Inlägg publicerade under kategorin Sverige - Teletubbiesmotkebben2016!

Av Emma Söderlind - 14 augusti 2016 00:00

Oj vad trött man var imorse!

Men gudomligt god hotellfrukost var det. Haha jag har aldrig ätit hotellfrukost såhär långt norrut förut märkte man. Typ lingon, tranbär, gädda och lokala delikatesser som man bara tänkte "oj, detta måste vara dyrt för det är ju så ovanligt" men ja, det är nog bara vardag här uppe. Riktigt mätta blev vi. Sedan så checkade vi ut och lastade in oss i bilen igen. Fika och kaffe var medpackat idag, så otroligt lätta väskor. Var ca 3 km till båten. Klev ombord på den och resan tog ca 45 min. Sen vandrade vi i otroligt vacker natur ca 3-4 km tills vi kom till Treriksröset. Där var det 3 stenar, en med vardera landsmärke och i vardera land :) Sen så den stora stenen där gränsen mellan dessa tre nordiska länder går. Så här han man besöka alla tre länder på 3 sekunder. Hade varit fränt om telefonen fattat detta med och man fått sms från vardera land ;)

Väl värt ett besök :) Otroligt vakcert här med, kan tänka mig att de får många turister för vandring och paddling hit upp :)

Spana in detta klipp:

Vandrade tillbaka, vilken lätt vandring detta var, kändes knappt att man gått 8 km;)

Satte oss ner på kullen ovanför båten och fikade lite innan vi tog den tillbaka. Då satt vi ute och fick beundra den vackra naturen när solen kikade fram. Fick prata med en samegubbe med, men ja det var nog inte inelligensreserven om jag säger så...

Sedan packade vi in oss i bilen och ja, jag beundrar verkligen min farbror. Sen körde vi 50 mil non stopp till Haparanda, då bara genom Finland. Längs Torneälven så vi såg Sverige nästan hela tiden ´;)

Stoppade för lunch/middag och sedan rullade vi bara på de ytterligare 50 milen hem. Han körde hela vägen. jag är imponerad och vet vem jag tar med när jag vill göra en roadtrip ;) :D

Lite incidenter med GPS:en som hämnades i Umeå för att Jonny inte svängde ut från Finland osv. Bara skratt och bra humör hela resan. Vilken släkt vi är :D

Så vi kom hem igen ca 22.15 Så härligt att se och få krama om Martin igen <3

Tack för denna resa hörrni, nu laddar vi för nästa tycker jag. Vart den nu bär av :)

Av Emma Söderlind - 13 augusti 2016 23:45

Imorse fick vi äntligen lite sovmorgon - så skönt :)

Sedan var det bara att packa ihop det sista (gjorde det mesta igårkväll) och sedan städa ur rummet (tog max 5 min ;)). Checkade ut, köpte en mössa och vykort som souvinirer samt börja med frukosten. :)

Vi vägde våra ryggsäckar bara för lite roligt... min var helt klart tyngst 16 kg. Lättaste hade Nathalie på 4 kg. Lite skillnad, haha ;) Däremellan var snittet ca 10 kg. Jonny hade 14 kg :)

Sedan var det bara att börja traska tbx. Mkt skönare i fötterna idag än igår påvägen ner.

Gick utav bara farten. GJorde bara lite korta stopp innan lunchstoppet ca halvvägs mellan båtarna :)

Tog ca 45 min-60 min och sedan traskade vi resten hem. Då började mina fötter vara less på den extra vikten och att gå... men det gick, men bra sällskap och ja, vad var annars alternativet?! ;) ;)

Så skönt att få ta av sig kängorna och på med gympadojorna. :D

Packa om packa om. Allt rymdes i Åslins bil och sedan rullade vi från Nikkaloukta, undrar om vi ses igen någon gång? Who knows!

Handlade lite i Kiruna innan vår bil rullade ytterligare norrut - treriksröset nästa. och Finland då såklart :D

Passerade Sveriges nordligaste by, sveriges nordligaste camping, nordligaste allmänna väg osv. Här gjorde dem en grej av allt sånt. Karesuando hette den staden :) Bara några hundra meter bort låg Finland :)

Raka vägar härjade i Finland, dem måste ha användt en linjal. Galet!

