev mördad eller om han begick självmord, för dem missade att huset skulle vara klart med en dag med… mot ngt i dantes inferno.

Sedan får vi se stans äldsta café, där det en en mega lång kö för att komma in, värt stt ta en kaffe sa han. Café tortini, uppkom år 1858.

Vi passerar den fina katedralen och avslutar vid Casa Rosada, presidentens residens. Vi går förbi obelisken som finns mitt på den stora avenyn och syns från överallt typ. Från början hatade folk den, men nu älskar alla den och det är själva Buenos Aires. Så fort man vunnit ngt stort så är det hit alla kommer för att fira. Under en stor anti aids kampanj så klädde man denna med en stor kondom, samt varje jul blir det en julgran. Lite roligt.
En av Argentinas största politiker har varit en kvinna, och hon arbetade för folket. Hon tog Argentinas befolkning närmare varandra, och är verkligen älskad. Hon finns avbildad på en stor byggnad mitt på denna aveny genom stan med, åt båda håll, med olika uttryck mot den rika och arbetarssidan. Evita peron.

Hon är begraven på en av vad folk säger världens vackraste kyrkogård. Recoleta.Dit ska vi på en guidad tur imorgon.
Vi får höra mkt om hur inflationen påverkat Argentina upp och ner flera gånger om. Vår guide kunde när han var 16 spara ihop och backpacka i europa 2 månader, det var bara Tack vsravare inflationen. Men den har haft bakslag och det har blivit stopp ibland med…tyvärr efter korrupta regeringar.

Den var helt klart värd och påvägen hem tar vi en liten extra sväng och tittar på lite extra. Vi gick till obelisken och sedan gick vi och handlade lite frukost.

Därefter åkte vi alla tunnelbanan (7,5 peso / biljett) för att kolla på la bomba de tiempo som är en trummshow på 2h. Den var riktigt bra! Det var mega lång kö när vi kom dit trots att vi köpt biljetter innan, fick gå till nästa kvarter… men när dem väl började släppa in så gick det riktigt fort. Tur var väl det. Dem som köpte öl i kön hann inte dricka upp den och in på området fick man inte ta den, trots att man får dricka öl överallt annars. Man fick inte heller dricka på tunnelbanan, utan vakten sa åt folket att gömma undan dem under tröjorna. Snällt av han. Där inne kan man köpa öl som är 1l storaoch bära runt på. Man kan spela lite olika spel och det är en ganska häftig lokal/scenområde som tar in galet många. Detta är ngt som sker varje måndag som jag förstår i Buenos Aires och väldigt populärt att gå på för dem lokala. Flors vän Joy som också jobbat som guide följer med oss dit. Hon dansar och släpet loss och det är kul att se hur dem lokala gör. Sedan tar hon tag i taktpinnen mer än Flor. Hon bestämmer mötespunkter, guidar etc. Flor tar snarare ett steg tillbaka när hon kom inne bilden. Riktigt trevlig kväll där.

När vi ska åka hem så möts vi ute på gatan och får två olika alternativ. Ena är att följa trummorna på gatan som kommer leda oss till den enda nattcluben i denna del a stan (inte den bästa), men klockan är 22.30 och folket kommer inte förrän ca 02 inatt. .. eller woka tillbaka till hostlet där festen är ikväll. Vi röstar och det blir hostlet. Så vi tar taxi hem, Joy är mkt noga med vilka taxibilar hon ropar in, bara dem med röda skyltar och taxameter som sitter i fönstret, varför hinner jag aldrig fråga. Det kostar ca 100 peso ( 40kr) för en taxi på 4 personer att ta sig tillbaka, inte så farligt. Väl tillbaka så velar vi lite om vi ska stanna eller inte. Men vi stannar nere i baren och hänger ett tag.dem andra smiter iväg när vi inte hinner med och käkar. Så vi signar upp för kvällens beerpong det gäng svenska killar i3-kronor tröjor från Helsingborg övertalar oss att vara med. Blir varsin drink i väntan på att få spela. Supertrevliga människor och detta är en kväll i våran smak. Dansar och alla bara är så enkla. Sedan får vi äntligen spela, Malin är frym, jag inte lika grym…vi möter ett duktigt par från Kanada. Matchen är 10 min, och sen blir det sudden death för oss. Säkert 10m in där med… vi är bara mm från att vinna…Malin är så duktig. .. hade jag bara satt en enda boll så hade vi vunnit. ..men trots allt hejade på oss så gick vi inte vidare .. men dem svenska grabbarna gjorde det iaf såvida fortsattes dansa ochmellan varven heja på dem. Grym kväll! Tyvärr förlorade grabbarna i finalen, vi fick inget segerrop tyvärr….

