Inlägg publicerade under kategorin Zambia!

Av Emma Söderlind - 14 oktober 2016 09:45

Dag 1-2- once in cape town hostel
Dag 3 - african overlanders i stellenbosch 70 rand/pp
Dag 4 - camping nära, 80 rand/pp
Lunch på Sophie's Choice Coffee shop & antiques. Swartbergs pass.
Dag 5-  Bushcamp berg, sundays river valley,  800möh,
Dag 6 - Camping ca Kirkwood, nära addo NP. 162möh.
Dag 7 - camping i addo - Homestead B&B 100 rand/pp.
Dag 8 - graaf-reinet ca 600möh. 65 rand/pp. ( lunch i somerset East på On Main Pub & Grill)
Dag 9 - Lunch lagade vi i valley of desolation. Sov på The nest B&B, 72 rand. I Aliwal north. 1400möh. Estern Cape.
Dag 10 - ca 12.00 in i Lesotho. Bushcamp uppe bland bergen, första riktiga 4x4 körningen. Lunch på sicis, lokal mat för 30 rand.
Dag 11 - kör igenom Lesotho och campar i slutet av en nybyggd väg (ej klar) ca 8km från gränsen. Lunch lagade vi själva på en offroadfläck.
Dag 12 - Lunch i Underberg. Öring med bakad potatis och ett glas vitt. Camping Nottingham road, en camping. 100 rand per/person.
Dag 13 - Lunch på Battle creek spur streak ranch Och en bushcamp i typ tallskog. Hamnade vi i Sverige igen?
Dag 14 & 15 - En kyrka där vi campade på gården. 90 rand/natt. Mitt inne i staden Mbabane. Thokane.
Dag 16,17,18 - Kruger view backpackers. 90 rand/natt.
Dag 19-20. Fatimas backpackers, Maputo Dag 21-24 . Complexo  Palmeiras camping i Bilene, Moçambique. 150MT/ natt.
Dag 25 - Bushcamp nära
Dag 26 - Bushcamp nära Malai. Gräns Malvernia till Zimbabwe :)
Dag 27 - Bushcamp nära Rutenga i Zimbabwe. Bilbrand så kom inte så långt.
Dag 28 - Great Zimbabwe camping 7 dollar/person.
Dag 29 - chinhoyile cave national park campsite, 9 USD / person.
Dag 30-31 - Lake Kariba worthogs bushcamp! 5 dollar/natt. Betalade för en natt för mkt.
Dag 32 - kanotsafari på gränsfloden. Zambezi river, en ö mitt ute.  Tält på sandbanken. Fantastiskt!
Dag 33 - 10 dollar/ natt Zambezi breezes.
Dag 34 - Wanderes 5 dollar/natt . Lusaka zambia.
Dag 35 - Bridge camping - zambia 9 dollar/ natt
Dag 36 - Deans hill view lodge - zambia, 6 dollar / natt eller 60 kwacha.
Dag 37-38 - Mapuya camp, lilongwe 7 dollar/natt
Dag 39-41 Once in cape town 230 rand/natt

Av Emma Söderlind - 7 oktober 2016 13:45

Dag 34 – Sista dagen och min kördag. Fredag den 7 oktober, sista 15 milen i bil. Kliver upp och rullar klockan åtta mot gränsen till Malawi. Här kommer visum att vara svindyrt, 75 dollar för ett singel entry. 150 dollar för multipel entry. Det är en större gräns eftersom det är en huvudvägen mellan två huvudstäder. Lite hjälpare vi får avhysa. Sen går det mkt enklare än vad vi trott, men det tar en himla tid. Våra visum tar ca två timmar att fixa innan vi är klar. Vi hinner bli klar med bilpapprena innan visumen är klar. Och då har dem ändå sjukt mkt problem med dem. Hon skriver alla nummer fel till att börja med, på alla tre bilar. Ronnie blir så galen på henne så han måste gå därifrån och andas lite. ”Hur dum får människan vara?!?”

