Inlägg publicerade under kategorin Brasilien!

Av Emma Söderlind - 6 februari 2018 17:36

Igausso Falls igen, Brasilianska sidan!
Idag så klev vi upp tidigt trots att det blev en sen kväll, men vill man inte behöva välja utan göra båda sakerna så är det bara att sitta upp. Kan ju vara bra att vara riktigt trött till nattbussen på 16-20h sen ;p.
Packade ihop allt och sedan så åt vi frukost. Strax efter åtta ahade vi checkat ut och lämnat väskorna. 08.15 skulle bussen komma men den kom först ca 08.25 Ganska trångt men tur det var tidigt på morgonen så det gick bra ändå. Vi kom fram ca 2 min i 9. Då hjälper en av parkarbetarna där oss att betala inträde och sen visar hon vilken kö vi ska ta, trots att hon är lite sen. Vilken snäll tjej :) Så vi har tur att hamna som trea och fyra i kön, så det är vi och några parkvakter som åker bussen, vi får välja säten i den första bussen ut i parken.

Vi hoppar av vid näst sista stoppet och går sedan ca 1,7 km helt ensamma nästan med massa grymma utsikter mot fallet till The grand finale, devils peak. En plattform mitt ut i fallen. Man blir inte sålt, och det är bara 4 andra där när vi är där så vi får hur mkt tid ochplats som helst att ta bilder, det har vi haft hela dagen. Helt Otroligt vilket flyt vi har. Och vi som trodde vis kulle behöva köa, har inte väntat en enda minut här. Fantastiskt. Det var busa nr 120 motflgplatsen vi åkte, den kostade ca 3,45 reales/person. Sedan inträde till parken på 62 reales. Men vi är mer än nöjda :D

Ca 10.30 känner vi att vi tagit alla bilder vill, sett två regnbågsr och en massa av dessa små grävlingsdjur. Vi går mot bussen och ca fem i 11 är vi tillbaka på parkeringen igen. Det tog oss ca 2h på den brasilianska sidan utan köer alltså och då stressade vi inget.

Får vänta på den lokala bussen i ca 15 min. Mensen får vi sittplatser och hemresan är super behändlig. Kommer tillbaka ca 11.45 till hotellet. Snackar litemed dem andra, Jack hade åkt ensam till Paraguay idag så då bestämmer vi oss för att göra det med, men bussen tog lite tid dit såvida tar en taxi. Kostade ca 20 reales, dubbelt mot bussen…sedan går vi över bron till paraguay. Man behöver inget pass, utan det är bara att, lite synd för då får man ingen stämpel heller. Dem måste ha ngt sorts handelsavtal för alla åker över till Paraguay för att shoppa. Mkt folk, mkt trafik men man känner sig säker hela tiden.
Går bara längs den stora gatan, sedan svänger vi ner i en galleria, köper oss en souvenir och går lite till innan vi går tillbaka. Sämsta besöket av ett land, men jag kommer att räkna det för jag kommer nog aldrig hit igen skulle jag tro. :)
Glad att vi lyckades så bra med våra mission idag. Och med bravur med, vi gjorde faktiskt en high five för att vi lyckades så bra :D

Nu har bytt om, ätit lite snack, och väntar på bussen som ska ta oss till Argentina, för att därifrån ta oss söderut i ca 16-20h. Där blir vi hämtade till Uruguay av ett homestay där vi ska sova 2 nätter. Inte säker att vi har wifi eller ens el där, men det får vi se :) Fantastisk dag igen, och jag tycker absolut man ska besöka båda sidorna av fallen. Så otroligt mäktiga! Dessa två dagar har varit fantastiska!

Bussresa från Foz de Iguacu till Gualeguaychu. Vi åkte från hotellet kl 15.00 Sedan så gick gränsen till Argentina fort, och återigen behövde vi inte kliva ur bussen.
Sedan fick vi vänta 2h på busstationen. Bussen skulle gå 18.15 brasiliansk tid, 17.15 i argentinsk tid. Man ställer ju tillbaka klo kan 1h till så nu är det 4h skillnad mot hemma.

Vi köpte middag och hängde på stationen tills klockan blev slagen. Två tjejer var inte alls pigga så dem gruvade sig ganska kt för en ca 1h lång bussresa, men det finns ju toa på bussen iaf.