Av Emma Söderlind - 11 februari 2018 12:15

Resdag från Montevideo till Colonia.
Imorse var vår plan att Kliva upp itid för att kunna relaxa vid poolen på taket lite. Men vädret ville annat, mulet och det såg ut som att det skulle börja regna. Men ca åtta gick vi ner och hade en lång och härlig frukost. Så grymt utbud här, och idag mådde jag inte illa så kunde verkligen äts mig mätt.

Sedan checkade vi ut vid 10, satt i lobbyn och relaxade samt skrev lite resedagbok innan det blev en sista kopp kaffe med kaka ca 11 innan frukosten stängde. Det började ösregna redan när vi åt frukost Imorse så var inte ens att tänka på att gå upp till poolen. Me tiden gick ganska fort ändå, vi gick en våning g upp och fick lugn och ro samt wifi i sköna soffor så tiden gick fort och bloggen uppdaterad med bilder och allt precis på minuten när vi skulle hoppa in i bussen som skulle ta oss till busstationen. Där skulle vi åka en public buss på ca 2,5h. Otroligt skönt säten, busshållsplatsen hade en hel galleria i sig och var väldigt fin.

Bussresa gick bra och fort, landskapet som man passerade var ganska likt Skåne I sverige. Stora fält ochplatt, mkt sojabönor odlades samt majs och vingårdar passerade vi. Många timmerbilar med eukalyptus passerade vi med. Så ganska likt hemma :)

Väl framme I Colonia så trädde vi in oss med all vår packning i små taxibilar, Flor var väldigt noga med att en kille skulle vara i varje bil. Hotellet var väldigt gammeldags och återigen hamnade vi i delat sovrum. Vi möttes nere en halvtimme senare när man hunnit byta om till shorts. Då fick vi en laguppgift, att fota och klara uppgifter runt staden. Så himla kul. Jag, Jemma, Malin, Kristina och Saskia hamnade i samma lag. Jag och Jemma är nog dem mest tävlingsinriktade så vi gick all in, med bravur. Vi fotograferade gamla byggnader, byggde en pyramid, gjorde en hemlig handskakihandskakining med en local som visade Sig vara tysk, haha. Gick upp i fyren, bar varandra genom den gamla porten i stan. Så otroligt fin stad. Synd att man stressade så igenom den i detta fina vädret. Sen fick det andra laget syn på oss och bjöd in oss att dricka vin med dem. Det gjorde vi på torget i solen. Äntligen gott vin.

Blev att vi delade på 3 flaskor vi, totalt 9 i gruppen haha. Blev sena till mötet, men vi kom ändå till restaurangen. Riktigt trevlig kväll, kul att vi verkligen var hela gruppen. Sen återigen gick vi till en dyr restaurang, tror alla i gruppen är lite less på dyra restauranger. Vi är alla backpackers och vill inte lägga alla pengar på mat…
Vi käkar, otroligt mkt strul vid betalningen. Dem lägger på både service på 53 urguanska peso per person. Och vill ha dricks. Ingen betalar dricks typ… alla är lite less…

Men Jemma betalar med kortet då dem bara tog visa här, inte Mastercard. Så vi är skyldiga henne typ 100kr. Men det löser vi. Vi går hem sedan, tror allt detta strul dödade stämningen lite och vi ska åka redan kl 09.00 imorgon. Vi åt iaf en supergod pasta med rosesås. Det var fylld lokal pasta, såg ottan. Sedan tog vi även kött och potatis, men k.ttet var inte så bra ändå åt Malin dem dåliga bitarna och jag fick dem bra…

Jessica ska dock försöka få ut pengar och blir lite irriterad på guiden, för det finns inga pengar i ngn automat och ändå ska hon försöka i 3 olika som hon kände att hon inte ville… hon höll på att explodera när hon kom tillbaka.

