Inlägg publicerade under kategorin Lesohto!

Av Emma Söderlind - 14 oktober 2016 09:45

Dag 1-2- once in cape town hostel
Dag 3 - african overlanders i stellenbosch 70 rand/pp
Dag 4 - camping nära, 80 rand/pp
Lunch på Sophie's Choice Coffee shop & antiques. Swartbergs pass.
Dag 5-  Bushcamp berg, sundays river valley,  800möh,
Dag 6 - Camping ca Kirkwood, nära addo NP. 162möh.
Dag 7 - camping i addo - Homestead B&B 100 rand/pp.
Dag 8 - graaf-reinet ca 600möh. 65 rand/pp. ( lunch i somerset East på On Main Pub & Grill)
Dag 9 - Lunch lagade vi i valley of desolation. Sov på The nest B&B, 72 rand. I Aliwal north. 1400möh. Estern Cape.
Dag 10 - ca 12.00 in i Lesotho. Bushcamp uppe bland bergen, första riktiga 4x4 körningen. Lunch på sicis, lokal mat för 30 rand.
Dag 11 - kör igenom Lesotho och campar i slutet av en nybyggd väg (ej klar) ca 8km från gränsen. Lunch lagade vi själva på en offroadfläck.
Dag 12 - Lunch i Underberg. Öring med bakad potatis och ett glas vitt. Camping Nottingham road, en camping. 100 rand per/person.
Dag 13 - Lunch på Battle creek spur streak ranch Och en bushcamp i typ tallskog. Hamnade vi i Sverige igen?
Dag 14 & 15 - En kyrka där vi campade på gården. 90 rand/natt. Mitt inne i staden Mbabane. Thokane.
Dag 16,17,18 - Kruger view backpackers. 90 rand/natt.
Dag 19-20. Fatimas backpackers, Maputo Dag 21-24 . Complexo  Palmeiras camping i Bilene, Moçambique. 150MT/ natt.
Dag 25 - Bushcamp nära
Dag 26 - Bushcamp nära Malai. Gräns Malvernia till Zimbabwe :)
Dag 27 - Bushcamp nära Rutenga i Zimbabwe. Bilbrand så kom inte så långt.
Dag 28 - Great Zimbabwe camping 7 dollar/person.
Dag 29 - chinhoyile cave national park campsite, 9 USD / person.
Dag 30-31 - Lake Kariba worthogs bushcamp! 5 dollar/natt. Betalade för en natt för mkt.
Dag 32 - kanotsafari på gränsfloden. Zambezi river, en ö mitt ute.  Tält på sandbanken. Fantastiskt!
Dag 33 - 10 dollar/ natt Zambezi breezes.
Dag 34 - Wanderes 5 dollar/natt . Lusaka zambia.
Dag 35 - Bridge camping - zambia 9 dollar/ natt
Dag 36 - Deans hill view lodge - zambia, 6 dollar / natt eller 60 kwacha.
Dag 37-38 - Mapuya camp, lilongwe 7 dollar/natt
Dag 39-41 Once in cape town 230 rand/natt

Av Emma Söderlind - 12 september 2016 20:47

Imorse blev det frukost i solen på en fantastisk plats där kobjällrorna börjar att klinga runtomkring oss. Sedan börjar vi att rulla de 8 sista km till gränsen. Den är så liten så vi missar nästan den när vi åker längs vägen. Det är även den första gränsen där man måste lägga in lågväxeln på en 4x4 bil för att ta sig över, här klarar ingen personbil sig. Vi frågar hur många som passerar här och det är ca 100/vecka. Vi frågar eftersom det är så lite skrivet i hans bok men då svarar han att det är ju så jobbigt att skriva så han skriver inte in alla, han måste ju dra egna streck på sidorna. Så han suckar rejält när sidan tar slut och han har 4 st kvar att fylla i av oss. Han läser av våra pass så snabbt han kan för att vi ska slippa att vänta så länge. Dem bryr sig inte ett dugg om bilarna, de kollar knappt våra pass. Detta är på sydafrikasidan, där har dem även en lapp med alla drogpriser, så vi inte ska betala för mkt för ngt eller vaddå? Borde kanske stått straffen istället?
På andra sidan, lesotho sidan alltså är byggnaden typ fallfärdig, deras uniformer är dammiga och nötta men dem är trevliga och lättsamma, vi får t.om ta en bild på hur vägen ser ut och en gruppbild. Men dem vill/kan inte vara med i uniformerna.

