Inlägg publicerade under kategorin Nyårslöfte 2016 - Sova ute 1natt/mån!

Av Emma Söderlind - 6 oktober 2016 20:15

Dag 33 – Inatt har jag sovit länge, och både bra & dåligt. Vänt och vridit mig sjukt många gå ger men jag är piggare idag, även om jag fortfarande känner av febern lite. Blir en apelsin till frukost. Johan är bättre med, men inte Andreas, han ser snarare sämre ut idag. Vi kommer iväg innan åtta. Har 33 mil att köra idag. Vi ska campa precis innan gränsen. Om en vecka landar jag I Stockholm. Galet. Imorgon bitti åker vi in i Malawi som är sista landet. Etapp avslutning imorgon med.
Vi kör förbi fler mysiga byar, tycker att det är otroligt mkt hyddor här i zambia, och typ bara hyddor. Bara sett vanliga hus i huvudstaden nästan. Tycker även att människorna ser fattigare ut, med kläder och mkt smalare…

Getter är också djuret som hägrar här, det sägs att dem överlever på allt, även plast :p kanske finns en förklaring då ;)
Jehovas vittnen ser man även överallthär. Det hade jag inte trott! Generellt i Afrika överdoser man med speedbumps med, dem kommer när man minst anar det och även på 100 vägar. .. men det är väl ända sättet att få ner hastigheten, och ngn kontinuitet på hastighetsskyltsr finns inte, dem sätter upp ngn sporadiskt, men sen får man gissa när det går tbx till ”normal” hastighet ;p

Vi passerar två riktigt allvarliga trafikolyckor med. En rejäl lastbilstransporter och en lastbil somkraschat i diket… det är inte många skyddsräcken som är hela , speciellt inte här i zambia… för att markera ut olyckor så lägger dem ut en massa grenar med stenar i som dem sen glömmer att ta bort. Varningstrianglar vad är det, men ibland har dem ngn kon ;)
Vi försöker leta en mack som tar kort, men går bet på det så vi får tanka ut dunkar istället. Eller bara Simba, Nissan bilen som bara har en tank. Vi har mer än dubbelt vad dem har. Får även ändra däcktrycken tre gånger idag, haha. Blandat asfalt och grus kan man säga.

Äter lunch i en liten stad. Blir shwarma idag igen, inte lika god men absolut bra. Kommer fram till vår camping ca 15. Den är riktigt mysig och har suöertrevliga ägare. Unge europeisk kille som driver det. Så himla serviceminded. Tusen gånger bättre ä campen igår! Dem har wifi med ;)

Spelar kort, så himla skönt att känna sig pigg igen! Sen blir det dusch, laga middag. Koka kaffe och sedan bara sitta och njuta i restaurangen med bra musik och billig bar ^^ 8 kr för en öl. Kan leva med det. Då är ändå zambia ett dyrt land ;)
Som sagt – sista dagarna nu. Tre nätter kvar i taktältet och bilen. Mina känsla verkligen. Kommer sakna detta!

Av Emma Söderlind - 1 oktober 2016 20:45

Dag 28 – Inatt har varit en väldigt varm natt och jag är riktigt sugen på en morning sunrise walk. För här är ett av dem få ställena där man kan få göra egna vandringar vart man vill i nationalparken, utan bil. Det är för att det är så öppet vid floden så man ser djuren i god tid. Jag ställer väckaren men är galet trött när den ringer, men tvingar upp mig ändå. Men lite nyvaken som man är och man vill ju inte leva om för mkt då de andra sover så glömmer jag byta objektiv till mitt stora. Men går iväg ändå. Går ganska högt upp och ser inte ett enda djur, men möter många lokala som är påväg till jobbet. Men jag har sovit väldigt dåligt och lite inatt så börjar blöda näsblod en bit bort. Så bara att vända och fixa det. Då passar jag på att äta frukost med de andra innan jag får höra att det är längs sjökanten som alla djur finns. Som flodhästar och krokodiler. Så jag ger mig iväg på en andra promenad och oj vad mkt jag får se. Flera krokodiler, både i vattnet och på land. Mkt fåglar och många många flodhästar. Jag har turen att få se två st gå upp ur vattnet och äta lite och sedan gå ner igen, men påhelt perfekt avstånd. Flodhästar är det djur som dödar mest människor i Afrika.

Sedan så får jag se flera stycken leka nere i vattnet, stå upp och lite så. Lite mer än bara viftande öron som är ganska vanligt. Lite längre fram ligger det tre krokodiler på land. Jag går så nära som jag vågar, men då gör en av dem inte som de andra krokodilerna gjort. Dem har bara stuckit iväg ut i attnet bär man kommit ca 5m från dem. Denna tvärvänder om och markerar att nej, stopp där. För nära nu. Respekt, så jag backar såklart!