Av Emma Söderlind - 10 februari 2018 15:30

Utflykt till Punta del este, Sydamerikas Monaco.
Imorse fick vi ställa väckaren, men vaknade innan den ändå. Sedan gick viner och hade en fantastisk frukostbuffe som det ska vara på lyxiga hotell. Galet att vi fick bo så här.:) Inte riktigt som hemma, men ändå så himla lyxigt. Massor med frukt, flera sorters yoghurt, bröd mm. Och det såg så himla lyxigt ut med.

Men jag har lite svårt aTT äta, ngt tar emot. Men blir mätt isf, så himla typiskt när man väl får hade såhär lyxigt. Vi gör oss klar och Sedan kommer pickupen t.om lite tidigt och vi är hela 7 personer från detta hotell som skapa turen. Får åka en minivan men sen byts till en storbuss, suckar tänkte man då. Sen var vi dem ända engelsktalande personerna på hela bussen så vi fick sitta bakom guiden så pratade han i mikrofonen till den andra, men översatte bara till oss.

Vi är inte fulla bussen , vilket är väldigt skönt. Sedan tar det ca 1h till första stoppet, Piriapolis. Det var en italienare som hette Piria, som byggde upp denna stad med arbetarna. Lite som Kempe gjorde med. Gav jobb, byggde bostäder och ett samhälle. Men såklart tjänade han galet mkt pengar på det med. Han hade runt ca 400 bostäder, inga arvingar men han trodde på ett liv efter döden. Så det sägs att han lät bygga en kista som man kunde öppna inifrån när han skulle återvända till all sin egendom. Så mkt blev till museum och till staten.

Han byggde hotell redan 1905. Fick hit folk frpn Argentina till sitt hotell, det blev en mkt stor framgång så fick bygga ett till. Byggde typ allt här, en kille frpn Italien, denna Piria, otroligt framgångsrik affärsman. Ägde ca 400 byggnader, trodde inte på döden som jag skrev innan (detta är mkt för mig själv om det känns oförståeligt för er, mina minnesanteckningar från turen idag).

Gjorde mkt för Uruguay, men när turismen började hitta hit så började landet stt blomstra.. Så det rullade på mkt runt 1930. Kasino, word cup mm hände. Gick bra för uruguay då, vilket man ser idag. Innan resan så tänkte jag att Paraguay och Uruguay typ var lika länder, så fel man kunde ha. Paraguay kändes fattigt ochbiligt, inga stränder. Uruguay lockar dem rika turisterna, galet fina stränder och känns riktigt härligt som land. Det tråkiga är att det finns ingen lokal befolkning. Den tvingades norrut när européerna kom… så det är 90% invandrare här… gott och ont. Men dock många från Argentina, så ganska nära. Man vill verkligen och behöver stt befolkningen ska växa nu. Man har så många äldre såjust nu behöver man invandringen mer än någonsin med. Guiden bad nästan att man skulle immegrera hit, ett pass kostade bara 30 dollar ;)

Tillbaka till Piriapolis, det är en gammeldags strand här. Smal. Man ville inte bli brun förr, man ville bada fötterna och vara vit. För då var man rik. Så stranden är väldigt smal. För den togs aldrig om hand.

innan så var stranden för fiske och handel, först på 1900-talet som landet började dra nytta av alla sina stränder.
Det är galet mkt kullar runt just denna del med, väldigt ovanligt för att vsra Uruguay. Högsta punkten
i Uruguay är 514m. Här har den ett på ca 415m, så bland dem högsta topparna i detta område. Vi tar bussen upp på kullen (jag vägrar kalla det berg), och får EM 360 graders utsikt över kustlinjen och stränderna. Riktigt vackert. Om man stannar här kan man ta linbanan upp från stranden om man vill. Påvägen upp ser vi fler av Piria byggnader, det sägs finnas många tecken dolda i tempel riddarna namn i hans hus.

påvägen ner så passersr vi en fin psrk med venusfontän i parken. Även byggt av denna man.

Otroligt mkt kändisar åkte hit, place to be för mode. Speciellt på sena 90-talet. Sedan blir nästa stopp vid museet och den vackra byggnaden Casapueblo. Vi betalade aldrig in oss utan tog en fin Promenad runt denna pir med ännu fler fina vyer av stränder och kustlinjen. Galet fina stopp vi gjort idag. Här passar vi på att ta ett snack med. :)

En man från Kroatien, hans fru gillade inte all vind och sand. Så hans seglarkonpisar tog hit träd frpn hela världen och skapade den fina natur och unika som finns här nu. Var bara kalt och tomt innan.

