Inlägg publicerade under kategorin Afrika 4x4 expedition!

Av Emma Söderlind - 14 oktober 2016 09:45

Dag 1-2- once in cape town hostel
Dag 3 - african overlanders i stellenbosch 70 rand/pp
Dag 4 - camping nära, 80 rand/pp
Lunch på Sophie's Choice Coffee shop & antiques. Swartbergs pass.
Dag 5-  Bushcamp berg, sundays river valley,  800möh,
Dag 6 - Camping ca Kirkwood, nära addo NP. 162möh.
Dag 7 - camping i addo - Homestead B&B 100 rand/pp.
Dag 8 - graaf-reinet ca 600möh. 65 rand/pp. ( lunch i somerset East på On Main Pub & Grill)
Dag 9 - Lunch lagade vi i valley of desolation. Sov på The nest B&B, 72 rand. I Aliwal north. 1400möh. Estern Cape.
Dag 10 - ca 12.00 in i Lesotho. Bushcamp uppe bland bergen, första riktiga 4x4 körningen. Lunch på sicis, lokal mat för 30 rand.
Dag 11 - kör igenom Lesotho och campar i slutet av en nybyggd väg (ej klar) ca 8km från gränsen. Lunch lagade vi själva på en offroadfläck.
Dag 12 - Lunch i Underberg. Öring med bakad potatis och ett glas vitt. Camping Nottingham road, en camping. 100 rand per/person.
Dag 13 - Lunch på Battle creek spur streak ranch Och en bushcamp i typ tallskog. Hamnade vi i Sverige igen?
Dag 14 & 15 - En kyrka där vi campade på gården. 90 rand/natt. Mitt inne i staden Mbabane. Thokane.
Dag 16,17,18 - Kruger view backpackers. 90 rand/natt.
Dag 19-20. Fatimas backpackers, Maputo Dag 21-24 . Complexo  Palmeiras camping i Bilene, Moçambique. 150MT/ natt.
Dag 25 - Bushcamp nära
Dag 26 - Bushcamp nära Malai. Gräns Malvernia till Zimbabwe :)
Dag 27 - Bushcamp nära Rutenga i Zimbabwe. Bilbrand så kom inte så långt.
Dag 28 - Great Zimbabwe camping 7 dollar/person.
Dag 29 - chinhoyile cave national park campsite, 9 USD / person.
Dag 30-31 - Lake Kariba worthogs bushcamp! 5 dollar/natt. Betalade för en natt för mkt.
Dag 32 - kanotsafari på gränsfloden. Zambezi river, en ö mitt ute.  Tält på sandbanken. Fantastiskt!
Dag 33 - 10 dollar/ natt Zambezi breezes.
Dag 34 - Wanderes 5 dollar/natt . Lusaka zambia.
Dag 35 - Bridge camping - zambia 9 dollar/ natt
Dag 36 - Deans hill view lodge - zambia, 6 dollar / natt eller 60 kwacha.
Dag 37-38 - Mapuya camp, lilongwe 7 dollar/natt
Dag 39-41 Once in cape town 230 rand/natt

Av Emma Söderlind - 13 oktober 2016 08:45

Allt går smärtfritt på sista flyget hem med. Det är nästan tomt så jag har ett helt tre-säte för mig själv. Så kan variera mellan att ligga, sitta under hela resan. Sen ingen bakom mig och inte heller framför mig. Vi är ca 5 st i hela bakre delen av planet. Har aldrig varit med om att ett plan varit så tomt ngn gång :)

Så resan till Arlanda går den med, detta plan har dem nyaste filmerna så får se "Now you see me 2" och den var riktgit bra :) Sen tittar jag på en vithajsfilm och ja, ganska glad att jag såg den först efter dyket ;)

Att landa på Arlanda är alltid som att komma hem, men ändå inte. Skyndar mig för att se om det finns ngt tidigare flyg till Umeå, men det gör det inte. Ja´g har nog lyckats titta fel när jag kikade efter det :) Så får hänga på Arlanda så länge, några telefonsamtal så går tiden med. Men såklart är flyget försenat, suck... när man är såhär nära vill man bara hem. Vi är bjuden på mat hos Pontus och Julia, så himla snällt :)

Sen blir det IKEA en sväng och lämna tbx lite saker och köpa lite mer belysning till vårt kök, det är nästan bara det kvar nu :)

Hemma är det fantastiskt skönt med en dusch, det var ganska många timmar sen, och att få gå och lägga sig med den bästa människan som finns i sin egen säng var riktigt härligt med! Hemma är inte så dumt ändå :D

Men vilken resa, den har varit helt fantastisk!

Av Emma Söderlind - 12 oktober 2016 14:00

Onsdag – Cape town! Imorse var det väckare som gällde igen, men jag var vaken långt innan den så var packad och klar så checkade ut innan frukost istället för efter. De andra i rummet so och efter vår trevliga kväll igår när aussie killen sjöng sin sång för oss som han skulle framföra på lördsv på bröllopet och vi pratade i flera timmar så var det lite skönt, men kanske elakt att smita iväg innan.