Men till Slut får vi våra papper och visum, ingen koll av bilarna heller. Så himla skönt. Nu är vi inne i sista landet och sista dagen på denna etapp. Vad fort det gått!
Vi stannar i en liten by påvägen till Lilongwe och hälsar på familjen som bygger mer hus, hämtar vatten ur en liten brun och väldigt fattiga och enkelt klädda. Väldigt svåra namn Har dem med, men Wilma är det namn jag kommer ihåg och kunde uttala.

Sedan rullar vi vidare och det är galet mkt folk längs vägarna, men det märks med att över 50% av befolkningen är under 15 år. Det är galet, och befolkningen ökar med 3 % per år. Det är 15 miljoner invånare här, Lilongwe har ca som Stockholm 1,4 milj inv. Ett av dem fattigaste länderna och där dem svälter mest (hörs kanske på medelåldern). Pga litet land och svårt att få fram mat, otroligt överbefolkat tyvärr… men hur löser man det?

Kommer in i staden. Tar ut pengar och 40’000 kwacha är ca 500 kr.
Sedan handlar vi lite mat och vatten. Lite godis till svärfar när jag kommer hem. Han brukar ju vilja ha det ;)
Sen får jag bli ganska irriterad då folk är så jäklar fräcka i trafiken. Så Johan hänger som på tutan och då kommer vi äntligen förbi. Hittar Mayuba campingen där vi ska bo. Där har dem pool med, ganska stor dessutom.
Vi lagar tlite nudlar till lunch och sen blir det lite pool. Klockan 18 så tar vi tre tuktuks till The Living room, platsen där alla säger att allt händer. Vår pantade kille tar täten och Ronnie och Tomas kille kommer sist, så grymt!
Vi beställer in middag och alla drinkar på listan, för nu är det Etapp avslutning. Några var goda, grattis mindre bra… tur vi delar på allt. Hela notan slutar på 100’000 kwacha. Ca 1000kr för mat och dryck för 7 Pers under 7h på krogen ^^ Vrf är det inte såhär hemma.

Många s arta här, vi provar en värdelös vsttenpipa och sen åker vi hem med svarttaxi, det enda som finns. Vår får dem rulla igång och dem andra får soppatorsk påvägen hem. Bilarna låter inte direkt bra.
Sova direkt, imorgon blir det en dag i Lilongwe 

Av Emma Söderlind - 6 oktober 2016 20:15

Dag 33 – Inatt har jag sovit länge, och både bra & dåligt. Vänt och vridit mig sjukt många gå ger men jag är piggare idag, även om jag fortfarande känner av febern lite. Blir en apelsin till frukost. Johan är bättre med, men inte Andreas, han ser snarare sämre ut idag. Vi kommer iväg innan åtta. Har 33 mil att köra idag. Vi ska campa precis innan gränsen. Om en vecka landar jag I Stockholm. Galet. Imorgon bitti åker vi in i Malawi som är sista landet. Etapp avslutning imorgon med.
Vi kör förbi fler mysiga byar, tycker att det är otroligt mkt hyddor här i zambia, och typ bara hyddor. Bara sett vanliga hus i huvudstaden nästan. Tycker även att människorna ser fattigare ut, med kläder och mkt smalare…

Getter är också djuret som hägrar här, det sägs att dem överlever på allt, även plast :p kanske finns en förklaring då ;)
Jehovas vittnen ser man även överallthär. Det hade jag inte trott! Generellt i Afrika överdoser man med speedbumps med, dem kommer när man minst anar det och även på 100 vägar. .. men det är väl ända sättet att få ner hastigheten, och ngn kontinuitet på hastighetsskyltsr finns inte, dem sätter upp ngn sporadiskt, men sen får man gissa när det går tbx till ”normal” hastighet ;p

Vi passerar två riktigt allvarliga trafikolyckor med. En rejäl lastbilstransporter och en lastbil somkraschat i diket… det är inte många skyddsräcken som är hela , speciellt inte här i zambia… för att markera ut olyckor så lägger dem ut en massa grenar med stenar i som dem sen glömmer att ta bort. Varningstrianglar vad är det, men ibland har dem ngn kon ;)
Vi försöker leta en mack som tar kort, men går bet på det så vi får tanka ut dunkar istället. Eller bara Simba, Nissan bilen som bara har en tank. Vi har mer än dubbelt vad dem har. Får även ändra däcktrycken tre gånger idag, haha. Blandat asfalt och grus kan man säga.

