Inlägg publicerade under kategorin Swaziland!

Av Emma Söderlind - 14 oktober 2016 09:45

Dag 1-2- once in cape town hostel
Dag 3 - african overlanders i stellenbosch 70 rand/pp
Dag 4 - camping nära, 80 rand/pp
Lunch på Sophie's Choice Coffee shop & antiques. Swartbergs pass.
Dag 5-  Bushcamp berg, sundays river valley,  800möh,
Dag 6 - Camping ca Kirkwood, nära addo NP. 162möh.
Dag 7 - camping i addo - Homestead B&B 100 rand/pp.
Dag 8 - graaf-reinet ca 600möh. 65 rand/pp. ( lunch i somerset East på On Main Pub & Grill)
Dag 9 - Lunch lagade vi i valley of desolation. Sov på The nest B&B, 72 rand. I Aliwal north. 1400möh. Estern Cape.
Dag 10 - ca 12.00 in i Lesotho. Bushcamp uppe bland bergen, första riktiga 4x4 körningen. Lunch på sicis, lokal mat för 30 rand.
Dag 11 - kör igenom Lesotho och campar i slutet av en nybyggd väg (ej klar) ca 8km från gränsen. Lunch lagade vi själva på en offroadfläck.
Dag 12 - Lunch i Underberg. Öring med bakad potatis och ett glas vitt. Camping Nottingham road, en camping. 100 rand per/person.
Dag 13 - Lunch på Battle creek spur streak ranch Och en bushcamp i typ tallskog. Hamnade vi i Sverige igen?
Dag 14 & 15 - En kyrka där vi campade på gården. 90 rand/natt. Mitt inne i staden Mbabane. Thokane.
Dag 16,17,18 - Kruger view backpackers. 90 rand/natt.
Dag 19-20. Fatimas backpackers, Maputo Dag 21-24 . Complexo  Palmeiras camping i Bilene, Moçambique. 150MT/ natt.
Dag 25 - Bushcamp nära
Dag 26 - Bushcamp nära Malai. Gräns Malvernia till Zimbabwe :)
Dag 27 - Bushcamp nära Rutenga i Zimbabwe. Bilbrand så kom inte så långt.
Dag 28 - Great Zimbabwe camping 7 dollar/person.
Dag 29 - chinhoyile cave national park campsite, 9 USD / person.
Dag 30-31 - Lake Kariba worthogs bushcamp! 5 dollar/natt. Betalade för en natt för mkt.
Dag 32 - kanotsafari på gränsfloden. Zambezi river, en ö mitt ute.  Tält på sandbanken. Fantastiskt!
Dag 33 - 10 dollar/ natt Zambezi breezes.
Dag 34 - Wanderes 5 dollar/natt . Lusaka zambia.
Dag 35 - Bridge camping - zambia 9 dollar/ natt
Dag 36 - Deans hill view lodge - zambia, 6 dollar / natt eller 60 kwacha.
Dag 37-38 - Mapuya camp, lilongwe 7 dollar/natt
Dag 39-41 Once in cape town 230 rand/natt

Av Emma Söderlind - 16 september 2016 19:45

Imorse blev det frukostbuffe på kyrkan. Dem glömde tyvärr bort oss lite så vi fick vänta ca 30 min innan vi kunde börja äta. Sedan packade vi ihop och började att rulla mot Krugerparken och Sydafrika igen!

Påvägen tar vi en hel del småvägar och försöker hitta en handcraftmarket som vi hört talas om men den verkar inte finnas. Däremot passerar vi vägen som vi åkte igår förbi Sibebe Rock. Men vi har tur, innan vi lämnar Swaziland så hittar vi en annan hand craft marknad där vi stnnar till och jag fyndar en skål. Idag är det riktigt varmt med, ser väldigt många som går med paraply mot solen_ Tempen visar över 40 grader idag :P

Vi passerar flera bananplantager idag, kul att se. Sedan kan jag nämna att vakterna på kyrkan var galet intresserade av våra taktält speciellt när vi skulle packa ihop imore. När vi skulle planera upp rutten så visade en av dem också vart han bodde på kartan, mot gränsen mot Mozambique. Gränsen till Sydafrika går lika smidigt som alla andra. Sen så stannar vi och äter lunch och handlar i en stad nära Krugerparken. Blev en sandwich för mig och sen en glass, det är galet vqrmt idag. Vi har inte hunnit vänja oss vid det än.