Supernova kontroll när vi ska på. Man visar biljetten, lämnar den stora ryggsäcken, får en klisterlapp påvardera biljettthalva + en på väskan. Sedan markerar dem handbagaget med en remsa och precis innan i går ombord måste dem kolla att bussen verkligen är tom. Det är en dubbeldäckare och vi sitter uppe. Inte den bästa övernsttningsbussen men det är ganska breda säten iaf.njuter av utsikten och ljuset dem första timmarna och passar på att bara prata.
Vi blir stoppade i en poliskontroll där polisen går in och granskar allt, samt en annan kollar bagageutrymmet och en tredje granskar bussen med chauffören. Vi får visa pass allihopa och sen är han nöjd. Det är bra med säkerheten och detta är för smuggling av människor och droger dem gör detta. Och så att turister ska känna sig trygga :)

Sedan när det blir mörkt vid 21 ca, så lägger vi oss för stt sova. Sover riktigt bra tills vi plötsligtblir väckts för att byta buss mitt i natten. 1:ans växel funkar inte på denna och det har man hört. Så packa ihop, ut och till samma säte på nästa. Sovtime igen. Mitt i natten kommer dem med en matbricka. Risotto och ett bröd. Får berättat för mig sen att den första chauffören gjorde typ stopp varje kvart för att röka. Men det uppfattade aldrig jag.

Av Emma Söderlind - 5 februari 2018 16:45

Igausso Falls!
Imorse så klev vi upp tidigt, 06.20 och packade. Sedan var det frukost kvart i sju för att rulla mot Argentinska gränsen och Igausso falls. Riktigt bra frukost, ed mkt frukt som vanligt.
Bussen tog oss till gränsen från Brasilien på ca 20 min. Sedan bron över till Argentina. Vi lämnade alla våra pass till guiden som gick in och fixade allt, egentligen lite tråkigt då Malin inte fick uppleva en landgränskontroll. Vi fick sitta i bussen med ac:n på…

Tog väl ca 30 min. Vi var framme i god tid trots att vi kom iväg lite sent. Får köa I väntan på öppningen, det är lite tidskillnsd här mot Brasilien. Men med guiden pratar vi bara brasiliansk tid så vi slipper ändra tiden. Vi går direkt till tåget när grindarna öppnar. Får vänta tills dem är helt fulla och sedan rullar vi mot den översta delen av fallen. En fin naturresrvat får vi åka igenom som har jaguar, hjort, massa spindlar, 300 olika fjärilar mm djur. Största sammanhängande nationalparken i Sydamerika. Tyvärr är det mest bara spindlar vi ser nu och lite av floden, men det är en fin tur.

Väl framme så får vi gå i ca 15 min innan vi kommer ut till själva fallen. Det är en magisk vy, helt fantastisk! Det skvätter mkt vatten så jag gömmer kameran i dragen emellan fotografierna. Så magiskt! Man kan inte förstå vilka mängder vatten detta är. Detta är alltså en av dem sju nya naturunderverken i världen. Jag har redan klarat av table mt i Kapstaden, halong bay i Vietnam och förhoppningsvis även Amazonas här i Sydamerika.

Blir mkt fotande och jag försöker även stoppa undan kameran för att njuta och ta in detta, det är så galet mäktigt. Vi tar sedan tåget ner en station för att gå en rundvandring med alla platåer med olika utsikt mot fallen. Emellanåt får man gå i regnskogen med och vi ser en stor alligator, små rackons (typ tvättbjörn?), apor, och små bebisar som leker. Så himla gulligt, och såklart hur många spindlar med deras gyllene nät som helst, men dem i näten är ofarliga fick vi lära oss. Det är dem på marken man ska passa sig för…

Flera magiska stopp på denna vandring med, några har ni kanske redan sett på instagram. Njuter fullt ut, men blir inte lika blöt här så det är faktiskt ganska skönt. Men skatt ska vi bli ordentligt blöta när vi ska åka speedboat i fallen. Häftigt! Så efter denna vandring så möts vi upp, lite sena igen… ingen bra dag för gänget. Sedan så får vi åka ca 30 min jeep safari med förhoppning att se några djur men det gör vi inte, lite för varmt för att dem ska vara aktiva och svårt att se i en väldigt tät regnskogen. .

När vi kliver av den stekheta jeepen (jag fick lägga min drybag på sättet för att kunna sitta) så går vi ner till flod nivån och får varsin drybsg av dem, för stt lägga våra saker när vi ska bli dränkta i fallen. Vi får även en flytväst och precis innan vi ska kliva ombord på båten så ser vi en till alligator som väntar på att fånga fiskarna så blir lite fler bilder. Sedan får vi känna på båtens hastighet, vi är väl ca 50 människor i den. Häftigt när den kör uppströms. Vi får börja med att ta bilder på avstånd, med dem bra sakerna. Sedan berättar dem när vi ska lägga allt i drybagen , för ju är det dags att bli blöt. Vi kör in i det första fallet, och ja får känna dess kraft men blir inte helt dränkt. Så detta gick ju bra, tänkte vi. Men sedan kör vi på andra sidan till nästa två fall… där blir vi dränkta flera gånger om. Ahaha så himla roligt! Alla bara skrattar och man ser absolut ingenting i fallet. Bland det roligaste jag gjort på slutet.