Äter lunch i en liten stad. Blir shwarma idag igen, inte lika god men absolut bra. Kommer fram till vår camping ca 15. Den är riktigt mysig och har suöertrevliga ägare. Unge europeisk kille som driver det. Så himla serviceminded. Tusen gånger bättre ä campen igår! Dem har wifi med ;)

Spelar kort, så himla skönt att känna sig pigg igen! Sen blir det dusch, laga middag. Koka kaffe och sedan bara sitta och njuta i restaurangen med bra musik och billig bar ^^ 8 kr för en öl. Kan leva med det. Då är ändå zambia ett dyrt land ;)
Som sagt – sista dagarna nu. Tre nätter kvar i taktältet och bilen. Mina känsla verkligen. Kommer sakna detta!

Av Emma Söderlind - 5 oktober 2016 19:45

Dag 32 – Idag har vi inte så många mil att köra och eftersom african time inte alltid (läs aldrig) är som vår tid så har vi gett han till klockan nio att bli klar med min kjol. Ringer han klockan åtta, och då säger han att det var strömavbrott igår så han syr för fullt nu. 1h till skulle det ta…aja… jag går bort dit efter frukost för att verkligen vara där när kjolen är klar. Han syr för fullt när jag kommer dit en man som har ngt fel på benen så han kan knappt gå, känns kul att gynna han lite. Vill inte stå utanför och stressa han så jag gårbortöver, pratar med folket, köper två vykort som han som säljer dem får signera med stad, land, datum och sitt namn. Sedan träffar jag fantastiska tjejer som lagar mat, dem lärling lite språk och heja på mig. Vi är kompisarna ;) gillar verkligen zambia. har nog bara träffat fantastiska människor här 

Kjolen blir klarprick klocka nio, så jag får några extraminuter av folket på campingen och springer tillbaka sen. Då får jag se ngt som jag tror är en enorm demonstration, men det är en massa lärare som firar internationellalärardagen – roligt! Vi rullar, handlar och behöver bara köra 22 mil idag och det är bara asfalt så det går fort. Men jag är väldigt matt i kroppen idag så sover nästan hela resan. Kroppen känns supersvag. Väl framme vid Bridge camp som ligger precis vid gränsen mot Moçambique, det ligger bara på andra sidan floden.och tydligen ska det kunna vara en hel del djurliv här vi floden. Massormed babianer i campen och vi ser en krokodil från balkongen där vi söker skugga. Blir ingen lunch då jag har noll aptit idag. Blir en apelsin och sen så tar febern verkligen över för migoch jag är så matt, orkar knappt hålla i vattenflaskan. Sitter skuggan tills det blir skugga nog över bilen för attlägga mig i föraraättet. Börjar bli riktigt nojig över malaria, för det är samma symptom, var tom tvungen att googla lite på det. Verkligen inte likt mig, eller hur? Så fattar hur orolig jag var! Men sen kommer Johan o h Andreas och säger att dem också är dåliga och jag blir genast lite lugnare, det är nog ”bara” matförgiftning. Lagar nudlar till middag och buljongen till det är fantastisk God. Sedan blir det en kall dusch för att få lite kyla tilkroppen och innan åtta ligger vi i sängen. Bara hoppas vi får sova. Även Tomas är riktigt dålig så nu är jag övertygad att det inte är malaria. Puh! Håller tummarna att man är piggare imorgon!