Åker till Crocodile Bridge som är entren till Krugerparken och hämtar papper samt börjar kolla upp camping för de kommande tre nätterna. Det är fullt inne i parken och den camping vi hittade inne i staden är inte så fräsch och har dåliga recensioner. Så vi stannar vid solnedgången till parken och fotar lite lejonmat, en elefant och flodhäst (fantastisk start, verkligen!) medans Ronnie och Lena letar boende. Ca 18.00 kommer vi in till Kruger View Backpackers, där vi får campa på deras parkering. Blir lite kyckling att doppa i creme freich med sweet chilisås och rödvin till detta för att fira in Kruger, avslutet på Sydafrika. Samt lite Biltong från vår sydafrika kväll som aldrig blev av. En dusch för att fräscha till sig och sedan så blir det bara att krypa isäng för imorgon kliver vi upp ca 04.45, klockan 05.45 rullar vi mot Kruger national park och safari hela dagen från att parken öppnar 06.00 :D

Av Emma Söderlind - 15 september 2016 21:48

Imorse hade man sovmorgon utan väckare efter gårdagens utesväng och det är en vilodag för bilarna. Så ca 07.30 vaknar man av sig själv och då blir det en liten enkel frukost av det vi har kvar. Imorgon bokar vi in oss på deras frukost som dem har här, så typ hotellfrukost kan man säga. Det kommer att kosta 58 rand/person. Sedan lämnar jag in lite tvätt med och det kostar 5 rand per plagg och jag lämnar in 4 plagg. Sedan så lyckas vi fixa så en från personalen kör oss från Hotellet/campingen för 120 rand (5 pers) till starten av Sibebe Rock, det är ca 15 km enkelväg. Där får vi betala 30 rand för att komma åt vandringen och vi tar faktiskt en guide med för 50 rand/person. Sedan bär det av uppåt i gassande solsken. Det är den andra största granitstenen i världen efter Ayers Rock (Uluru) i Australien, men den är 1 miljard år gammal och denna Sibere Rock är 3 miljarder år gammal. Ganska häftigt område med mkt sten och öppet landskap. Mkt fin hiking. Han är dock inte så pratglad vår guide så blir vi som får ställa frågor. Bland annat får vi reda på att denna sten döptes efter en man från Swaziland, Sibebe som försökte att bestiga klippan från den branta sidan men föll ner och dog. Samt att man bränner gräset för att ta död på ormarna som finns här. Lite kul fakta såhär .)

Vi får en otroligt fin vandring upp på¨toppen, passerar 3st olika grottor påvägen varav den sista var riktigt stor och ganska mkt klättra för att ta sig igenom. Sen får vi på eget sätt hitta vägen upp till toppen eftersom guiden säger att det inte går?!? Men han följer med iaf. Tar en gruppbild och det tog ca 2,5h upp men med enormt många fotostopp då påvägen upp så tog det ca 1h ner. Då börjar han bli bättre när jag frågar om andra saker att se och göra samt hur man tar sig dit. Mest intressant låter Mangan ***** Culturaal village och tydligen tar man en minivan in till stan igen för 9 rand/person som är superskoj att få prova att åka som dem lokala. Allihopa njuter! Sedan har han bett chauffören att visa oss vilken minivan som går till byn vi vill till sen och det gör han. Men först går vi och haffar lite snabb lunch och sedan tillbaka till minivanen. Men då visar det sig att man måste gå hela 3km innan man är vid byn. Så vi dealar till oss en taxi istället (totalt 60 rand för bussen + 6km gång eller 150 rand för taxin) med tidsbrist var valet ganska enkelt. Så vi åker direkt och får för tredje gången idag åka igenom staden Mbabane (huvudstaden i Swaziland med ca 100’000 inv). Man börjar att kunna staden nu ;)

Kommer fram och får se massor av apor och sedan börjar vi (Jag, Tomas & Anders) med en hike till vattenfallet där som var okej, men inte det bästa som man sett. Sedan blir det en lokal dansuppvisning av både killar och tjejer. En traditionell dans i Swaziland är att tjejerna dansar som männen med bar överdel, men på denna uppvisning har dem satt en peruk på en mas som dansar med bar överdel som tjej istället. Lite tråkigt men dem hade en stor festival i slutet av augusti till början av september där alla unga tjejer deltar och kungen får välja en fru till. Då dansar all utan överdel. Förra kungen hade 75st fruar och 250 barn. Dagens kung är bara uppe i 16 st fruar och antal barn kom jag inte ihåg. Men nästa kung är nog inte född än då det är den son som är yngst (alltså med den nyaste frun) men han får inte ha några syskon utan måste vara ensamfödd. Så ja spännande tradition här 

Sedan blir det en rundvandring genom en hitorisk Swazi by som är otroligt intressant. Guiden är grym på att berätta och innan han börjar så hinner vi fota en hel del apor med, grymt!