Sedan så blir vi även nerstänkta när vi åker medströms, men det rinner redan om en så det gör ingenting. Väl tillbaka så får vi åka en jeepturen till, tyvärr inga djur nu heller… Byter om til torra kläder, vi visste ju att vi skulle bli blöta Vi går sedan för att få köpa ngt att äta, jag och Malin äter faktiskt min medstulna macka från frukosten. Sedan går vi tillbaka till bilen igen. Gränsen är inga problem, går fortare än dit. Men återigen behöver vi inte göra ngt. Malin tar på sina springskor igen med och lämnar tillbaka Flors flippa flopp som hon fått låna hela dagen, efter att hennes totalt gick sönder den första km Imorse. .. då vi var så långt ifrån bilen man bara kunde… himla tur att Flor (guiden) lånade ut och hade ett par extra. Vet inte hur Malins fötter skulle överlevt annars…

Väl tillbaka så byter vi om lite, sedan tar vi en promenad till supermarketen och köper middag och snacks. Sedan blir det en impulstur till treriksgränsen vid floden. Såg ut att vara sån fin solnedgång där. Så jag, Malin och Kristina tar en taxi dit för ca 30 reales (7km bort). Sedan så betalar vi in oss efter några om och men, lite velande. Det ångrar vi inte. Helt fantastiskt med ljysshow i fontänen och solnedgången över länderna, Paraguay, Argentina och Brasilien. Riktigt fint område med ett pariserhjul som varierar i olika färger med. Så galet fint. Vi hade bestämt med taxichauffören stt han skulle hämta oss 1h senare, mkt riktigt var han där itid. Åker tillbaka, och går ut för stt ta en öl (som slutar med att dela på 2,5l torn) med Jack. Sedan hamnar vi på rummet igen, sen dusch och vi vet fortfarande inte vad vi gör imorgon…. Vill både till den brasilianska sidan och till Paraguay… ska försöka göra båda. Nu God natt!

Av Emma Söderlind - 4 februari 2018 16:45

Igausso falls, vi klev upp kl 5:45 eftersom vi redan packat väskorna dagen innan gick det fort att packa det sista och gå ut och äta frukost som de snälla hostlet plockat fram åt oss den tiden. Vi drack en kopp kaffe och ett glas med söt jordgubbsyoghurt och så åt vi en toast. Där efter klev vi på bussen och det var riktigt fint väder och väldigt vackra vyer längs kusten men efter drygt 3 timmar svängde vi in åt landet där vi stannade för att sträcka på benen och gå på toaletten.  Efter det fortsatte vi i ungefär 2 timmar då vi kommit fram till flygplatsen i San Paulo, som är Sydamerikas största stad med 12 miljoner invånare. Därefter checkade vi inåt bagage och gick igenom säkerhetskontrollen. Man fick ta med vatten genom säkerhetskontrollen! Vi visade upp vår 1,5 liter flaska och de sa att den var okej att ta med in, det var inte vad man är van men väldigt tacksamt för då slapp vi köpa nytt på andra sidan. När vi väl kom på andra sidan hade vi 2 timmar att fördriva. Därför gick vi på en liten promenad men sedan gick vi till gaten och fördrev tiden med kolla lite på bilder och filmer samt ringa hem. Där åt vi även lunch som tagit med oss. Kl 14:15 gick vi ombord på planet och kl 15 lyfte vi.

Malin somnade direkt och sov hela resan, medan jag bara sov lite grann och lyssnade på en pod. Vi landade kl 16:30 på flygplatsen i igausso falls som var en liten flygplats inte mycket större än Umeås. Det gick riktigt fort och smidigt att hämta allas bagage och sedan stod våra transfer till hotellet utanför och väntade på oss. Det tog ungefär 20 minuter att köra till hotellet från flygplatsen. Det var en mycket större stad än jag trodde innan, det var en riktig storstad med massa restauranger mm. När vi kom fram delades rummen ut, jag och Malin fick ett eget rum som var helt okej. Vi skulle träffas kl 19 i lobbyn igen för att gå igenom morgon dagen så vi hade någon timme att fördriva innan det så vi lämnade bagaget på rummet och gick ut på en promenad. Men det var som en spökstad! Inga affärer var öppna, inga människor på gatan och det var nästan ingen trafik heller, det var nästan lite kusligt att gå omkring. Därför gick vi bara en liten sväng och sedan tillbaka till hotellet för att få information om morgon dagen. Efter informationen gick vi alla ut för att hitta någonting att äta. Flor föreslog en restaurang med pizza och pasta så vi bestämde oss för att prova den. Men när flor skulle visa vägen till den restaurangen råkade hon visa lite fel så vi gick lite vilse men till Slut så kom vi fram. På restaurangen så satte man sig bara ner och så kom servitriserna med olika pizza och pasta sorter. Men fick äta hur mycket man ville för 28 Reales. Det kom massa roliga pizza sorter och när man var mätt och belåten började de komma in med efterrätts pizzor, det verkar hur många olika sorter som helst! Det fanns en med vitchocklad och jordgubbar, en med annans och vitchocklad, en med banan,  en med jordgubbar och vanlig choklad,  en med bara vitchocklad, en med choklad och nötter, en med choklad och smarties, en med choklad och kokos och några till. Dem var alla supergoda! Man fick även ta hur mycket glass som helst till och det fanns ungefär 8 olika sorters glass också. Det var supergott men man blev så himla mätt att man viste inte vart man skulle he sig. Vi tog även en öl till maten. Efter middagen gick vi tillbaka till hotellet och packade för morgondagen och gick och la oss.