Så hej Sydafrika igen!  Vi åker in på ca 2300möh och fortsätter en liten grusväg in mot Drakensberg. Ganska branta vägar, kan nämna att igår körde vi på en väg med hela 19% lutning, det är galt mkt. Knappt motorbroms på ettan räckte till…Dem gillar eller ja, kanske måste ha branta backar här. Vi låg allt mellan 1900-2500möh igår i Lesotho, upp och ner, ner och upp hela dagen.
Imorse var det 11 grader ute och det blev shorts ganska snabbt, alltså inte alls den kylan som vi trott om Lesotho, eller så börjar det bli mkt varmare nu. Sommaren närmar sig – härligt!

Vi har en ganska lång och skumpig väg till Underberg där vi käkar lunch. Lyxigaste maten hittills, restaurangen har vunnit pris för bästa mat och jag äter röding med bakad potatis och ett glas vitt vin till det. Vin är så galet billigt här i Sydafrika, även all annan alkohol. På puben kostar en 750ml öl ca 15 rand, det är 8-9kr  Vi handlar även lite mat här.
Lite kul fakta om vår resa är att vi hittills suttit i bilen i 40h, kört 220 mil (av 620 totalt) och haft en medelhastighet på ca 36km/h.Så den mesta långkörningen är bortgjord, nu har vi ganska många bilfria dagar framför oss. I swaziland, i Krugerparken, i Mozambique hela 3st så det blir bra : )

Vi fortsätter ännu en liten grusväg genom Drakensberg som äntligen börjar likna det jag förväntat mig och läst. Men det är lite disigt och speciellt ljus idag, som förvisso gör bilderna coola, men jag hade gärna haft bättre väder. Hittar tyvärr ingen bushcamp, vi är i stängslets land igen, Sydafrika… Blir en camping med biljard, bordtennis, darttavla och kanoter att låna. Så vi lagar middag efter lite fix med vår bil, lite saker som har skakat loss. Äter det på flytbryggan tsm med våra lyktor tända, supermysigt! Blir frukost här imorgon och ca 08.00 rullar vi ca 35 mil imorgon mot Swaziland!
Nu ska jag ringa Martin en sväng, lyckades ju äntligen köpa till lite mobildata idag. 20 rand för 200mb. + 3 rand för simkortet. Galet dyrt här ;)

Av Emma Söderlind - 11 september 2016 20:45

Dag 8! Imorse vaknade man av regn på tälttaket, suck… men låg kvar ett tag och då slutade det så ca 06.45 när man klev upp. Vi bestämde oss för att packa ihop och äta frukost på en annan plats istället. Idaag är det jag som kör och får köra min första riktiga 4x4 väg och jag var ganska nervös innan kan jag säga, nästan så nervös att jag lät Joan köra istället men jag vill ju verkligen prova så va fasen, man kan ju inte mer än att köra fast ;) Det går över förväntan och är ganska lätt att ligga på lågväxeln, som är typ halva ettan så man kör bara med att släppa upp kopplingen så rullar man framåt. Samt att vi har fram diffen intryckt med, så häftigt! Johan filmar detta med och sedan rullar vi vidare längs vägen och hinner med en liten vattenolycka genom att spilla ut hela vattenkokaren på golvet.

Sedan stannar vi på en fin rastplats med hyffsaad utsikt där vi äter frukost. Tyvärr kommer några och tigger så vi parkerar aldrig med bakändan bakåt igen. En ung kille stannar med sin bil och skruvar upp volymen innan han går ut och pratar med oss. Supertrevlig grabb som är 29 år och jobbar på bar i huvudstaden och ibland kör taxi. Bor med sina föräldrar, farföräldrar och syskon samt flickvän i 3 små hus, men med en fergusson traktor utanför. Vi blir nervinkade till några lokala från rastplatsen så vi går ner och hälsar på dem, försöker prata med dem och visar några bilder på älgar hemifrån. Barna ölskar det och vill posera framför kameran hela tiden. Fantastiska möten!

Sedan rullar vi vidare och gör några stopp vid lokala hus och träffar helt fantastiska människor och får riktigt fina bilder. Dem är så fantastiska här, det här känns som riktiga Afrika! Få träffa folk och vi stannar och tittar på en lokal fotbollsmatch mellan två unga pojklag. Otroligt mkt publik här och vi blir snabbt väldigt populära. Jag kommer inte längre än till första stenen och blir kvar och pratar fotboll och aallt möjligt med både barn och vuxna. Alla vill att man ska ta bilder av dem och sedan vill dem se dem med. Härligaste stunden på hela resan för mig. Det är så himla roliga konversationer och jag bara njuter. Får visa dem på en karta vart Sverige ligger och vart Lesotho ligger. Fotbollsplanen är nog gräs, men ser mest ut som en grusplan kan man säga. Sedan rullar vi vidare åter igen och jag kör fortfarande genom det här fantastiska landet! Känns så himla tryggt och trevligt!