Sedan var det väldigt vacker miljö här uppe. Fantastiskt :D

Bestämde oss påvägen att ta in på hotell och ta den tidiga färjan (09 svenska tid, 10 finsk tid) för att komma hem i ngn tid. Så lättast blev en natt på hotell. Blev Lapland Hotel Kilpis (finns typ inget annat i Kilpisjärvi där vi kom fram i Finland, hehe ;)

Checkade in och sedan gick vi och tog några öl på deras bar. Full fart där kan man säga. Lappgubben och lappgumman var det full fart på. Kraschade glas, ramla över folk och en 2 dm lång kniv på sig. Norrut var vi ju ja, måste ha varit denna pubs stamgäster för dem verkade inte vilja slänga ut dem ;) Lapin Kulta drack vi såklart och gudomligt gott med en kall öl var det. Hann träffa en trevlig norrman, Arne Hemmingson från Lofoten som vi får hyra stuga av om vi vill sen ;) Men detta lilla samtal gjorde att vi inte kom isäng före 02.. oduschade då... trött var man när man kom isäng. Väckaren stod på 08.00, 08.30 skulle vi äta frukost :)

Av Emma Söderlind - 12 augusti 2016 23:45

05.45 Väckaren ringer, på med vandringskläderna och röra sig till frukosten för att sedan börja röra sig mot Svergies högsta topp :D

Allt flyter på bra och 06.45 börjar vi att vandra mot Kebenkaise, 2097möh :D

Ganska platt de 3 första km. Hela turen är på 10km till toppen. :)

Stannar och fyller vatten i Kittelbäcken, uppe vid bron som är sista chansen att göra det. Då har man gått ca 4,5km. Bara en uppförsbacke so far. Här håller några nepalineser på att bygga till trappor av sten för att underlätta vandringen. För oj vad mkt sten man får gå på. Bara klapperstensfält sen indalsisen. Ena stället värre än det andra :P

Efter nästa uppförsbacke börjar Nathalie och Robin att halka efter... Robin bär redan all packning och knäet sviker för Nathalie. Vi kan inte stå och vänta eftersom det är snö på backen, och sikten är ganska dimmig så vi bestämmer att om de ska fortsätta så får vi ses igen uppe i toppstugan. Var och en får ta sitt eget tempo upp dit annars börjar vi att frysa för mkt... Men en stund senare kommer telefonsamtalet, de vänder...supertråkigt när man åkt så långt men vandringne var mkt stenigare än vad vi trodde innan...absolut inte bara sten...

Sedan kommer en rejäl stigning till, inna vi ska ner till Kaffedalen, ännu mera sten sten, och rejäla branter. Snö på det gör det hela ganska svårgått, och man måste ha fokus på varje steg. Här synkar vi med en guide som vandrat här 17 gånger och vi håller jämnt tempo med henne, utan att vandra tsm ändå. Hon berättar hur vägen ser ut framför oss, ca tider och detär väldigt uppskattat. Mördarbacken som hon kallar den kommer efter kaffedalen, Malin håller nog med ;)

Hennes skämt med en desperat Malin som frågar "våga man fråga hur långt det är kvar till toppstugan?" "Onej, det vågar man inte. Det är en bra bit det. Men det är förstås svårt att säga riktigt då det är så dimmigt"... Malins ansiktuttryck där, haha ;) Sedan går vi 100m till och voila, där är stugan. HHAHA! Malins glädjerop för det, det var häftigt och gav nog alla energi ;)

Vi gick in i den nya stugan (som såg ut som den gamlà?) åt lite av vår lunch, drack varmt och tog på oss mer kläder. Malin fick byta underställ med, det RANN bokstavligen talat om henna, droppade ur armanr... inte konstigt att hon var påväg att få vätskebrist...

Vi kastade 3,5 lunchpåse av 5... tror vi överkonsumerade lite mat...men bara lite va?! ;)

Sedan var det den sista, lättsammaste stigningen kvar till toppen. Sista biten var bara snö och is, men mest snö så det gick bra att ta sig upp dit. WOW - på toppen av SVERIGE, vi är högst i Sverige. COOLT! WE DID IT! :D

Åker på rumpan ner från toppen av Kebben, men en bit ner, för högst upp var det verkligen rätt ner åt båda håll. Katarina kröp upp på toppen.. om man skulle börjat hasa iväg så skulle det gått ganska fort sen med regnbyxorna på...

Nerför går lätt nu. Det har även börjat att snöa så nu vill man mest bara mata på hem. 6h tog det till toppen. ca 1h matrast på det med :)

Kaffepaus nere i Kaffedalen igen, en stigning till och i den sista backen börjar man att känna att ens knän finns där. Mkt att ta emot sig och aldrig lita på att foten är kvar.

Sista rejäla branten är nästan läskig, men den går av bara farten den med.

Kittelbäcken ner och sedan bara mata på på platten, men då var det ett slitet gäng som bara ville hem. Mina fötter var rätt less på att bära 11kg packning då...