Hans son var med i basketlaget som kraschade i Anderna. Han var en av dem som överlevde, filmen alive är en verklighetsbaserad film om denna händelse, och kroaten var hela tiden säker på att hans son levde, vilket han gjorde. Finns ett museum om detta i Montevideo. Tyvärr fick vi aldrig tid att gå dit.
Så jag tycker stränderna är väldigt olik Brasiliens och mer lik Australiens. Sandkullar med buskar på. Gör dem mer privata och mer spännande tycker jsg. Otroligt fin sand här med :)

Sedan blev det äntligen en guidad busstur i Punta del este.
Punta Del este. Spanjorerna kom och sparkade ut portugiserna på ca 17-1800 talet. Stannade i tiden, började inte växa förrän på 1900 talet då stranden blev viktig och turismen ökade.
15000 människor i staden blir 450000 under högsäsong, helt galet och nu är det höghögsäsong då karnevalen började igår.
Men staden växer med universitet och privata skolor.

Galet fina hus, för att inte tala om trädgårdarna. Blommar och grönt i hela staden. Rent och fint.
Man har döpt nästan alla hus, det ena till ett roligare namn än det andra. Snövits hus och ja, hobbit, hemlighetsfulla huset mm. Riktigt roligt.

Beverly Hills, område. Husen är lika stora som kvarter på vissa områden. Ett hus för 180 miljoner dollar här...megastort. Brasilanska storföretagare. Enda som bor där hela året är han som sköter om det.

George Bush och andra viktiga politiker stannade i ett hus med gröna kullar runt, så man inte kunde se in, nästan vid stranden. Stort.

Ja det är galet mäktigt att få åka runt och spana in denna fina stad. Kör förbi hamnen och stränderna ännu mer innan vi stannar mitt på turist och modegatan . Gatorna har lite samma system som NY, 23;e och 30:e stannar vi på.
Vi har 3h fritt i staden, så vi tar en promenad till stranden och den kända statyn med fingrarna som sticker upp ur sanden, La mano. Mkt folk men får lite bilder. Det blåser som tur är ganska svala vindar idag, så skönt. Sedan går vi igenom staden till andra sidan med lugnare stränder, denna sida hade surfstranden. Där ligger även hamnen och en riktig fin strandpromenad. Vilka båtar det finns! Så fin stad. Vi stannar och käkar en glass med utsikt över hamnen. Sedan så går vi och köper lite snack på supermarketen. Strosar i staden, tar in intrycken, Köper varsin magnet från uruguay och sedan är detdags för bussresa hem.

Vi får se vart havet skiljer sig från floden, för alla säger stt det är en flod utanför Montevideo, det hade jag svårt att tro först men säger dem det så…får följa hela den fina kustslinga hem igen i ett magiskt ljus. Lång dag, men helt klart värd 40 USD var.
Väl hemma på hotellet så är vi galet snabba och ber om. Sedan upp för stt se solnedgången från takterrassen och poolen med dem andra.

Sedan tar vi lokala bussen till gamla stan, kostar 36 urguanska peso. Vi får även reda på att om man betalar med kort i denna stad så får man typ alltid 20%, helt galet. Men för varje kontantuttag får man betala ca 4-5 dollar. Så sjukt, vrf visste vi inte detta innan?
Får vänta på karnevalen så köper öl och lite mat. Sedan är det verkligen 3,5h ren underhållning med sån otrolig stämning. Vad alla släpper loss och folk har med sig sina ammande barn utan hörselskydd, lite annan värld här. Alla dansar, karnevalen är grym. Så jäklar glad vi fick se detta. Såna färger, så lite kläder och såna höfter. Om man kunde ha dansat bara 1/10 så bra, haha. Vid tolv går vi hem. Sedan bums isäng, min rygg värkte så mkt efter att ha stått i dåliga skor.