Han berättar om att här är det männen som går först i allt, både in och ut i huset. Männen sitter/står/ligger alltid till höger medans kvinnorna till vänster. Man delar även upp byn i flera småläger, ena sidan med bara män, andra med bara kvinnor.
Männens sida består av mannens hus, han som allt kretsar kring. Dessa bygger man med trädstaket. Pojkarna bor här med tills de är män = har skaffat sig en fru som man brukar göra vid ca 30-35 års ålder så man är pojke och har ingen tales eller rösträtt innan det.

Man har även korna här som är otroligt viktig för man köper ut sin fru mot ett antal kor (ca 15st) till hennes familj men ibland speciellt på senare dar går det bra med pengar med. Så man har inte r¨d att skaffa sig en fru förrän man är över 30 innan man skaffat sig kor eller pengar nog. Sedan, ju rikare man är desto fler fruar har man.
På männens sida har man även ett kök, där tillagar man fötterna och huvudet på alla djur som man slaktar och dessa får bara männen äta av. För man tror att om en kvinna äter av hjärnan kan hon bli smartare än mannen, om hon äter tungan så kommer hon att prata så mkt att hon gör mannen galen och om hon äter fötterna så kommer hon att springa iväg ;)
Pojkarna (likaså flickorna) får bo med föräldrarna tills de är 6 år och sedan så flyttar de till ett eget hus på vardera könsida av byn och bor med resten av pojkarna som kan vara ända upp till 30 år.

Om en kvinna ska få komma in till ett manshus måste hon knäböja och fråga om lov med det.
På kvinnosidan kan det däremot vara lite större beroende på hur många fruar som mannen har. Men hans mor, ”grandmother” har alltid ett eget hus och hon är otroligt betydandefull. Hon lär de unga flickorna att tillverka hand crafted saker i alla de olika slag. Sedan har varje fru 3 egna hus. Ett kök, ett sovplats och ett bryggeri där man brygger öl. I dessa stråhyddor som är täta upptill, kan röken komma ut men vattnet kan ej komma in. Dock måste man byta stråna var tredje år, men grundstommen (pinnarna) bara ca vart 10-15 år.

Så har varje fru det och dem har inget val utan måstte bara acceptera varandra och att det kan komma fler. Om det blir bråk så löses det i grandmas hus som är ett fredshus där inget tjafs eller bråk får äga rum.

Man lär sig galet mkt på denna tur och det är jätte intressant  Köper två armband här med för några kronor som minne.
Sedan taxi tillbaka och en superhärlig dusch efter det, man känner sig både sandig och svettig efter dagens hike.
Sedan går vi allihopa till en food court och äter middag. För mig blir det indikst igen och lite vin till det. Hem, lite wifi nu och snart hoppa isäng, är ganska trött efter dagen  Imorgon blir det krugerparken och Sydafrika igen, slut på Swaziland besöket som jag är supernöjd med :D

Av Emma Söderlind - 14 september 2016 19:45

Idag är det jag som kör och vi vaknar i något som ser ut som en svensk skog, men är i Sydafrika. Frukost i skogen och sedan rullar vi ut längs en liten 4x4 väg. Ganska nära kommer vi till gränsen till Swaziland och den går ungefär lika lätt som den till lesotho, men vi måste fylla i en lapp här med. Vi får även lära oss att sitter det en bild av kungen på väggen så måste man ta av sig alla huvudbonader. Man tilltalar alltid någon människa vars namn man inte vet med kungens namn med här i Swaziland, lite intressant det med. Dem respekterar deras kung otroligt mkt har man märkt innan man ens kommer in i landet. Sedan köper några telefonkort och jag träffar en supergullig familj med en liten som hälsar på mig och skakar hand. Rullar vidare och en intressant sak är att här har dem skyddskläder, hjälm, hörselskydd och andningskydd på arbetsplatserna, det har jag inte sett i Afrika tidigare. Är man lite arbetsskadad som skyddsombud eller? ;P

Kommer in i huvudstaden och hittar en kyrka som vi lyckas få till att vi får campa på deras gräsmatta som är inhägnad och då få använda dusch och toalett. Superbra! Dem är så himla serviceminded här med, så himla bra första intryck av Swaziland! Sedan drar vi ner på stan för att käka lunch men det är riktigt svårt att hitta en restaurang men till slut blir det indiskt och det är riktigt gott! Resten vill gå hem och duscha men jag tar en sväng runt stan, träffar söta barn och trevliga människor och handlar lite småsaker för några rand. Det är billigt här med och har inte sett en enda vit person till här ännu. Tillbaka och duschar och göra sig redo för kvällens middag och utgång. Galet taggad!