Av Emma Söderlind - 3 februari 2018 21:28

Dag 8. Jeeptour i paraty!
Lite trött Imorse när väckaren ringde. Klev upp för stt packa och klä oss helt klart innan frukosten kl 08. Först som vanligt. Denna frukost var inte lika bra som de andra men ändå bra. Sedan gick vi och lämnade in resans första tvätt, den kostade närmare 80kr… en aning dyrare här…

Sedan blir vi upplockade här på hotellet och åker längs en skumpig väg till första vattenfallet. Cachoeira da Pedro Branca . Det är mysigt och vi får smaka av jackfruit det första vi gör,balis dorain men jag gillade den bättre här, den smakade mer banan här. Sedan en liten hike till vattenfallet och bada lite, några hoppar från klippor. Vi går upp till toppen av vattenfallet och njuter av det fantastiska vädret.

När vi går tillbaka så får vi se en kobra i taket på den lilla restaurangen. Så coolt! Alltså jag har aldrig haft en sån här tur med att se djur, är det för Malins skull eller? Galet!
Vi skumpar vidare till ett cachacha destillering och för en rundvandring om hur det går till. Från skörd av deras 10ha sockerrör, kan skördas maj-november. Det är på Pedro Branca det är. Sedan provsmakning av alla de slag. De starka gillar jag inte, dem har även en whiskey som jag inte provar. Jag gillar dem som är som likörer och utblandad, choklad, kaffe och mandarin är bäst. Sooo nice!

Det har börjat regna nu så vi passar på att besöka nästa cachacha destillering med. Går ingen rundvisning där utan besöker bara museet och sedan nästa provsmakning. Men här är det en massa bin runt för det luktar socker. Lite obehagligt efter min jordgetingattack i höstas… men här har dem ännu godare, detta heter Engenho Paratiana. Lite dyrare, men dem smakade mer som krämiga drycker, banan och kokos var supergott! Smakade aldrig dem starka här.
Vidare till det sista två vattenfallen, Poco do Tarzan där man kan åka rutschbana utför hela vattenfallet. Så himla roligt! Dem som är duktiga dem kan stå på fötterna utför. Sedan får vi krypa in bakom ett vattenfall, det är Cachoeira do Toboga. Vår chaufför är grym som visar oss allt detta och badar med oss. Han tar tag i våra händer och kastar oss utför rutschkanan. Bland det roligaste jag gjort på slutet :D

Sedan käkar vi mat i rataurangen och tillbaka till hotellet. Vi tar en promenad runt staden för att ta ut pengar och köpa lite lunch till imorgon. Nu packar vi inför vårt flyg till igausso falls imorgon. Ska mötas upp och få all info nu kl 19. Min tele on har blivit lite blöt så lite problem stt ladda den, men den ficka sola idag I brist på ugn och hårfön. Så nu (peppar, peppar) funkar det.

Vi hade tänkt ta en båttur nu men det är så mörkt ute så vi hoppar det. Vi fick en så fin då vi dök :)

Av Emma Söderlind - 2 februari 2018 21:15

Dag 7. Resa till Paraty.
Imorse så klev vi upp innan soluppgången för att paddla tillsammans. Vi fick sätt ihop två kanoter så vi var 11 st som paddlade ihop. Det gick ganska fort och under tiden ljusnade det. Galet mkt vatten i botten på kanoten så man började misstänka att det kanske fanns ett hål… tyvärr så paddlade vi bara och vi fick ingen tid för att fotografera förrän när det redan ljusnat och vi kommit ut till Bat Island, men det finns inga fladdermöss där. Sedan paddlade vi runt denna ö, fick massor med tid för att fotografera. Sedan så följde vi landkanten in till hamnen igen, där spanade vi efter sköldpaddor, såg hoppande fiskar och bara njöt när solen sakta steg uppåt. Blir en fin dag idag.