Sedan rör jag mig hemåt mer krokodiler, lokala som fiskar. Kommer upp och tar lite kallt vatten, sån lyx med kyl ;) Sedan kommer 6st elefanter till vår bakgård. Står bakom träd och fotar lite. Men jag genar en meter framför wilhelm och då markerar elefanten direkt att nej du, backa 1m för det där var för nära. Grymma bilder idag. Detta var nästan bättre än en game drive.
Sedan blir det bad i poolen, surfa lite och skicka iväg lite vykort så ni som läser detta kanske har en överraskning att vänta ;)

Helt plötsligt kommer en elefant några meter bakom vår bil och går rätt igenom campen. Händer detta? Så himla grymt och Andreas fick en bra film på detta, spana in FB. Sedan rusar ca 40 babianer genom campen och snor en flaska ur grannens kylbag. Vi springer för att rädda vår tvätt. Gäller att passa sina saker ;) Sedan kommer zebror rakt nedanför campen. Allt detta innan lunch. Som blir i restaurangen. Lokal köttgryta med majsgröten och spenatröra. Suöergott med lokal mat.

Mer bad och sol i poolen. God juice, riktigt kall. Sen kommer en flock bufflar nedanför oss. Detta är lyxsafari. Man sitter och dricker en kall öl i baren, sen kommer nya djur framför en, upp och fota och sen ner i stolen/poolen. I like this ;)
Hinner med en glass på EM med. Grymt gott! Lyckas även att första gången denna vecka ringa hem till älsklingen. Tror det var på tiden, så kul att få surra lite :)

Sedan laddar vi för en solnedgångstur längs sjön. Ser lite mer krokodiler och grymma uppvisande av flodhästarna som är på spexhumör. Vilka bilder ; D sedan hem och laga middag, grym dusch och snart isäng igen. Väckaren står på 05.00 och vi rullar 06.00 mot den svåraste gränsen hittills. Spännande!

Av Emma Söderlind - 4 september 2016 21:15

Inatt så sov man inte så bra för kåkstadens hade megafest med trummor och musik så man vaknade flera gånger. Men mysigt att få vakna med oppgång och på en camping. Sedan blev det frukost på aMM pub som igår, bättre service men det tog lång tid så ca 11 åt vi frukost. Sedan rullade vi vidare och handlade upp matförrådet och sedan tittade vi på ännu m,er pingviner. Mn dessa var det gratis att titta på, inte samma turistrutt här ;)

Joan börjar att köra, han är även bilansvarig, Lars-Erik är pappersansvarig och Andreas är tältansvarig. Jag fick ingen uppgift men kan väl ta på mig matansvaret kanske 

Sedan åker vi mer inåt landet för att få se mer av landet. Viker av på en liten grusväg och en bra bit in hittar vi en camping där vi blir helt ensamma. Upp med tältet igen, fram med campingsakerna och laga lite pasta med bacon till middag. Varje bil har sin egen matkassa så blev tre olika maträtter. Finns en kylbag med kall öl om man vill ha på kvällen. Mysigt och solen går ner innan klockan 19, Sitter ute och pratar tllsammans i en fotogenslampas ljus och lite diskreta röda bushcamp lampor. Det finns fina och fräscha duschar och toaletter och en riktigt bra skött camping 
Imorgon klockan 08.30 rullar vi vidare – spännande !

Av Emma Söderlind - 11 augusti 2016 23:30

Denna vandring ska ta ca 5-6h. Så vi tog sovmorgon imorse utan väckare. Vaknar ca 08 ändå och vi har turen att få fixa frukost ute utan regn. Men precis när vi är klara och har fått ner ett tält börjar det att regna. Så då blir det på med regnbyxorna och bråttom in i bilen. Sedan så kör vi de sista hundra metrerna till parkeringen. Betalar 25kr/dygn och bil för att få stå där och sedan, äntligen, kan vi börja vår vandring :D

Ganska tunga ryggsäckar men det går.

Vi passerar Lap-Dånalds (renburgare) efter 5,5km, som tyvärr var stängt. Regnet kommer och går lite, men vi har uppehåll när vi käkar lunch, pasta och köttförssås :)

På EM, ca 16-17 är vi framme på fjällstationen. Den sista biten, ca 5km blev riktigt fin med öppnare lanskap och bergen närmare. Fantastiskt!

Checkar in på rummet. Käkar ris och chili corn carne till middag och smörstekta äppelskivor i råsocker och kanel, men havrekex och vaniljsås till efterrätt. Här ska det lyxas till ;)

Sedan så är det bara in på rummet och packa om inför toppturen. Man hann inte så mkt mer än att laga mat, diska, och packa om på denna tur ;)

Väckaren står på 05.45 så vi kommer iväg itid. SPännande, imorgon ska vi bestiga KEBNEKAISE! :D

Av Emma Söderlind - 10 augusti 2016 23:30

Upp för hotellfrukost, så sent vi bara kunde. Inte den bästa, men mätta blev vi alla :)

På morgonen var det riktigt fint väder så det blev att ta bilen upp på Dundret och skåda utsikten över malmberget och Gällivare. Såklart träffar vi på två personer från Köpmanholmen här, alltså världen är bra liten ibland :P

Rullar vidare mot Kiruna. Upp på Luossavaara, berget i Kiruna där dem har brutit malm tidigare. Det betyder Laxberget - vaara=berg.