Av Emma Söderlind - 9 februari 2018 03:30

Resdag till Montevideo!
Imorse passade jag på att ta en löptur till, så skönt. Blev lite längre idag, nästan 9km men det är varmt i luften. Påvägen tillbaka så hamnar jag bakom en flock med kossor, men männen som fraktar dem längs vägen är super snälla och masar dem så jag kan springa förbi. Dessa möten och leenden som man ger varandra utan att tala samma språk är vad jag älskar mest med att resa. Oftast får man dessa när man är ute och springer för man kommer närmare folks vardag då. Då får man tro på mänskligheten för alla är verkligen så fantastiskt snälla. Det behöver man nu efter rio o h rånförösk et. ..
En snabb dusch, frukost (jag var riktig vrålhungrig ), sedan packa det sista, dricka gården lite och sedan rullar vi mot Montevideo, en resa på ca 4h. Vår chaufför är helt galen och väldigt crazy. Han kör som om han stulit bussen. Och precis när vi alla kommit in kommer regnet. Vilken tur vi har. Ca halvvägs slutar det. Och ja, ibland undrar man vad han har för sig, och som han pratar…. Haha han får alla i gruppen att bara titta på varandra och rycka på axlarna. Utom Steve som nästan vill slå ihjäl han pga hur han kör ;)

Väl framme i Montevideo så stannar vi vid världens lyxhotell, hur kom detta sig? Får visa pass, visa kredit kort. Sedan när vi kommer upp på rummen är dem magiska, ska vi verkligen på här? Galet!

Men byta skor lite snabbt och packa väskan så möter vi upp gruppen nere i lobbyn, får en karta och sedan tar jag och Malin en promenad längs La rambla som är ca en 16km lång havs promenad. Inte så jättefin i dagsljuset, och jag var lite less ett tag där efter att vi hade haft svårt stt hitta rätt… men fick se brandkåren in action på ett brinnande hus…
Allt blir dock bättre när vi hittar till gamla stan och lyckas ta ut pengar. Sedan käkar vi en gudomligt god middag med vin på Port Marketing, detta rekommenderas. Inte det billigaste men oj så trevliga servitörer och god mat. Vi åt nationalrätten Chivito, det var kött, bacon, skinka, ägg, sallad, paprika, oliver, strips och potatissallad. Så en salig blandning kan man säga. Men gott!

Sedan strosar vi igenom gamla stan och tittade på San fransisco church som vi var in i, den byggdes 1864 och luktade gammal källare, inte så fin dock inuti. Zabala sqare gick vi förbi, den byggdes 1878 och var riktigt fin. Metropolitical cathedralen, den byggdes 1790, superfin. Constitution sqare, uppkom 1726. Så mkt historia i denna del av stan. Gate of the original citadel of Montevideo byggd 1746. Gick förbi Solis teatern, fin byggnad det med. Men gick aldrig in, den byggdes 1850. Detta är den näst största teatern i hela Sydamerika, rymmer 1500 Pers. Gick förbi independence sqare, det uppkom 1836. Största torget i stan. :) Salvo palace, byggdes 1925, återigen en fin byggnad :) sist gick vi förbi sculpture ”El entrevero”, den ligger nära den fina byggnaden London Paris building : ) samt liberty statyn.

Sedan rörde vi oss ner mot den fina solnedgången vid hamnen. Gick ännu mer på la rambla och nu var det mkt folk ute, i princip alla går med sin termos och sin mate, en sån som flor har hela tiden. Ser ganska roligt ut när man möter folk med dessa hela tiden. Måste köpa med mig hem så ni där hemma får prova med :) Det är som att dricka grönt the med ett sugrör.

Lite övrig info är att Montevideo är huvudstaden i uruguay och hela landet har bara ca 3,3miljoner invånare. Stranden som ligger här mitt istan har verklign en grym solnedgång,
Vi går lite längr för att se om vi kan hitta montevideo skylten,men inser att det gör vi nog inte-
Tillbaka på hotellet så ska vi på en dagsutflykt till punto del esta, sydamerikas monacco för 40 dollar-
Sedan blir det karneval på kvällen, vi var även upp och tittade på takpoolen ikväll, den måste vi hinna uttnyttja, frågan är bara när?!? God natt, nu ska vi sova på vårt lyxrum :)

Av Emma Söderlind - 8 februari 2018 03:00

Farmdagen
Jag klev upp strax före kl 8 och fort ut och sprang en timme sedan gjorde jag lite styrkeövningar. Därefter tog jag en snabb dusch innan frukosten kl 9. Sedan hade vi en stund fri, eftersom det var så varmt tog vi det lugnt, vi läste lite och bara chillade. Det var typ 36 grader varmt den dagen, till och med vindarna brände. Därefter hjälptes vi alla åt att förbereda espanadas, typ som peroger.