När vi skulle gå iland råkade vi krocka med en fastbunden båt och vi råkade även köra över e sten så vi kraschade botten på den kanot vi satt i… tur det var han själv som styrde … vi fick även hjälpa till att dra upp kanoterna med.
Sedan rakt till frukosten, så himla gott, speciellt nu efter att man paddlat nästan 2h. Sista packningen på rummet innan vi kliver ombord på båten som tar oss till Angria dos Reis. Den går fort och vi har inga sidofödnster I form av plast idag så man får en liten Cruise idag med. Sedan passerar vi uppemot 50-60 delfiner som hoppar och leker. Så himla häftigt! Dem såg stora ut med, gratis tur här med ;)

En lika fin bussresa på ca 1,5-2h tar oss till den historiska staden Paraty, som vägrade låta slavar bygg om den så den stannade i tiden sedan 1800 talet. Idag är det det + skärgården som lockar turisterna hit.
Väl framme så får vi dela rum med tyskan Kristina. Vi möts upp nästan direkt och får en liten rundvandring av Flour. Vi får se de vita husen med färgglada fönster och dörrkarmar. Vi får veta vart den free walkingtouren börjar kl 17 (kl är ca 14.15 då. Sedan vart vi ska ses kl 19 för bokning/förslsg av turer imorgon. Sedan så går alla för att käka lunch, jag och Malin viker av för de Skanörs dyr pizza… Inget för oss så vi går tillbaka till hotellet för att svida om och packar väskan. Sedan käkar vi lunch på andra sidanngatan, friterad kyckling med gissa, ….ja såklart ris, strips och bönor ;) Men billigt blev det iaf. 27 Reales för allt.

Vi tar oss en promenad igenom hela Paraty. Som har ojämna stengator. Dessa är så ojämna för man har dragit el, avlopp etc i flera omgångar och då alltid tagit upp vägarna för att lägga allt under. Man har då sparat den naturliga lutningen av vägen sommar byggde på 1800 talet för att den naturliga översvämningen som blir några gånger per år naturligt skulle städa gatorna från all skit som man kastade ut genom fönstren innan avloppen kom. Smart! Paraty är byggd på en mangrove (vet inte vad det heter på svenska, typ sumpmark), så man behövde fylla igen massor för att kunna bygga staden. Mother church t.ex byggde man för stor och tung så den sjönk ner bit och började att luta åt alla håll och kanter.
Sedan genom hamnen, såg flera kyrkor och sedan gick vi över bron som ledde till Stranden Barra de corumbe. Mkt träd och nästan bara restauranger med bord längs stranden. Det är så himla varmt och kvavt så vi sätter oss på en sten i skuggan i väntan på att det ska bli Dags för the free walking tour. Efter ca 1h av chill på playan så köper vi en kokosnöt till Malins förtjusning och dricker vid strandkanten. :)

Dags att röra sig till kyrkan för den gratis walking touren. JJ guiden är fantastisk, han har cyklat hit från mexiko. Vi får höra att detta nog var en stad planerad av tempel riddarna, finns flera tecken med 33 och 3 i dess arkitektur. Det var så dem berättade för varandra att dem var Välkommen och kunde känna sig trygga i en stad.

Även stt ca 1508 så kom portugiserna hit. Erövrade landet. Brazil blev just för att en växt hette Brazil här. Sedan så flydde den portugisiska kungen protugal när Napoleon härjade påta 1800 i europa. Han flyttade hela huvudstaden och kungahuset till Portugal. Men det blev lite uppror hemma då så han stack hem, men hans son stannade och 1822 så gjorde han sitt egna kungafamilj i Brasilien. Monark. Det är därför Brasilien firade sin 100 års självständighet från Portugal år 1922 och sedan reste cristusstatyn i Rio.

Detta med tempel riddarna var coolt. Såg såna tecken över hela staden, inga gathörn hade 4 likadana hörn, max 3st (= bildade en triangel som också är deras tecken).
Detta var en mkt bra planerad stad och en av dem första I sitt slog i Brasilien. Dem hade ett Grymt försvar med flera försvar ute till havs. Och när man kommer inne staden är allt vitt, man vet inte vilken gata man är på och svårt stt orientera sig. Står man i en korsning kan Manning säga hur många korsningar som är framför en heller, samt att gatorna alltid svänger lite åt ngt håll så man inte kan se slutet av dem, då blir dem ganska lätta att försvara. Så himla smart, men saker man aldrig tänkt på om man inte gått denna tur.