Vädret fortsätter att leverera hela dagen, och vilken fin utsikt man har här uppifrån. Man ser hela Kebnekaise massivet, där vi ska vandra imorgon :)

Sedan möter vi upp Jonny och Katarina inne i centrum (där det var julmarknad i vintras) och käkar thai till lunch. Sedan in och vänta på att den guidade LKAB-turen ska börja :)

Den var riktigt grym, ca 2h lång. En tjej på 19-år guidade oss och hon pratade otroligt bra och tydligt.

Det är inne i Kirunavaara (fjällripeberget) som de bryter idag, och malmådern går in under Kiruna centrum, det är därför man måste flytta staden :)

Otroligt intressant rundtur, och att se alla maskiner och gångar. De är nere och bryter på 1500m idag. Vi fick åka ner till ca 500m. :)

Sedan handlar vi lite, åker och packar om allt inför morgondagen och fördelar all mat. Middag blir på ett grillställe med thaimat. Malin glömmer att beställa inte så spicy... hon får byta mat med Katarina och ja, hon underhåller oss alla ;)

Dessa balkonger är designade av en känd arkitekt, och de ska föreställa hissarna som de fraktar upp malmen med... vet inte riktigt om jag tycker att han lyckats med något vidare snyggt konstverk men men...

Sedan rullar vi mot Nikkaloukta. Slår upp tälten vid en älv några hundra meter innan parkeringen, där vägen även slutar. Gör upp en eld, myser lite och sedan så kryper vi isäng. :)

Alla fyra i ett tält. Sånt här är livet :)

Otroligt fin solnedgång får vi :)

Så, i augusti fixade jag att sova ute en natt! Kommer även att lyckas i september och oktober. Sen är det bara två månader kvar att lyckas med. Hoppas jag får med Martin då bara :)

De jag missade provar jag nästa år istället med ;)

Av Emma Söderlind - 30 juli 2016 22:45

Imorse vaknade vi i Kornsjö och blev bjuden på frukost. Sedan var vi lite effektiva med att riva ställning och lite annat innan vi rullade till stan för att packa om till att kunna åka till Trattbergsjön, Holmens fiskestuga och sova där resten av helgen med min familj. Ska bli ett riktigt bra avslut på Martins semester :)

På EM kom vi äntligen fram och då var Mölky spelandet i full gång. Fisket var tyvärr inte det bästa i helgen... men så att vi kunde halstra lite regnbåge till kvällsmackan hade dem fått iaf :)

Fiskar, umgås, spelar, käkar middag och några tappra bastar på kvällen med. Trevligt som alltid :D

Detta blev Juli månads bidrag till nyårslöftet. En stuga utan el och värme så den räknas. Trevligt att vi kunde sova så många här med :)

Av Emma Söderlind - 29 maj 2016 02:15

Ja, vill man klara av sitt nyårslöfte får man ibland ge sig av själv. Hade egentligen inte tid nu heller men ibland måste man ta sig tid. Blev på morsdag den här gången... första utan min älskade mamma
Men efter min fotbollsträning så begav jag mig och grattade farmor på morsdag och sen själv till vändåtberget. Där får man gå ca 2 km innan man kommer till tjärnen och stugan som är galet mkt utrustad. Tom mat och tandkräm ;)

Gjorde upp en eld och njöt av lugnet innan jag kröp till sängs ca 23.45

Man sover alltid så bra utomhus :)

Stannade och fotade lite med nya kameran påvägen dit :) vilken kväll!

Vändåtbergets stuga har två breda bäddar. Ligger vid inner abborrtjärn. Grillplats ute, bra utrustad samt dass finns här. Lite mer än 1km från parkeringen till stugan.

Bildresultat för vändåtberget avstånd abborrtjärn

Av Emma Söderlind - 30 april 2016 15:00

Jaha.. det var det nyårslöftet det... det gick inte så bra som jag trodde med 2v i GBG, 2v i fjälls och en massa renovering och jobb däremellan... visst jag har kunnat ta mig ut bara för att och lämnat Martin hemma själv... men men... nya tag nästa år känner jag!

Däremot är Maj redan bokad, samt Juni så resten av året ska jag klara. Ävenaug, sept och okt är ju räddad och bokad. Juli har jag planer med martin :D

Sen så får vi se hur november och december löser sig men då ska vi väl förhoppningsvis ha renoverat klart och fotbollen har ju uppehåll ;)

Aja, nyårslöften är till för att brytas va? ;P

Adventure must start with running away from home! My adventure will start 17th January 2012! And after that it never gonna end, travel is lika a drug for me! ;)

<<< Juli 2019

Följ notimetolose med Blogkeen
Följ notimetolose med Bloglovin'

My travels!

Gästbok - lämna ett litet fotavtryck här :)