Av Emma Söderlind - 4 oktober 2016 19:45

Imorse vaknade jag tidigt och gick runt och fotade campingen lite. Sedan frukost och sen rullade vi mot en dag med mkt 4x4 körning. Börjar på grusvägarna som vinter igår så får åka förbi både enorma bananplantage och mangoodlingar. Vi hamnar bredvid en väg längs ett stängsel som är lite 4x4. Sedan svänger vi av mot en väg som det står not recommended på på GPS:en. Kul. Riktigt 4x4 körning och mkt lågväxel, även diffen måste i några gånger. Det är jag som kör idag så jag har erkligen tur som lyckas tajma in lördag år enda riktiga 4x4 dag ; D

En gå g får Johan gå ut ur bilen och guida exakt vart jag ska ha hjulen, för vår bil är lägst. En lite rolig gopro film blir det för Johan ramlar några gånger när han ska backa på ojämn väg. ;)
Det är bara njuta av körningen, totalt blir det ca 4 mil och det tar väl ca 4h skulle jag säga., grymt! Jag vill han egen sån här bil xD

Sen kommer vi till om vartannat asfalt och grus. Så bygger kineserna sina vägar. Det är dem som bygger det mesta i Afrika just nu. Får se flera virvelvindar och galet vad högt dem lyckas ta med sig två soppåsar…Vi mötte även en annan overlanders, ett par från Nederländerna längs denna lilla väg. Dem hade hört talas om ronnie och lena, kul det  sen var dem påväg till Egypten.

Kommer fram till Luska, huvudstaden i Zambia och hittar campingen Wanderers som vi ska bo på. Centralt och byggt för overlanders. Vi äter lunch där, tar en öl och går sedan för att ta ut pengar. Hamnar på en liten lokal marknad där jag beställer en kjol och köper ett snyggt halsband. Kjolen ska levereras till vårt boende innan klockan 08 imorgon. Säger han iaf ;p

Sedan så går vi tillbaka, finns nu verkligen inga trpttoarer här. ;p Hinner använda lite wifi och sedan klockan 18 gör vi oss klar att gå ut på gemensamm middag. Den restaurang vi hade sett ut var inte alls som vi trodde. Så vi googlar på nytt och lyckas hitta ett stortköpcenter med många restauranger. Dit går vi! Inga gatlysen påvägen dit så får lyssna med mobilerna för att inte ramla ner i några hål. För dem markerar inte ut dem alls. Livsfarligt!

Tyvärr ärdetett enormt sydafrikanskt köpcenter vi hittat, bara sydafrikanska snabbmstsställen utom ett som heter Chicago. Det ser dock ut som det dyraste med. Jag är inte alls hungrig men beställer in tramezzini och vatten. Servitriserna kostar knappt på ett leende och Lena måste vänta på sin pizza tills vi alla har ätit upp. Så hon vägrar ta emot den.
Vi går tillbaka. Får se en gubbe ligga mitt i vägen (mellan de två körfälten) och svetsa för fullt under en lastbil. Galet! Sen så står en man och pumpar sitt bildäck med en handpump för laga en punktering. This is afrika!
Väl hemma så dunsar man isäng, så himla trött!

Av Emma Söderlind - 3 oktober 2016 19:45

Inatt vaknade jag jaget gång av ngn droppe regn, funderade på att väcka Joan förakt vi skulle he på yttertälten men det verkade sluta så jag kunde somna om. Ganska fint med solen på våra påmorgonen och dessutom kafferasten redan klart. Sån lyx! Sedan får världen brakfrukost med ägg, bacon , korv, baken bens och mackor. Packar ihop allt i kanoterna och klockan 8 börjar vist paddla igen. Helt spegelblankt på floden. Ser ut att bli en helt fantastisk dag tänker jag . Det är det första 30 minuterna och sedan örnar det att blåsa. Helt annan upplevelse då.man ser knappt några djur, och även om man gjort det så går det i te att stanna för då åker kanoten iväg och vågorna guppar dessutom. Det är såklart motvind, men skönt att vi åker medströms iaf. Till skillnad från igår så får vi paddla hela tiden idag.

Ser en del flodhästar men inga bilder att ta direkt. Däremot fotar jag några krokodiler som vi får se under dagen. Tur vi fick en så grym dag igår med tanke på detta blåsväder, men det positiva är att det inte är så varmt iaf. ;p vi gör ett 30 min stopp på zi Babe sidan idag med. Paddlar ytterligare 2h konst t och sedan ett lunch stopp på en ö igen . Blir mackor idag igen, ochmera kall juice. Jag hade börjat bli hungrig så det blir supergott. En kanllrosa korv får vi smaka med, dem gillar det visuella mer än smak ibland här nere, samma medbakverk.