Kungafamiljen är borta i Brasilien, man har present nu. Men man har fortfarande en peina och han när ca 60 år och har sitt hus här. Viktigaste exporten är sockerrör och ksffe, samt cachacha (alkoholen man gör av sockerrör och den man gör caipirinha av.
På slutenvård får vi lära oss mer om slaveriet och hur dem gjorde för att överleva mentalt. Man kunde ju bli slagen av sin herre, men man fick inte slå tillbaka. Så man gjorde en dans av det som vi fick lära oss, Capoeira. Superroligt och han var en grym lärare .
Sedan fick vi skynda oss till bokningsstället och där lyckas vi deala till oss en privat jeepar där vi får starta kl 09 istället för 10.30 Grymt, detta kostade 90 Reales.
Vi ska mötas upp och käka på en alldeles för dyr restaurang enligt oss, MEN alla vill äta där så vi följer med. Men den är full så blir 5 st som väntar med att äta och dricker öl på en mysig pub på gatan istället. Det var faktiskt kvalitetstid. Supermysig när skymningen kommer.

Vi får komma in och beställa vår Gabrielle, en speciell cachacha dem bara har här som dem sedan gör en passionsfrukt caipirinha av. Helt klart godkänd. Sedan käkar vi på restaurangen Arpoador, en äkta moqueca de fruktos do mar a mode fisk & shrimp. Riktigt gott, men alldeles för dyrt… betalar 80 Reales var och då hade vi ändån20% rabatt.

Sedan så går vi och letar dem andra, dem skulle haka på karnevaltåget som vi såg öva tidigwre och passerade restaurangen. För karnevalen närmar sig, denna februari till den 13. Deras fettisdag innan fastan på 40 dagar till påsken.
Vi går till stranden där det skulle vara drag, men nej inte alls. Sedan hittar vi dem på torget, med en öl i handen såklart. Vi stannar tills Malin är alldeles för trött. Så går tillbaka ca 12. Ska ju upp innan 8 imorgon för jeepturen som vi bokade idag.

Av Emma Söderlind - 1 februari 2018 01:45

Dag 6. Ilha Grande.
Imorse klev vi upp och var t.om tidig till frukosten uppe på takterrassen. Fantastisk utsikt och fantastiskt väder. Men träffar Jemma som var uppe tidigt och tittade på soluppgången, sa att den var molnig och man kunde inte riktigt se den. Men frukostbuffe var fantastisk. Färskpressad apelsinjuice, äggröra, yoghurt, mm. MUMS!

Sedan går vi till dykcentret och möter upp kl 09.00 Vi blir 7 st som dyker idag. Båten är det ordning och reda på samt den har ett soldäck fram. Där får vi sitta hela båten an förhand kör som en cruising med, fantastiskt :) Ett litet stopp bara där divemastern får dyka ner för att ta bort en platsar ur propellern… det är inte bara djuren som plasten skadar. ..
Vi får en superfint båttur och denna skärgård är ju bara helt fantastiskt och denna ö , vilka stränder det finns. Vi passerar Blue lagonen som är superfin och bara njuter hela vägen.

Väl framme blir vi ordentligt bortskämda som man alltid blir på dykbåtar. Behöver inte fixa ngt själv. Sedan en kort briefing och ner i vattnet. Så kul det ska bli att få dyka, Malin är ganska nervös med inför sitt första våtdräkt dyk och varma dyk. Vi får se sköldpaddor, dragonfish, ngn sort kamouflerad Ray på botten och lite till. Ganska grunda dyk här, bara ner till 12m. Men då kan ju Malin vara lugnare och det syns att hon tagit dykcentret hemma med Hih Coast divig, superduktig och lugn i vattnet. Så snyggt!

Uppe så får vi en rejäl snackspåse och fri dryck. Supergott. Jag hade ju skvallrat för Malin innan hur gott det är att få äta och dricka efter man haft munnen full med saltvatten i 1h .. och detta vatten var väldigt salt, +en 5mm för dator våtdräkt så jag fick 10kg vikter, hade nog räckt med 8kg för var ganska tung ibland men skönt med lite mer också…
Solar på däck i ytintervallet. Sedan flyttar vi oss till nästa dyk plats, lite mer snabba ryck då. Insåg nog stt det tog lite tid första dyket, några gör discover scuba dive med. Sedan ner igen och vi kör mot sidan med sjöhästarns för sköldpaddor såg vi ju förra Dyket, en som skadat skalet från en propeller .. stackars liten. Vår instruktör flyttade på den till där vi placerade båten, för den simmade inget. Sen ringde han ngn som skulle hjälpa den, då kunde dem hitta den igen…
Men det andra Dyket såg vi en stor sjöhästarns, en havsorm, krabbor, småfisk ar, blåsfisk, tsggfisk mm. Helt godkända grunda dyk , men inte så mkt rev men ganska mkt fisk. Andra Dyket blev 70 min:) Malin gjorde väldigt bra som gjorde två så långa första dyk. Sedan bär det av hemåt. Lite röd på låren så sitter inne i skuggan. .. vad solen är stark här. Precis som i Australien, missar man en fläck/finger blir man röd… lite jobbigt faktiskt. .