Lätt att checka ut, lämnar väskan i bagagerummet och nu den sista frukosten i Kapstaden och på den här resan. Men har lite äventyr kvar då min sista dag här ser ut att ge askalas bra väder. Det betyder att Table Mt är öppet :D :D Så jäklar tur jag haft dessa dagar. Bokar ubertaxi till klockan åtta och det kostar 25 kr att åka dit upp för 2 Pers. Sen är det galet med kö och vi är ändå där 08.10, cable caren öppnar först klockan 08.30… glad att vi köpte biljetter online innan, och nu kommer jag inte behöva göra återköp på dem som jag redan gjort två gånger ;)

När kön väl öppnar går det fort och ca 08.45 är vi uppe på toppen. Hade varit kul att göra en hike men tyvärr finns inte riktigt tiden…
Vilken vy över staden, men Lions head var nästan lika bra kan jag tycka. Taffelberget är även en av världens sju nya naturunderverk. Så nu kan jag boka av två av dem, ska skriva en bucket list sen ;)
Men de sju nya underverken ska ju också avklaras :) Har en plan till våren ;)

Det blir den långa promenaden på ca 45 min runt uppe på toppen. Mkt för att se floran men vi är mer intresserade av utsikten. Riktigt fint, men ca 1h räcker där upp känner vi, det är verkligen platt här. Och lite för mkt turister kanske. Måna kineser, Sorry men ni som reser förstår nog…

Cable caren ner igen och lyckas beställa en ubertaxi som står och väntar på oss då vi kliver ut. 25 kr ner till, hostlet igen och ja. Packa om lite mot handbagaget och sen så åker jag till flygplatsen tidigare än jag tänkt. Säger hej då till Joan, sista etappkompisen och ja, nu är verkligen resan Slut. 24h flygresa hem bara.

Kapstaden bjuder på fantastiskt fint väder idag. Och Kapstadens flygplats på grym service, efter 15 min har jag Checkat in mitt bagage och passerat säkerhetskontrollen. What to do know? Shoppar lite sista presenter och sen ringer jag hem en sista gång till älsklingen min, nästa gång vi pratar är jag i Sverige :)

Väntar på boarding. Sen blir det en massa filmer på flyget och nästan inget sova, tänkte sova bort transfer tiden i Doha itället :) resan går faktiskt fort men lyckas blöt näsblod en gång såklart. .men som tur var satt jag mot gången och toan var ledig iaf.

Landar ca 23.30 lokal tid i Doha. Planet går 06.45 imorgonbitti. Jag går egentligen bara och borstar tänderna och sen till ett vilorum, såklart har dem separat för kvinnorna och män. ..det är ju den kulturen. Men det bryr sig inte en man om som verkligen har kontrollbehov av sin fru. Han störde så mkt att jag var nära att gå och peka på skylten och säga, kvinnor bara och att det var ett tyst rum men jag höll mig. Men då får ni et hum om hur störande han var.
Sen sover jag verkligen igen alla hela 7h mellanlandning och väckaren väcker verkligen ig, annars hade jag nog försovit mig ;p

Av Emma Söderlind - 11 oktober 2016 09:15

Sovmorgon!

Sen gick vi ner på stan och genom green market, äldsta marknaden i staden, och stan har vuxit utifrån den marknaden som centrum.

Signar in på en free walking tour och den är riktigt bra, som vanligt! Börjar med en gruppbild som dem lägger upp på facebook. Sedan går vi igenom green market igen, ännu mer historia om den.

Mkt apartheid och historia om det.

Vi går till high courten, där dem beslutade alla lagar om apartheiden. Det hela började 1948, då höll man ett val som var väldigt icke demokratiskt där det var dem 8 % som var europeer på den tiden som lyckades rösta igenom regeringen. Sedan började apartheidtiden, den mörka delen av sydafrikas historia...

Det varade i hela 42 år.. till 1990. Man började att dela in folket i olika grupper som var:

-White

-Mixed (blandad svart och vit)

-Indian (alla från Asien eller östeuropa blev i denna, även kineser osv)

-African (eller black som man även sa)

Det var även i denna ordning som man rangordnades, högst såklart bäst...

Sedan hände det mesta mellan slutet av 60 talet till 80 talet, när apartheiden var som starkast.

1966 kom group area act. En lag som delade in staden i olika områden. Som bänkar, bussar, stadsdelar osv. VIssa var för "whites only" Andra för dem svarta... Allt i centrum var whites only, det var även där som pengarna fanns...

Sedan hände även district 6, där man innan var accepterat oavsett hur man såg ut. Ett bra område som de vita sedan tvingade bort över 60'000 från sina hem och totalt förstörde detta distrikt... det pågick mellan 1966-1981... District är som sagt känt idag för vad som hände för 30-40 år sedan, så himla hemskt!

Sedan började apartheiden att rinna ut i sanden, bli mindre strikt under 80 talet för att sedan avskaffas 1990.

Vi vandrar vidare, går igenom en park som har ett uppsatöttat 350 år gammalt träd. Det ger frukt fortfarande - helt sjukt!