Klockan 13.15 paddlar vi vidare och får en se en enorm krokodil ligga på sandbanken. Tyvärr hann ingen få en bild på den då allas kameror var nedstoppade i dry bags eftersom vågorna kommer över kanten mer än en gång på kanoten idag. Risk att kameran blir blöt då, för hela jag är typ blöt. Trots vind så njuter jag av att vara på floden . Grymt upplevelse och guiden fortsätter att banka i kanoten så att flodhästarna ska kliva uppochner visa sig. Vi ko mer inte lika nära dem idag då floden är mkt bredare och inte lika många smala passager som igår, dem var mäktiga.
Men på slutet får vi iaf toppa med en elefant familj som vi ärnågra meter ifrån bara.

Där vi drar upp kanoterna bor en stor syskonsksra som jag fårritkgitbra kontakt med. En tjej heter Emma och hon gillar verkligen att har samma namn. Dem gillar mitt hår och skrattar lite åt det. Sen är mina röda myggbett intressant och tydligen min mjuka hud. En av toppstunderna denna resa. Så himla grym! Synd att vi måste åka efter ett tag. ..
Åker längs en skumpig grusväg i en typ safaribil med lös sits bak. Jag och Anders haren spännande resasom tar ca 2h hem. Fantastiska byar passerar vi. Många hyddor många vinkande barn speciellt, dem springer även emot oss och skriker lite. Men även devuxna skiner upp med ett leenden man vinkar till dem.Denna tid på dagen ärret mkt folk runt vattenpumparna och mkt vatten bärs. Många barn är även påväg hem från skolorna. Landskapet ser även mer ut som Afrika här, iaf en, igt den bild man hade innan. Detbästa med den här resan är att varje nytt land verkligen levererar och man bara älskar det. Helt otroligt! Vill i te att resan ska vara Slut snart… fasthet ska bli skön att få komma hem och krama om min älskling där hemma iofs <3

Åker till gränsstaden för att få ut lite lokal valuta men ingen av bankomaterna fungerar såvida får åka tbx igen till campingen. Man reagerar direkt då vad nedskräpning det är i staden, men rent detta ute i byarna. Vi passerar en stor skylt med att håll chirundo rent, staden alltså… tror inte riktigt dem lyckats med det än.
Blir en lokal öl då vi kommer tbx, en Mosi. Riktigt god! Sedan lagar vi egen middag. En fantastisk skön dusch, men lite för mkt stora spindlar där inne för min smak men det gick. Upptäcker sen när jag är klar att jag hade sällskap av en groda med uppenbarligen ;p

Nu sitter jag i bilen och kommer ikapp med dagbok och uppdatera blogg. mkt mygg är det här, usch! Man hör även alla flodhästar ute i vattnet. Vi blev varnade att om hundarna skäller inatt så är det bara på flodhästarna som är påväg upp för att äta, dem går rätt igenom campingen. Men i get stt vara rädd för. Nu ska jag ringa Martin och ev Malin med : )

Av Emma Söderlind - 2 oktober 2016 20:45

Dag 2 – Klockan ringde 04.45 Klockan 06.00 rullar vi mot gränsen till Zambia. Detta ska vara den jobbigaste gränsen av alla, eftersom Zambia bland annat kräver ett intyg om bilarna som sydafrikan och zambia kommit överens för flera år sedan att nejdå, detta behövs inte längre. Så vi har en kopia utdragen från ett mil som visar detta +med polisstämpel och datumet då vi lämnade cape town. Hoppas att det räcker. Men allt flyter på sakta men säkert, får köpa ett visum för 50 dollar. Men ändå tar gränsen 2,5h innan vi är över. Vi var dessutom tvungna att skaffa en försäkring till varje bil, eftersom AA som skaffade i Sydafrika är giltig i alla länder utom Zambia. Skönt att komma till ett nytt land igen – kul att se vad Zambia har att erbjuda :)

Första iaktagelsen är att här är det Zamtel som hägrar, dem är gröna och inte vodacoms röda färger överallt. Vi kör en bit och under tiden stannar vi på flera kiosker för att hitta simkort men det mesta verkar ara Slut eller inte ha alls. Dessutom är väldigt mkt stängt då det är söndag. Alltid lika spännande att resa här på söndagar.