Vi loggar dyker på båten påväg in. Sedan så går vi och duschar och byter om för hajking i regnskogen. Blir en macka till lunch och vi hade tänkt hika till Lopez Menades beach, men ändrar oss i sista sekund då det bara är en 3km lång strand och vi går upp till vattenfallet istället. Det tar lite mer än en timme och vi hinner se megastora mangoträd och Malin blir så sugen på att plocka lite frukt. Ser även palmer fulla med kokosnötter och bananer i träd (Malins first time things ;)). Det är en supermysig stig och vi möter mer folk än väntat samt den är väldigt bra skyltat. Får se en apa i trädet som sitter ovanför oss och tittar ner på oss, skoj. Framme vid vattenfallet och poolerna så är det superfint. Badar i fallet och går sedan tillbaka. En gammal viadukt inne i regnskogen hittar vi med och massa fina blommande träd/blommor. Bra att vara här i regnperioden ;).

Går ner till flera svarta pigmentfärgade stränder. Hittar en gammal farm och ett gammalt fort där bara ruinerna är kvar. Solen börjar visa sina sista minutrar och Malin, helt överlycklig, lyckas kasta ner en mango från ett träd, dock väldigt omogen men hon är så stolt. Sedan blir det middag på rummet, dusch, uppfräschning och förberedelse inför morgondagens sunrise paddling :) som vanligt så lägger vi oss alltid försent, vart tar tiden vägen ?!?

Av Emma Söderlind - 31 januari 2018 23:30

Dag 5 vi tog sovmorgon och gick sedan och duschade, åt av frukosten som ingick i priset (dumma som vi var missade vi det igår) och sedan kl 10:40 samlades vi alla i lobbyn och gick ner till bensinstationen och väntade på bussen som kom strax efter kl 11. Vi reste sedan i ca 1,5 timmar innan vi stannade på en rastplats för att gå på toaletten och köpa mat. Resan dit var jätte fin när vi åkte genom rio och dess förorter för att sedan komma ut till landet där det gick hästar på gatorna och betade. Åsnor gjorde dem sällskap ibland med. Fantastiska vyer när denna kustlinje susades förbi. Så himla vackert och denna skärgård ser grym ut. Så himla spännande att åka omkring där.

Väl framme i staden vi skulle åka ut till ilha Grande ifrån så var vi 1,5h tidig. Så lunch blev det här, macka och drickyogurt från supermarketen. Galet varmt ute men vi tog en promenad längsalla fiskebåtar och längs hamnen. Dock med lite respekt så vi vände faktiskt tidigare än vad jag hade gjort annars.

Sedan spelade vi lite spel innan båten gick. Lite tråkig båt som var svår att se ngt från. Men vi satt längst bak så såg iaf bakåt. Så himla vackert :D

Väl framme i Ilha Grande så fick vi checka in på ett jättefint ställe med mega rum. Vi har eget kök, tv och bokhylla. Det har man inte på alla boenden ;p.

Tar en sväng runt stan, sedan blir det en strandpromenad och sanden är fantastisk, så himla mjuk och len, inga problem att gå barfota här i evigheter. Så vi går åt ena hållet så långt vi kan tills vägen och den lilla djungelstigen tar Slut. En fågel hann skita Malin på axeln med, lite kul ;) Njuter verkligen till fullo av dessa vackra vyer. Vilka kontraster detta blev. Rio pch storstaden till detta. Samlar för en drink på stranden, sedan får vi en genomgång på vad man kan göra här av en guide som vår guide rekommenderade. Käkar lite middag, kanske inte den restaurang som jag hade valt, lite väl dyr men än så länge är vi duktiga och följer med gruppen.

Sedan skyndar vi oss och bokar dykning i sista minuten, blir bra så Malin får prova på lite varmvwttendykning. Sedan ska vi hika lite till Lopez Menades beach och förhoppningsvis även ett vattenfall, om vi inte är för optimistiska. Sen är snart våra Cash Slut för här ute kan man inte ta ut några pengar ;)

Dödat lite myggor på rummet med en mkt effektiv mygg spray som hotellet tillhandahållit, såna grejer är nog inte godkända i sverige så hoppas vi överlever denna natt. God natt, nu har vi packat ihop oss för morgondagens dykning.q

Av Emma Söderlind - 30 januari 2018 19:56

Dag 4. Imorse tog vi sovmorgon. Vaknade ändå kl 09. Sedan packade vi lite och gick ner till receptionen där Flo satt vår tourleder. Hon rekommenderade att ett framtidsmuseum hade fritt inträde idag och att där fanns Brasiliens största grsffitimålning med. Så vi tar tunnelbanan dit. Det är uppehåll nu så vi har tur. Men det var många som visste att det var gratis inträde idag så kön var mega lång så vi hoppade detta.