Efter det följdes vi 5 stycken och kollade på fåren, tupparna och grisarna. Vi fick mata tupparna men det ville inte riktigt äta tyvärr. Efter det blev det lunch där vi fick spagetti och någon tomatsås, det var riktigt gott. Eftermiddagen var fri så då läste vi ännu mer och fick ner till poolen och tog mig ett dopp. Vi gick även och fyllde espanadas och vek ihop dem, hon som jobbade i köket skulle sedan grädda dem åt oss. Sedan fram mot kl 5 skulle vi ta en ridtur men det hade bara 6 hästar så vi fick dela in oss i grupper.

Jag och Malin var med i den första gruppen tillsammans med Jessica, Jemma, saskia och flor. Min häst hette beer och Malins häst hette blondie. Vi fick lite instruktioner innan vi åkte iväg men hästarna gjorde ändå inte som man ville så det spelade ingen roll som tur var så följde de oftast bara efter hästarna framför. Det var trevligt men inte jättespännande när vi bara gick med hästarna en bit efter en grusväg och sedan tillbaka. När vi kom tillbaka åkte nästa grupp iväg och då tog vi det lugnt ett litet tag till Sedan fick vi prova espanadas som vi gjorde tidigare under dagen, de var riktigt goda så det måste vi prova att göra sen när vi kommer hem. Mellan espanadas pch middagen hade vi en timme så då spelade vi nästan allihop ett spel som heter maffia. samt såbjöd Flor på fernit blanca blandat med coca cola, det måste man ha här när manhar bbq sa hon_

En timme senare var det middag och idag var det bbq! Det var supergott men första biten var I princip rå så vi bad dom grilla den lite till men efter det var det jättegott. Vi fick ris med grönsaker, choritso och grillat kött. Vi fick även efterrätt och det var pannkaka med en jättesöt kolasås i mitten det var gott men både jag och Malin tyckte att den var alldeles för söt, alla andra verkade dock älska den. Efter det spelade vi maffia och så gick vi och la oss. Till middagen fick vi även prova lokalt supergott vin, äntligen kommer vinn i dessa regioner och lämnar den äckliga ölen ;) kvälln bjöd på enorma blixar som lyste upp himmelen rejällt, coolt,me men undrar om det kommer åska imorgon?

Av Emma Söderlind - 7 februari 2018 03:45

Sover hela natten i nattbussen, vaknar såklart och måste vända mig men det går överlag bra och fort. Vak ar kl 08 av en jättefin soluppgång. Vägarna har varit raka och landskapet har blivit mer och mera platt. Husen ser ganska fattiga ut på landsbygden, men flera messitröjor har vi passerat. Volvo och Scania lastbilar ser vi flera av med. Sista biten blir det p3 dokumentär och musik. Ca 11.45 är vi framme, efter 18h resande. Blir ett stopp på busstationen och sedan blir vi upplockade av vårt boende. Men först måste vi visa biljetten, dem ska ta av klisterlappen från vår biljett innan vi får ut väskan.

Nästa gräns ska passeras, nu ska vi in i Uruguay. Då får vi faktiskt gå ut och stämpla passen själva. Kul! Sedan är det en bilolycka så vi hamnar i bilkö. Stoppar på en bankomat, men det tar typ 50 kr per uttag så nej tack.. Sedan på en mataffär och efter det rör vi oss ut från närmsta staden (Mercedes, kul namn). Till landsbygden där vi ska bo på ett farm stay här i Uruguay.

Får våra rum, bara fläkt men ändå mysiga. Tar en dusch och byter om. Får lunch när vi kommer hit, supergod soppa! Ligger och slappar i hängmattorna innan vi tar vad tror en kort promenad till floden, men det visar sig vara ca,3,5 km dit… Malin skulle absolut tagit andra skor än flipp flopp. Sedan kanske vi skulle ha tagit lite mer vatten också. MEN det är kul att se omgivningen, två av dem lokala pojkarna följer med oss, samt alla 3 hundar.