Alla hejjar på oss, vinkar och skiner uppnär vi vinkar längs vägen. Det är nästan inga bilar här, alla går. Otroligt många som är typ fårherdar och vaktar kor eller får. Många rider på hästarna eller åsnor och det känns verkligen som genuina Afrika. Man blir så glad av alla leenden som man får. Vi stannar vid ett hem där en barnfamilj bor och dem är riktigt trevliga dem med.

Men efter detta så ändras allt, fler och fler barn börjar tigga längs vägarna, sträcka ut händerna och ropa ”sweets” efter oss vilket är supertråkigt. Även money hör vi ju närmare gränsen vi kommer, blir så himla tråkigt. Vad vi västerlänningarna förstör! Man ska inte hålla på och ge saker såhär…

Men vi försöker hitta en lokal lunchrestauirang men allt har stängt på söndagar, ingen jobbar då, 90 % är kristna här. Det bor ca 2 miljoner här i lesotho, foltäthet på ca 60 inv/km2. I Sverige har vi 10 miljoner och en folktäthet på 20inv/km2. Det är städat här, inge skräp men det luktar sopor lite här och var som dem bränner. Småhus väldigt utspritt och otroligt mkt boskap. Dem lever väldigt enkelt och ja, ser inte direkt stressade ut.

Men som sagt, lunch. Vi hittar en kvinna som ringer några bekanta som erbjuder sig att laga mat åt oss. Samma som igår, majsgröt med spenat och lamm. Men resten röstar nej, jag vill äta det men men.. Vi åker ut på en hed och lagar lunch istället.

Rullar vidare, kör gaqnska mkt och på slutet blir det grusväg och 20km i timmen. Inte så fort men vi tar os framåt. Svårt att hitta bushcamp, det är småbyar överallt och sedan är det bara berg och branter. Hittar en liten, men där ryms bara en bil. Sen så kör vi ända till ca 17.45 innan vi chansar på en väg genom en by och får köra ännu ,mer 4x4, så roligt! Får köra med vatten med, coolt! Sen så hittar vi till slut vår bushcamp, där vägen slutar. Absolut sista platsen vi kunde hitta och den blev perfekt! Var en fantastisk solnedgång på vägen. Vi är diskreta när vi packar upp för hela byn såg vart vi körde så vi bröt mot den regeln att vika av diskret, men nöden har ingen lag och här är bättre än nära huvudvägen. Några kvinnor som bär vatten på huvudet kommer förbi och hälsar på oss med. Vi käkar middag, sitter ute på ca 2200möh , men det känns ganska behagligt ute. Snart ska vi prova att sätta upp tältet i mörkret för första gången. Spännander! Nu har vi 8 km till gränsen, så imorgon åker vi in till Drakensberg i sydafrika igen. Ser fram emot det!

Av Emma Söderlind - 10 september 2016 19:45

Inatt sov vi nog alla med underställ och mössor. Så när man vaknar ser man folk med både vantar och mössor på, termometern står på fem grader. Klockan är 07.00 och det är fortfarande så här kallt trots att solen har kommit ganska högt upp. Så vi laddar vattenkokaren (den har ett 12v uttag) och rullar en bit innan vi äter frukost. Vi har sovit på 1400möh så det är anledningen till att det är så kallt redn nu, innan vi ens kommit in i Lesotho ;)

Sedan hittar vi en rastplats längs vägen, men det är så blåsigt så det blir frukost inne i bilen. Det är dessutom bara 7 grader ute nu, går fort när man måste ut och hämta eller göra ngt.Det här är bra för teambuilding kan man säga, bilselfie på det! Sen blir det genomgång av papper, bilförsäkring, bilintyg i vår viktig papper mapp. Snart ska vi passera vår första gräns!
Sedan stannar vi i Sterkspruit (starksprit ˆˆ) där vi handlar det sista och även tankar, vi fyller vår bil med 140 liter (!), för vi har två tankar. + att vi hade 47 l kvar sen innan med. Vi lyckas hitta vin med, en rosebox på 2l och en flaska rött, 90 rand = ca 50 kr. Lagom pris det!

Det är helt fantastiska människor här inne i landet som är nyfikna på oss, vill prata med oss, att vi ska ta bilder på dem, dem vill ta bilder med oss och är så himla härlig som man verkligen tänker sig att människor kan vara :D Nu börjar det likna det riktiga Afrika!