Hittar till Slut en kille som säljer simkort till oss för 2 dollar styck. Sedan så får vi springa runt till 5 olika kiosker för att hitta airtime som räcker till alla fyra som köpt simkort. Till Slut så. Jag köper för 5 dollar, det är 0.5gb som räcker i en vecka. Och på fredag åker vi ju till Malawi och laddar för en helg där innan det blir kapstaden igen.
Sen rullar vi till campingen där vi ska på och det är en dålig grusväg påvägen dit, men till Slut så är vi framme. Vi möts upp av kanotkillen direkt och dem är packade och klara. Vi behöver bara betala, fixa det sista och sedan går vi bort till kanoterna. Ca 12.00 kan vi äntligen komma iväg. Och vi som sa att vi skulle vara framme till lunch ;)

Briefing och dem 5 sakerna att gå igenom är: solen, vinden, krokodilerna, flodhästarna och strömmarna. Sedan kan vi äntligen börja att paddla. Det blir jag och Joan i en kanot. Vi får se massor med flodhästar bara meter ifrån oss när vi paddlar. Guiden bankar alltid i kanoten för att skrämma upp dem ur vattnet så vi ska se vart dem är och inte paddla på dem. Dessa djur är ju det djur som dödar flest personer varje år i Afrika. Riktigt häftigt att se dem på såhär håll, höra dem prata med varandra och bara få fotografera dem. Efter ca 30 min stannar vi för lunch som vi dukar upp på zimbabwe sidan om floden.riktigt varmt idag så iskall utspädd juice är fantastiskt gott! Sen blir det mackor till lunch. Efter ca 1h paddlar vi vidare igen, lika varmt fortfarande. Men vi ska ju inte klaga. Vi får även se flera krokodiler men dessa är väldigt skygga så inga pangbilder direkt. Ett hjortdjurfår vi se, detta längesen, massor med fåglar och även hundratals bufflar. Då fotograferar även guiden en hel del, så då fattar vi att detta händer inte varje dsg;) han berättar att finns det bufflar så är lejonen inte långt borta.

Vi paddlar (läs typ glider med strömmen och tar några paddeltag ibland ^^) till ca 17.30 och nästan solnedgång. Otroligt vad många djur vi sett och ibland har vi nästan varit läskigt nära flodhästarna. Så himla mäktigt!! Grym upplevelse här lä gs zambezi floden, Afrikas fjärde längsta flod efter Nilen, niger floden och kongofloden. Zambezi rinner ut i Moçambique sen :)

Slår upp tälten på en sandö i mitten a floden, ingenmansland då kanske? Guiden har med sig All utrustning. Vi hoppar över yttertälten och kör bara med mygg nät, här ska skådas stjärnhimmel inatt. Guiden lagar mat åt oss medan vi fotar solnedgången och den glada månen. Här nere kan månen se ut som en smilet då den är väldigt smal. Riktigt häftigt : )hemma kan den ju bara vara ändå åt höger eller vänster.

Sedan blir det en supergod middag efter att vi fått äta lite Simba chips och druckit kaffe som han kokat över elden. Så mysigt helt ensamma såhär på en ö. Middag blir ris, en lokal grönsaktröra, en köttgryta som kallopps typ och med pumpabitar. Riktigt smarrigt! Sedan när vi diskat undan så är alla väldigt trötta efter några stjärnbilder så då blir detta krypa isäng. Inget gå ut och tvätta händerna ifloden, då ropar guiden bara passa krokodilerna.