Dem bär med sig fiskespön åt alla men det är bara Jack som fiskar. Han får napp hela tiden, men denna mindre än den andra. Men det är bara metspö. Vi doppar oss och det är skönt att svalka sig. Sedan bara att gå hem i samma värme.
Slappar i hängmattorna, i skuggan. Det är verkligen galet varmt här. Sedan blir det middag kl 20.00, en fantastisk middag, potatis med grillad kyckling o h en vitlökssalsa som är fantastisk. Så gott. Sen får vi rispuddi till efterrätt, vilken lyx här. Vi sitter sen ute i solnedgången, Steve spelar gitarr o h vi andra bara njuter och pratar. Sedan kommer stjärnorna fram och det är fantastiskt vad många stjärnor man ser. Och miljö way visar sig igen, precis som i Afrika. Vi ser även ljuset från Mercedes, sa den bredvid som vi inte såg eller anade under dagsljus.

Vid tio tackar vi för oss och kryper isöng. Ny dag på homestayet imorgon :)

Av Emma Söderlind - 3 januari 2018 18:00

Huvudstad: Montevideo

Invånare: 3,4milj

Språk: Spanska

Högsta punkt: Cerro Catedral 514möh

Att göra i Uruguay/Montevideo:

Walk along the Rambla

La Rambla is about 10 miles long, and it separates the city from the sea. It is possible to walk from the suburban parts of the city into the old town without any interruption. This walk is a perfect way to take a break from everyday life, to enjoy the sunrise or sunset. It is also a great place to spark up conversations with locals, and learn more about their culture, as it is a very important meeting point for Uruguayos.

Rambla, Montevideo, Uruguay

Teatro Solís

Teatro Solís is the most important theatre in Uruguay, and the second-biggest theatre in South America. The main hall of the theatre offers space for 1,500 people and is used for performances of operas, but also theatre events and concerts.

Buenos Aires 678, Montevideo, Uruguay, +5982 1950 3323

Mercado del Puerto

This building, constructed from steel, was originally a market for fruit, vegetables and meat. Today, it is still called the ‘Harbor Market’, but there are not quite as many market stalls and stands. Instead, the Mercado del Puerto, hosts a good range of restaurants. The majority of them offer the speciality ‘parrilla‘, a grill for sausages, meat and seafood.

Rambla 25 de Agosto de 1825 228, Montevideo, Uruguay,

Montevideo’s Beaches

Montevideo has a lot of beaches, which are a great place to head on a hot day. There are a few on the outskirts of the city, and along the Rambla, and more near the Old Town.

Beaches, Montevideo, Uruguay

Plaza Independencia

No visit to the Uruguayan capital is complete without a trip into the heart of the city. The Old Town is a place full of history and attractions, and the ideal starting point is the Plaza Independencia. From there you can reach the Teatro Solís, Palacio Salvo, and will see the remains of the city walls and town gate, which is the beginning of the original Old Town.

Plaza Independencia, Montevideo, Uruguay

Plaza Independencia © Ricarda Reininger

Museum of Fine Arts – Juan Manuel Blanes

This museum opened in 1930 and is named after the famous Uruguayan artist Juan Manuel Blanes. The building itself is reminiscent of the classic Italian villas built in the Renaissance style. The Museum of Fine Arts keeps paintings by Blanes, but has displays of other national and international artists. Don’t miss the surrounding Japanese garden.

Av Millán 4015, Montevideo, Uruguay, +598 2336 2248

Yerba Maté

Uruguay’s traditional drink is yerba maté tea. It is made from herbs from the mate bush, over which you pour boiling water. The original way to drink it is to use a maté container, filled up with the herbs and hot water, and drink it through the so called ‘bombilla‘, which works like a straw.

Fortaleza Del Cerro

Fortaleza Del Cerro is a fort which is located on the highest mountain in the city. It was built in the 19th century to protect the population and the port. Today, it is a popular destination to enjoy the beautiful view over the city and learn more about Montevideo’s history.

Av José Batlle y Ordóñez, Montevideo, Uruguay

Feria de Tristán Narvaja

Every Sunday, in the district of Cordón, you will find one of the most typical flea markets in Montevideo. More exactly, you will find the biggest and most popular market in the street of Avenida Tristán Narvaja, after which the market is named. Go for a stroll at the Feria de Tristán Narvaja where you will find antiques, books, used technical equipment, music and rare objects.

Avenida Tristán Narvaja, Montevideo, Uruguay

Candombe

Originally, the Candombe, music and dance performance, was brought to South America by African slaves, and is still practised today. Today, the Candombe is declared as intangible part of the world’s cultural heritage by UNESCO and is still presented on Sundays at 7pm in the district of Palermo in Montevideo.