Så nu kör vi en sista genomgång an gränsen och nu är det bara 15km kvar! 
Gränsen till Lesotho är väldigt enkel, inte en enda människa till i kön. Och det tog ca 30 min totalt, både ut ur Sydafrika och in i Lesotho. Förarna får gå före och sedan ta bilarna genom gränsen, visa lite papper och betala broavgiften och sen klart! Ingen genomgång av bilarna, dem var bara intresserade av bilarna. Men vi stoppade undan alla värdesakerna ändå. Och 30 dagar får vi vara här nu!

Sedan stannar vi i en stad och käkar ståene lunch på en superliten lokal restaurang. Hon tackar gud och välsignar oss för att det här var ju fantastiskt. 9 st lunchgäster som betalar ca 18kr st för en megaportion av lunchen som var fantastiskt god. Första riktigt lokala maten, hoppas det blir mkt mer av den här!

Det här känns som ännu mera Afrika med både människorna och naturen! Det blev helt plötsligt så mkt träd och en stor flod, mer genuina hus och ja, allt blev så mkt bättre! Sedan så börjar vi leta en bushcamp ganska tidigt och hittar en där vi svänger av på en riktigt 4x4 väg, Joan blir helt till sig, riktig körning, som vi längtat efter detta! Lågväxel i, Co drivern får hänga lite utanför och ja, häftig väg upp till en liten plan där vi parkerar och slår läger redan kl 15.00
Slår upp tälten och sedan blir det en fin hike upp bland bergen på ca 1h. Ganska riviga buskar som smalbenen inte gillar riktigt. Njuter av lite vin och en skål, nu är vi i Lesotho! 

Snart dags fär middag och kanske ladda för en till kall natt, vi är på 1500möh nu.

Av Emma Söderlind - 9 juni 2016 01:45

Valuta: Loti (LSL)

Nationaldag: 4 Oktober

Högsta berg: Thabana Ntlenyana, 3 482 möh

Lesotho, formellt Konungariket Lesotho, är en monarki i södra Afrika, en enklav till, och alltså på alla sidor omgivet av, Sydafrika och ett av de minsta länderna i Afrika. Landet är bergigt, och är ett av världens ekonomiskt minst utvecklade länder, med begränsade resurser och ett starkt beroende av Sydafrika. Omkring en fjärdedel av den yrkesarbetande befolkningen arbetar i Sydafrika, många i gruvorna.

Sevärdheter:

Maletsunyane Falls , Maluti Mountains, Thaba-Bosiu National Monument, Gates of Paradise Pass,

Mestadels berg i detta lilla land. Min kollega hävdar att de ligger först i våltäktsligan i världen. Sant?!?

Den lokala ölsorten heter Maluti.

Missa inte!

Vacker väg. Har du vägarna förbi Lesotho när du är i Sydafrika, missa då inte att åka landvägen ner till Durban på kusten, via natursköna Sani Pass.

Missa gärna!

Att ha ett tajt planlagt schema. Ingenting (spe-ciellt inte kollektivtrafiken) går enligt tidtabell i Lesotho. Det är bara att anpassa sig.

Fungerar också, men var beredd på att vägarna inte alltid är de bästa. Att färdas över Sani Pass, på väg från Lesotho ned mot Durban på Sydafrikas östkust, är en fantastisk upplevelse med vacker utsikt över serpentinvägens vindlande nedstigning. Men vägen dit på Lesothosidan har en del att önska vad gäller underhåll.

Finns inte så mycket att göra i Lesotho men det är ändå värt att åka hit om man är i Sydafrika.

Lesotho känns mycket mer som Afrika än vad Sydafrika gör. Bäst i Lesotho är naturen, det ligger högt upp med vacker vild bergsnatur. Lesotho saknar djur som zebror och lejon, finns lite antiloper om man har tur. Finns mycket fornlämningar i Lesotho, grottmålningar och liknande.

Ett kulturellt inslag kan vara att fördjupa sig i Basothokulturen.

Det som lockar mest folk och även oss är pony trekking, häst ridning ut i det vilda. Det var helt otroligt och då är jag ändå nybörjare på häst.

En heldag i sadeln kostar ca 150M/pers från Malelea lodge med en guide. De ordnar även längre turer om man känner att rumpan klarar det. Hade gärna dragit ut på en 3dagars tur, sova i hyddan i småbergsbyar, besöka vattenfall mm.

Missa inte Lesotho om ni är i Sydafrika och har tid!

Adventure must start with running away from home! My adventure will start 17th January 2012! And after that it never gonna end, travel is lika a drug for me! ;)

<<< Juli 2019

Följ notimetolose med Blogkeen
Följ notimetolose med Bloglovin'

My travels!

Gästbok - lämna ett litet fotavtryck här :)