Så kl 18.00 tar vi oss en taxi ner till en restaurnag som de rekommenderar. Det är typ bara vi där men det blir trevligt ändå. Det finns pizza eller BBQ att välja på. Jag får resan hittills godaste mat ikväll. 4 grillade lokala korvar med deras majsgröt och coleslaw + grönsaker som jag ska äta med händerna ;) Hon hämtar en kanna med vatten så jag får tvätta händerna innan, helt galet! Sedan så dricker vi gott, bla Sibane en lokal öl som ska ha en speciell smak och ja, kanske lite men den är god. Hunters sydafrikansk cider blir det och vi har riktigt trevlig och blir underhållna av lokala salsaklubben som firar en födelsedag. Dem är grymt duktiga!

Sen huxflux stänger puben klockan 21.00 och vi bara, jaha? Vad gör vi nu? Men 6st vill åka hem, men Jag, Tomas och Ronnie bestämmer oss för att ta en taxi in till stan för att hitta en lokal pub. Gaanska svårt en onsdagkväll visar det sig. Vi åker till fyra olika som antingen är stängda eller bara har två gäster. Så tillslut hoppar vi av i centrum och bestämmer oss för att gå hem. Men då hör vi musik från ett hus och det står folk på balkongen så ja, varför inte vi kollar väl vad det är. Då hittar vi en trappa upp en lokal liten pub med bara svarta. Blir ganska uttittade, det är även galler för baren som typ en bank där man skicka in pengar. Finns bara 750 ml öl här, sjukt. Men vi tar varsin och bara njuter av atmosfären. Men tyvärr så tiggs det lite för mkt så en öl räcker och sedan så gör vi kväll med. Vi träffar en stum tjej som är superhärlig, några riktigt fulla personer och ja, vi hittade verkligen en lokal pub som nog aldrig haft vita på besök tidigare. Knappt några tjejer där :P Men nu laddar vi för sovmorgon imorgon och en bilfri dag.



Högsta punkt: Emlembe, 1 862 m ö.h

Statskick: Monarki

Språk: Engelska, Swazi

Swaziland är en absolut monarki belägen i södra Afrika. Det är regionens minsta stat, saknar kust och gränsar till Moçambique i öst och Sydafrika i norr, väst och syd. Landet ligger på sluttningen av den sydafrikanska högplatån, med högst terräng i väst och lägst i öst. Landskapet är varierat och frodigt; Swaziland är rikt på vattenresurser. Betydande jordbruk drivs på självförsörjningsnivå. Landet är knutet till Sydafrika genom en tull- och valutaunion.

Monarkin är en av de äldsta i Afrika. Landet blev 1894 ett protektorat under boerrepubliken Transvaal, och kom under brittisk kontroll 1902. Från 1968 är Swaziland ett självständigt kungadöme.

The capital of Mbabane holds many of the popular Swaziland attractions, including golf courses, the Mkhaya Endangered Species reserve, the Royal Swazi Spa and the Mlilwane Hogs & Hippo Trail.

Sunbaking hippopotamus family on Mlilwane's mirror lake. Mlilwane Wildlife Sanctuary, Swaziland.

Visit the Mkhaya Endangered Species to spend the day driving around in your 4×4 or Landrover observing the teeming wildlife Swaziland has to offer. The park is home to the rare and endangered black rhino, elephant, buffalo, giraffe, tsesebe and much more. Visitors to the park are also very welcome to come and enjoy a fresh lunch prepared at the bush camp.

The Mdzimba Trail is a tour of Swaziland’s most important historical attractions – but don’t think that means you’re going to be in museums all day. This half-day tour against the backdrop of mountain scenery will take you to caves, craft markets, and the mysterious sangoma – traditional Southern African healers.

For a bit more of a wild time, go white water rafting on the Great Usutu River. The inclusive rates include your guide, necessary equipment, transportation and a packed lunch for your day of rafting, hiking and abseiling. The best time to go is during the months of July and October, where rates are a bit lower.

Swaziland is quite small, so there aren’t hundreds of luxury hotels to choose from. At the same time, there are game lodges as well as newer hotels that have sprung up to accommodate the country’s guests in recent years. The Shewula Mountain Camp has become quite popular among eco-conscious travellers, for its use of traditional rondavels (round huts).

Adventure must start with running away from home! My adventure will start 17th January 2012! And after that it never gonna end, travel is lika a drug for me! ;)

<<< Juli 2019

Följ notimetolose med Blogkeen
Följ notimetolose med Bloglovin'

My travels!

Gästbok - lämna ett litet fotavtryck här :)