MEN WE DID IT! Tillbaka på fjällstationen var det bara kallvatten så en snabb dusch, sedan fixade Robin och Nathalie köttbullar, mos och gräddsås till oss. Efterrätt blev chokladpydding idag. SÅ gott med mat :)

Isäng ganska tidigt, frukosten serveras kl 09.00 imorgon, då ska vi vara utcheckade och klara :)

Av Emma Söderlind - 11 augusti 2016 23:30

Denna vandring ska ta ca 5-6h. Så vi tog sovmorgon imorse utan väckare. Vaknar ca 08 ändå och vi har turen att få fixa frukost ute utan regn. Men precis när vi är klara och har fått ner ett tält börjar det att regna. Så då blir det på med regnbyxorna och bråttom in i bilen. Sedan så kör vi de sista hundra metrerna till parkeringen. Betalar 25kr/dygn och bil för att få stå där och sedan, äntligen, kan vi börja vår vandring :D

Ganska tunga ryggsäckar men det går.

Vi passerar Lap-Dånalds (renburgare) efter 5,5km, som tyvärr var stängt. Regnet kommer och går lite, men vi har uppehåll när vi käkar lunch, pasta och köttförssås :)

På EM, ca 16-17 är vi framme på fjällstationen. Den sista biten, ca 5km blev riktigt fin med öppnare lanskap och bergen närmare. Fantastiskt!

Checkar in på rummet. Käkar ris och chili corn carne till middag och smörstekta äppelskivor i råsocker och kanel, men havrekex och vaniljsås till efterrätt. Här ska det lyxas till ;)

Sedan så är det bara in på rummet och packa om inför toppturen. Man hann inte så mkt mer än att laga mat, diska, och packa om på denna tur ;)

Väckaren står på 05.45 så vi kommer iväg itid. SPännande, imorgon ska vi bestiga KEBNEKAISE! :D

Av Emma Söderlind - 10 augusti 2016 23:30

Upp för hotellfrukost, så sent vi bara kunde. Inte den bästa, men mätta blev vi alla :)

På morgonen var det riktigt fint väder så det blev att ta bilen upp på Dundret och skåda utsikten över malmberget och Gällivare. Såklart träffar vi på två personer från Köpmanholmen här, alltså världen är bra liten ibland :P

Rullar vidare mot Kiruna. Upp på Luossavaara, berget i Kiruna där dem har brutit malm tidigare. Det betyder Laxberget - vaara=berg.

Vädret fortsätter att leverera hela dagen, och vilken fin utsikt man har här uppifrån. Man ser hela Kebnekaise massivet, där vi ska vandra imorgon :)

Sedan möter vi upp Jonny och Katarina inne i centrum (där det var julmarknad i vintras) och käkar thai till lunch. Sedan in och vänta på att den guidade LKAB-turen ska börja :)

Den var riktigt grym, ca 2h lång. En tjej på 19-år guidade oss och hon pratade otroligt bra och tydligt.

Det är inne i Kirunavaara (fjällripeberget) som de bryter idag, och malmådern går in under Kiruna centrum, det är därför man måste flytta staden :)

Otroligt intressant rundtur, och att se alla maskiner och gångar. De är nere och bryter på 1500m idag. Vi fick åka ner till ca 500m. :)

Sedan handlar vi lite, åker och packar om allt inför morgondagen och fördelar all mat. Middag blir på ett grillställe med thaimat. Malin glömmer att beställa inte så spicy... hon får byta mat med Katarina och ja, hon underhåller oss alla ;)

Dessa balkonger är designade av en känd arkitekt, och de ska föreställa hissarna som de fraktar upp malmen med... vet inte riktigt om jag tycker att han lyckats med något vidare snyggt konstverk men men...

Sedan rullar vi mot Nikkaloukta. Slår upp tälten vid en älv några hundra meter innan parkeringen, där vägen även slutar. Gör upp en eld, myser lite och sedan så kryper vi isäng. :)

Alla fyra i ett tält. Sånt här är livet :)

Otroligt fin solnedgång får vi :)

Så, i augusti fixade jag att sova ute en natt! Kommer även att lyckas i september och oktober. Sen är det bara två månader kvar att lyckas med. Hoppas jag får med Martin då bara :)

De jag missade provar jag nästa år istället med ;)

Adventure must start with running away from home! My adventure will start 17th January 2012! And after that it never gonna end, travel is lika a drug for me! ;)

<<< Juli 2019

Följ notimetolose med Blogkeen
Följ notimetolose med Bloglovin'

My travels!

Gästbok - lämna ett litet fotavtryck här :)