Ligger i tältet och har bara myggnät runt oss. Ser Stjärnhimmeln, Otroligt mysigt. Hör grodorna, flodhästarna som splashar i vattnet nu när de börjar gå upp för att äta, elefanterna bortanför oss som bryter grenar och äter. Om dem kommer nära tälten inatt så får vi inte lysa på dem, bara ligga tyst och vänta ut dem. Sen så om vi ska gå på toa under natten så måste vi gå nära tältet. Splashar splashar igen från flodhästar na. Även hört bufflarna grymta på andra sidan. Grymt detta att tälta på en flodbank. Klockan är nio, lite Eldflugor som flyger utanför. Grym middag av guiden martin. Nu kör dem igång med sitt trumpetande (flodhästarna alltså), klassiska när dem pratar med varandra. Splash igen från flodhäst som går upp eller ner i vattnet, svårt att säga, elefanten äter fortfarande och bökar alldeles bakom oss. Funderar på att sova utan öronproppar inatt och bara njuta av alla ljud. Kommer detta att upplevas igen? Allt detta på så nära håll, på deras villkor och i deras miljö?
Svårt att sova, så grym upplevelse detta. Tomas filmade alla ljud så jag ska visa er som vill den filmen sen : )

Av Emma Söderlind - 15 juli 2016 23:45

Den gyllene örnen står för frihet.

Fakta:

Huvudstad: Lusaka

Invånare: ca 15 miljoner

Språk: Engelska,

Valuta: Zambisk kwacha (ZMW)

Statskick: Republik

Nationaldag: 24 oktober

Högsta berg: Mafingabergen, 2301 möh.

Religion: 75% kristna

Sevärdheter:

Vid gränsen mot Zimbabwe finns Victoriafallen, världens (beroende på hur man mäter) största vattenfall. Samt bron vid vattenfallet :)

Det fanns ingen i vår del av världen som kände till Victoriafallen förrän 1855, då Dr. David Livingstone råkade komma förbi i förhoppningen om att hitta en rutt till den afrikanska östkusten. När man har sett sig mätt på vattenfallen, kan man mycket passande besöka Livingstone-museet, som ligger i staden med samma namn. Platsen ger en god inblick i vad Livingstone och hans medhjälpare var tvungna att ta sig igenom, innan de nådde fram till Victoriafallen. Livingstone dog 18 år senare i Zambia, till följd av malaria och dysenteri. I orten Ilala, nära de fascinerande Bangweulu-sumpmarkerna, där han dukade under och hans medhjälpare begravde hans hjärta under ett mpunduträd, har man senare rest en minnessten. Staden Livingstone var tidigare landets huvudstad, men är idag förlagd till Lusaka, en mer hektisk och modern stad, där strax över en miljon av Zambias 10 miljoner invånare lever. Med en storlek på 753 000 km2, är Zambia nästan dubbelt så stort som Sverige, och det finns gott om plats. Inte långt från den vackra Lake Kariba, där man kan semestra med husbåt, ligger dessutom Wildlives Game Farm, där flera gamla ranch-familjer har satt upp underhållande ranch-föreställningar. Platsen har campingplats och hyddor, vilket gör det enkelt att tillbringa några dagar av semestern här.

Victoriafallen är cirka dubbelt så högt som Niagarafallen och mer än dubbelt så brett som Hästskofallen. I bredd är Iguazúfallen det enda vattenfall som är större än Victoriafallen. Det genomsnittliga vattenflödet är större genom både Niagara- och Iguazufallen, men maximiflödet är bara något större genom Iguazufallen. Det finns många vattenfall som är högre än Victoriafallen, men de är alla avsevärt smalare; högst är Angelfallen.

Devil's Pool är en naturligt formad bassäng precis vid kanten av Victoriafallen i Afrika. Just här är forsen svag, och en stenbarriär hindrar modiga badare från att spolas ner för det 100 m höga stupet. Poolen bör dock endast badas med guide och under torrperioden, när vattennivån är låg. Det har skett olyckor här.

Bad i Devil's Pool vid Victoriafallen

Badare i Devil's Pool vid Victoriafallen

Victoriafallen sett från ovan

Källa: http://www.varldenshaftigaste.se/artiklar/devils-pool-vid-victoriafallen/

Devils Pool

D

uring the drier months of the year, the Zambezi River drops quite substantially, and from mid August to mid January, it is possible to walk along the lip of the falls. This can only be done from the Zambian side.