Sen var grsffitimålning en riktigt grym. Fantastiskt vad duktig man kan vara. Vi går vidare och hittar ett bra LUnch ställe. Jag lyckas beställa på spanska ;) ”Dos estroganoff”, det betyder två kycklingstroganoff och det anade vi att det skulle vara gott, vilket det var. Sen aqua är ju vatten, detta var den billigaste och godaste maträtten som jag ätit hittills. Bra kombi. Supergulliga servitörer som verkligen ville att vi skulle ha det bra. Sedan traskar vi vidare men då kommer regnet. Så bara att ta på sig ponchosarna, ena var böter sen Aten , den tog jag aldrig upp och torkade visst… ooops. .. men den luktade bra ändå, tur det ;)

Sedan går vi igenom en jättefinpark och den är verkligen superfint trots detta väder. Men här blir det lite action och ja, en riktig pulshöjjare och nära ögat upplevelse, sånt som alla berättar om Sydamerika… nu fick vi uppleva det på riktigt, tyvärr. . Men som tur är gick det bra för oss.

Min version är att vi går mot utgången, men två gubbar går lite konstigt tvärs över gångbanan, jag saktar in lite men hinner inte säga ngt om att jag tyckte Malin skulle gå på utsidan om hann för sen så kliver han fram och rycker tag i Malin, som agerar superbra. Hon rycker sig loss, det enda hon såg var kniven och jag tycker han säger att han vill ha telefonen… men sedan skriker hon spring Emma och sen löper vi, och det gör även dem lokala bakom oss. Men dem kommer inte efter oss så vi kan ganska snabbt börja gå. Sedan går vi bara ut den närmsta vägen ur parken, med lite högre puls och nu litade man inte på ngn. Styr stegen mot tunnelbanan igen, men nu regnar det super mkt och Malins poncho är trasig. Vi hade tänkt ta den gratis spårvagnen upp till Santa Teresia men vi hittar inte den, letar inte så länge heller utan vi känner oss rätt nöjda och vill åka hem nu efter dagens drama. .. känns ganska bra att vi ska åka vidare imorgon kl 10 till ilha Grande.

Malins version:  vi gick mot en utgång som två män kom ifrån och när den ena var några steg från mig sprang han och tog tag i min regnponcho och sa något på spanska. Men det enda jag såg var den stora kökskniven han höll i handen. Allt gick väldigt fort men så fort han tog tag i mig såg jag kniven och slet mig loss och började springa åt andra hållet, så såg jag att han började gå mot emma och då skrek jag "spring Emma" då vände hon om och följde efter mig men männen sprang inte efter oss så vi kunde börja gå efter ett litet bit. Då kom en man med sin son och pratade spanska med oss mest troligt fågade han om det gick bra för vi följdes ut från parken. Det var riktigt otäckt men just där och då blev man väldigt fokuserad på att ta sig där ifrån det var först efteråt när vi kommit ut som choken sköljde overlanders en. Det gick bara bra det enda som hände var att han slet sönder min regnponcho som tur var.

Tillbaka på vår tunnelbanestation så känns det mkt bättre. Där tar vi ut lite mer pengar för det finns ingen atm ute på ön vi ska till imorgon. Det regnar ute fortfarande så sedan kl 15 har vi hängt på rummet, packat om lite och nu skrivit detta. Malin har fått ringa Ida och Tobias och berätta om dramat idag. Ju mer man tänker på det desto mer inser man vilken Tur det gick bra. Man ska egentligen släppa det nu men det kunde ju ha varit fler bakom oss och ja, scenarierna snurrar i huvudet. Nu är känslan att det blir bara guidade turer ett tag. Tur vi inte ska till ngn storslagen förrän om 14 dagar, där det Buenos Aires (Argentinas huvudstad ) som står på agendan. Men nu ska vi mötas upp med gruppen kl 18 härnäst för stt gå till stranden och applådera in solnedgången med alla andra. Haha men just nu verkar det inte riktigt bli av ;p

Adventure must start with running away from home! My adventure will start 17th January 2012! And after that it never gonna end, travel is lika a drug for me! ;)

<<< Juli 2019

Följ notimetolose med Blogkeen
Följ notimetolose med Bloglovin'

My travels!

Gästbok - lämna ett litet fotavtryck här :)