Palermo, Montevideo, Uruguay

Las Llamadas Carnival © Jimmy Baikovicius/Flickr

The Great Classic of Uruguayan Cuisine: chivito

This dish is the pride of the Uruguayan people, not only in the country but all round the world. We give you: the Uruguayan chivito.

Missa inte Montevideo skylten!

Bildresultat för montevideo sign

*Vinprovning

*Fotbollsstadion - ca 150 UYU

Bildresultat för montevideo fotboll stadio

*Museum om flygplanskraschen med 16 rugbyspelare som överlevde.

Bildresultat för montevideo museum rugby

Staden Colonia:
I sydvästra Uruguay vid Rio de la Plata ligger Colonia del Sacramento med utsikt mot Buenos Aires. Den ligger längst ut på en liten halvö och omges av vatten på tre sidor.
Colonia är den äldsta staden i Uruguay. Staden grundades 1680 av portugiserna och var en viktig utpost för att hålla spanjorerna borta.

Staden är fylld av pittoreska kullerstensbelagda vindlande gator i gammal kolonial stil, kantade av vackra färgglada gamla hus med tegeltak. Den gamla delen är ett typexempel på en gammal portugisisk stad. Spanjorerna byggde sina städer efter ett rutnät men Colonias gator är byggda efter naturen. De flesta hus har bara en våning även om det finns några med två också. När man närmar sig Colonia från sjösidan sticker fyren och kyrkan ut bland de annars så låga husen.
 Uruguays främsta sevärdhet och landets enda världsarv på Unescos lista.

Missade inte muséerna - sex stycken för 10pesos...eller att testa glassen, eller att kolla in den röda Studebakern som står på en gata, eller någon av de andra coola bilarna. Gamla staden i Colonia är härlig att ströva runt i , sitta ner vid någon restaurang, ta en cerveza och bara ha det gott...

Den spanska delen, med den fallfärdiga gamla tjurfäktningsarenan var vi inte och såg. "Alla" sa att dessa delarinte skulle vara värda resan dit.

Stränder finns men det är förstås Barrio Historico, den världs-arvsklassade gamla stadsdelen, som är anledningen till att besökarna vallfärdar hit. Dess 26 gator och fyra torg ses bäst till fots och i maklig takt: låga välhållna kolonialbyggnader, grönska, kullar, kullerstensgator och vatten åt tre håll. Här löper inte vägarna i typiskt rutmönster utan följer den kuperade terrängen och strandlinjen. Arkitekturen är en skön mix av spanskt och portugisiskt - modell gamla Lissabon.

Museer och fik

Flera kolonialbyggnader hyser museer, bättre hotell, fik, restauranger och hantverksbodar. - Var är det den ligger, den där butiken? Frågar ett gäng shoppingsugna amerikaner sin guide. När solen går ner kommer stadens unga på mopeder. De slår sig ner på muren längs vattnet och fäster blicken i horisonten. Kanske fantiserar de om ett liv på andra sidan Rio de la

Fakta om Uruguay

Folkmängd: 3,5 miljoner invånare.

Huvudstad: Montevideo (1,3 miljoner invånare).

Språk: Spanska.

Klimat: Fyra årstider med milt klimat under större delen av året. Varmast i december-februari och kallast i juni-augusti. Vädret kan skifta snabbt och stormar förekommer under hela året.

Religion: Katolicism men många betraktar sig som icke troende.

Tid: 4 timmar efter Sverige vintertid, 5 timmar sommartid.

El: 220 volt, adapter kan behövas.

Mobiltelefon: Endast mobiltelefon med så kallat trippelband fungerar.

Valuta: Uruguayansk Peso.

Kreditkort: Allmänt accepterat.

Dricks: Dricks är vanligt speciellt till hotell- och restaurangpersonal.

Vaccinationer: Vanligt grundskydd rekommenderas.

Visum: Giltigt pass krävs. Svenska medborgare behöver inte visum.

Adventure must start with running away from home! My adventure will start 17th January 2012! And after that it never gonna end, travel is lika a drug for me! ;)

<<< Juli 2019

Följ notimetolose med Blogkeen
Följ notimetolose med Bloglovin'

My travels!

Gästbok - lämna ett litet fotavtryck här :)