Inlägg publicerade under kategorin Norge - Vinterfiske i Offersöy

Av Emma Söderlind - 23 april 2017 00:30

Imorse så klev vi upp ca 07.30 igen. Åt frukost och packade matsäck, slängde in sakerna i bilen, vi behövde ju inte städa ur oss ur stugan. For ner för att lasta i våra fiskpaket på hela 41 kg i bilen innan vi rullade mot färjan i detta fantastiska väder :D

Några fotostopp då det har snöat inatt och allt är verkligen så himla fint med den orörda snön och ännu vitare :D

Färjan var magisk att åka i detta kalasväder. Sedan blir det inte som vi tänkt oss, vädret är ganska oförutsägbart här i norge, så blir bara sämre och sämre när vi närmar oss Svartjellet som vi ska åka över. Sedan in i Mo i Rana, middag i Hemavan och passerar Anjas och Ingemars Tärnaby innan det blir via Vilhelmina och Åsele hem :)

Resan hem tar under 12h, med middagsstopp och tankstopp. Galet vad fort det går, då tog vi ändå en omväg hem över Mo i rana ;P

Åker med Kevin till stan och är där ca klockan 21.30 Så får krama lite på Martin innan vi ska sova. Jag jobbar ju gaöet mkt till veckan. men hann visa han lite bilder iaf på denna fantastiska plats som vi varit på. Tror att jag vågar sticka ut hakan och säga att Lofoten är den vackraste plats som jag någonsin besökt! <3

Av Emma Söderlind - 22 april 2017 23:45

Vaknade upp till mulet och snö... vi som ville ha sol. Meen YR.no visade bättre väder vid nio när vi skulle åka ut, sol med moln.

Frukost och ingen matsäck ifag, utan vi tänker äta lunch kl 13 när vi kommer tbx innan vi rensar fisken, om vi får ngn ;)

Möter upp Gunnar nere vid båten, blåser mer idag med. Åker ut, alla står där bak för att inte bli blöta.

Får lite solsken och hopp om dagen med det ändras snabbt när värsta snöovädret dra in. Då var jag faktiskt beredd att skita i att fiska och åka in igen. Men det lättar och det blir mer och mer vind, men det nappar bra för folket idag, alla utom mig, haha. Men vi fyller på bra med fisk så då hålls humöret uppe och ibland skymtar solen fram med. På slutet så är vi på samma ställe då det blåser för mkt för att fiska, men vi drar fisk ändå. Mkt större sej idag och både Kevin & Jonny får varsin stor torsk, Jonny tog nya rekordet, 13 kg ;) Ingen lubb idag men bra storlek på sejen och mkt mer torsk idag :)

Otroligt stormigt när vi ska åka tillbaka in, skönt att ha overallerna då kan man säga :) RIktigt nöjda är vi emd dagens fångst.

Lunch när vi kommer tillbaka, ingen stress för vi har gott om tid att filea all denna fisk.

Samma som igår, jag och Jonny filear, Kevin finputsar och Katarina paketerar.

Idag nådde vi upp till 27kg filead fisk :D Grymt!

Tar sina timmar att filea det, men vi är nog alldeles för noggranna skulle jag tro, eller snåla ;)

Middagen kändes också välförtjänt och Kevin dängde oss alla i Rummikub :P

Imorgon rullar vi hem mot Sverige, otroligt nöjda med resan trots lite sämre väder idag. Men man lever så mkt på den fantastiska dag vi hade i fredags och idag fick vi ju dubbelt så mkt fisk iställety ;)

Av Emma Söderlind - 21 april 2017 00:15

Imorse när vi vaknade var det riktigt snökaos och helvitt ute... Så blev frukost och bara en massa stughäng till kl 12 när vi skulle möta upp med Gunnar. Vi ringde till och med han för att kolla om turen ens kunde bli av... vi bestämde oss för att mötas upp och prova iaf.

Men strax innan tolv så börjar allt skina upp och blå himmel kommer. DÅ blir Lofoten så himla magisk vacker. Nu längtar man ju ut med båten. Får varsin flytoverall och sedan åker vi utåt. Han visar hur spöna fungerar och sedan fiskar vi på många olika ställen. Kevin får första fisken och jag får napp bara strax efteråt.