After thousands of years of erosion, many rock pools have formed and one of them has formed right on the very edge of the sheer drop. This is indeed the ultimate infinity pool.Scenic Devils Pool

It takes a rocky walk and swim in the Zambezi to reach the pool – then the fearless ones leap into the pool and get pushed to the edge by the force of the river.  The rock lip brings them to a halt as the raging waters of the Zambezi crash over the cliffs a few feet away. There are guides in attendance who are there to make sure you don’t go over the edge.

For the rest of the year, anyone foolish enough to enter the waters would be instantly swept to their deaths. But when levels drop, the natural rock walls of the Devil’s Pool come close enough to the surface to form a barrier and stop swimmers being carried away.

The view from the edge is totally exhilarating as you feel the force of the Zambezi flowing past you and crashing down over the precipice; a hundred meter drop.

Over 500 million litres of water a minute cascade over the almost 2km wide falls, causing a deafening and spectacular explosion of spray which can be seen 30 miles away.  This is why it is known locally as Mosi-oa-Tunya, or The Smoke that Thunders.

You can find guides who will take you on the Zambian side, at the entrance to the Falls. All you need is your costume and your camera.

Zambia är ett ofta förbisett resmål i södra Afrika, överskuggat av grannarna Zimbabwe, Botswana och Tanzania och safarijättarna Kenya och Sydafrika. Trots ett kustlöst landskap som på många håll domineras av damm, odlad mark och koppargruvor finns här också vilda vattenfall, djupa skogar, vida stäpper och mäktiga floder. Störst av dessa är Zambezifloden, mer än en kilometer bred vid huvudattraktionen Victoriafallen.

Men det är en annan flod som fört mig hit den här gången: Luangwafloden.

När det östafrikanska gravsänkesystemet – gigantiska geologiska sprickor och sänkor som sträcker sig från Syrien till Moçambique – når Zambia bildar dess västra gren en naturlig korridor, tio mil bred och sjuttio mil lång: Luangwadalen. Genom dess mitt flyter floden, vars slingrande lopp har gjort dalgången till en av Afrikas djurrikaste. Här finns kontinentens kanske högsta koncentration av krokodiler och flodhästar, tusentals elefanter och bufflar, hundratals fågelarter och gott om rovdjur som lejon, leoparder, hyenor och vilda hundar.

Luangwadalen har dessutom spelat en mycket viktig roll i den afrikanska safarins historia. I början på 1960-talet var det nämligen här, i vad som skulle bli South Luangwa National Park men då fortfarande dominerades av jakt, som en före detta parkvaktare vid namn Norman Carr utvecklade ett banbrytande koncept: safari till fots. Traditionen har hållits vid liv, och precis som jag lockas många av dalens besökare hit för möjligheten att få uppleva den afrikanska vildmarken och dess fyrbenta invånare utan bullrande bilmotorer och skyddande metallskrov.

Zambia, är en kustlös stat i södra Afrika, gränsande till Angola i väst, Kongo-Kinshasa och Tanzania i norr, Malawi i öst, och Moçambique, Namibia, Botswana och Zimbabwe i söder. Gruvnäringen har varit omfattande i landet och koppar är den viktigaste källan till exportinkomster. Dock har gruvnäringens ekonomiska betydelse minskat sen toppen på 1970-talet. På det torra platålandet odlas särskilt majs och tobak, men produktiviteten är tämligen låg. Landets namn kommer från Zambezifloden. Liksom de flesta övriga afrikanska länder är landet hårt drabbat av hiv och aids och omkring 15 procent av barnen i landet är hemlösa på grund av att föräldrarna dött i aids.

Mer info på:

Adventure must start with running away from home! My adventure will start 17th January 2012! And after that it never gonna end, travel is lika a drug for me! ;)

<<< Juli 2019

Följ notimetolose med Blogkeen
Följ notimetolose med Bloglovin'

My travels!

Gästbok - lämna ett litet fotavtryck här :)