Vi flyttar oss ofta och en del fisk drar vi. Jag har himla flyt idag och får mkt fisk. Får även en riktig kamp med en 12kg torsk, precis som jag önskade få dra upp, en större fisk :D :D

Får även lubb (lik laken), hyse som man gör fiskbullar av i norge och en massa sej. :)

Bara njuter i detta magiska landskap och vi åker ganska långt ut, ser nästan öppet hav. Så vackert. Kameran är jag glad att jag tog med idag. Blir massor av bilder!

Riktigt fantastiskt att fiska i 4h i detta vykort :D

Berg, berg och åter berg är vi omringade av. alla har vita toppar! spana bara in bilderna, ändå tror jag inte att dem gör vyerna rättvisa alls...

Sedan tar vi en fika på trallen innan vi går in i rensrummet och filear. Jag och Jonny filear, Kevin finputsar och Katarina paketerar. Blir 14 kg fileat idag och vi fick googla både stortorsken och Lubben ;)

Sedan blir det välförtjänt middag, vin och sällskapsspel resten av kvällen. Hann med en liten kvällspromenad med :) Imorgon blir det en tidig fisketur, ska vara sämre på EM.

Men vi tajmade verkligen in allt idag tycker jag. bara denna dag var värd alla pengar :D:D:D

Av Emma Söderlind - 20 april 2017 23:55

Imorse vaknade vi i Nordnes och rullade längs E6:än mot Bognes för att ta färjan (kostade ca 500 NOK för 4 Pers +bil) över till Lödingen. Färjan tog ca 1h. Vi kom dit alldeles för tidigt så blev en liten tur förbi lite annat med innan. Men solen börjar titta fram och resan med föejn var riktigt grym. Färjor i Norge är så värd pengarna ?

Rullar av och styr kosan mot Offersöy Feriesenter. Galet fin väg här med men mkt mer snö än vad vi trott innan denna resa. Tunnlarna har börjat visa sig med ;)

Kommer fram och möts av Gunnar, en kille som är mkt yngre än vad vi fördomsfullt dömt han att vara.

Stugorna är fint renoverade och riktigt fina!

Blir en snabb lunch med stekta ägg och sedan rullar vi en bit ner längs Lofoten för vädret är inte det bästa. När solen tittar fram blir man förälskad. Mer än man var innan alltså. Så galet vackert!!

Vi kör hela 16 mil innan vi bönder, förbi staden Svolvaer.

Tillbaka blir det middag (gott med riktig mat igen) och spela Ticket to ride :)

Nu sova medans vinden ur utanför. Imorgon ska vi fiska :)

Campingen i Nordnes.

Kamerabilder:

Av Emma Söderlind - 19 april 2017 00:15

Idag hämtade Kevin mig ca 11.30 istan. PAckade in allt och sedan blev det lunch i Nyliden. Ca 13 rullade vi mot Norge för vårt fiskeäventyr.

Körde vägen via Fredrika, Malå och sedan Arjeplog. Där blev det middag på stans enda restaurang.

Rullade vidare in i Norge och stannade och sov i en stuga (hytte) för 400 NOK för en natt. Riktigt billigt med tanke på att vi var 4 st.

Blev en lång kvällspromenad på ca 1,5h. Sedan sov vi ganska gott :)

Imorgon rullar vi den sista biten till Lofoten, jag ser framemot färjan :D

Av Emma Söderlind - 31 mars 2017 23:54

Så, man kan ju inte vara utan en resa bokad. Så nästa tur blir till Lofoten (håller verkligen tummarna på fantastiskt väder). Blir att fiska där i tre dagar innan det bär av hemöver igen. Men ser fram emot resan genom Norge med :D

Exakta datum är att vi rullar onsdagen den 19 april och åker hem under söndagen den 23 april :)

Bildresultat för offersöy fiske

SÅ vackert det ser ut att vara xD

Adventure must start with running away from home! My adventure will start 17th January 2012! And after that it never gonna end, travel is lika a drug for me! ;)

<<< Juli 2019

Följ notimetolose med Blogkeen
Följ notimetolose med Bloglovin'

My travels!

Gästbok - lämna ett litet fotavtryck här :)