Sedan så drog amerikanerna med sig ekorrar från Amerika för länge sedan. Dem kom med skeppen och ja idag är dem galet tamma överallt i staden, man kan klappa dem om man skulle vilja det, eller varför inte ha en i knät?

Bildresultat

Sedan efter turen så börjar det att regna så vi styr kosan mot området Bo Kaap, dem muslimska kvarteren i staden som är otroligt färgglada.

Bildresultat för bo kaap

Här spelad väldigt många filmer in. VI käkar lunch här på en restaurang som en guide på walking turen rekommenderat. Biesmiellah. Han rekomenderade även matträtten Bobotie som är ungefär som köttfärssås täckt med en omelett. Såklart måste jag prova denna! Ingen alkohol serveras eftersom det är de muslimska kvarteren.

Sedan blir det en sväng att strosa ner mot stan, genom Bo kaap, genom green point och sedan förbi arenan. Sån bra timing att en guidad tur böärjar precis på minuten när vi kommer dit, dessutom sista för dagen så den hoppar vi på :)

Mäktigt arena! Ska likna ett snäckskal på sitsarna och har även två celler att förvara folk som blir för stäkiga i. Här var Nelson Mandela och höll ett tal under Fotbolls VM, satt i den lodge som vi besökte, skottsäkert glas i den. Han landade med helikopter utanför och sedan hissen in med röd matta.

Omklädningsrummen har jaqquzzi, isbad, ångbastu, massarum och är galet lyxiga.

Lite roliga histoirer om hur Lady Gaga var när hon besökte. Hon betalde flera hundratusen extra för att få röka inne och behövde två omklädningsrum och bara det bästa. Lika utstickande som utåt, den galnaste människan dem haft där enligt guiden!

Sedan blir det waterfront. Sätter oss vid en fin restaurang och tar ett glas vin, spanar in den butik som säljer alla antikviteter från Sydafrika som Anders rekomenderade, den var som ett museum. Coolt!

Sedan avslutar vi denna resa med en trerätters middag på en lokal restaurang. Bara lokala rätter för mig som jag inte provat, allt var grymt gott. och billigt med ^^

Vandrar hem och nu är det sista natten, imorgon håller vi tummarna på fint väder så man hinner med Table Mt :D

Av Emma Söderlind - 10 oktober 2016 13:45

Måndag – Imorse stod väckaren på 03.15, tror aldrig att jag har ställt väckaren på så tidig tid ngn gång tidigare. Pick up 03.35 för hajdyket . Sen blir vi lite sena då två st har försovit sig då de trodde att pick upen var kl 05.
Det är mörkt ute men bara av att se Kapstaden igen gör en glad. Detta är verkligen en fantastisk stad! Men efter ca 20 min så kryper tröttheten på och jag sover större delen av resan till Gaansbai som ligger över 2h bort enekelväg med bil från Kapstaden. Där vi ska dyka med vithaj idag :D

Kommer fram till en uppdukad frukost, absolut lyxigaste hittills. MUMS! Får skriva in oss och betala och sedan under tiden får vi se en fin soluppgång vid havet. Det ska bli blåsigt mitt på dagen så vi vill ut så fort som möjligt idag turerna är redan inställda både tisdag och onsdag. … lär vara mkt folk idag då…

Går ner och ombord på båten som ligger på en traktorvagn. Traktorn kör sedan ner oss i vattnet och vi backar oss loss ut i vattnet. Briefing och även på båten finns en massa snacks som det bara är att ta för sig av. Jag tog faktiskt en åksjuketablett som jag slängde med hemifrån, aldrig blivit sjösjuk i mitt liv men man vill ju vara på den säkra sidan. Vi åker inte så långt ut som jag trott, för det behöver man inte. Hajarna gillar att vara och jaga på grundare vatten. Men dem gillar inte människor så jagar inte oss, som tur är ;)Han upprepar flera gånger att buren är säker, MEN inga händer längst fram om hajen missbedömde avstånd till buren eller gör ett anfall. Finns ca bara 3-5000 vithaj ar kvar i hela världen. Man snackar mkt om noshörningar i Afrika, men vithajen är så pass hotad att den är på topp 10 listan över de djurarter som är mest hotad i hela världen och kan vara borta redan 2050… det skulle påverka ekosystemet väldigt negativt att en sån stor predator skulle försvinna… låt oss ändra på det!

Sedan anmäler jag och Joan oss till att vara i första dykguppen, om det bara skulle bli några få hajar ligger man ju bra till i grupp 1 iaf. Så bara att byta om till en 7mm tjock våtdräkt, och han vill även poängtera att ma blir blöt i en våtdräkt, det är funktionen, inte att den läcker. Så var beredd på att dina kläder under BLIR blöta. Ja, allt ska man nog bara med om om man jobbar med turister ;)

Dem kastar med ett enormt tonfisk huvud för att locka hot hajarna , samt spiller ut lite fiskens blandat med vatten hela tiden. Det lockar till mängder med småfisk och fiskmåsar iaf ;p Fårvänta ganska länge och sedan får man se flera hajar dyka framför två båtar bredvid oss. Galet vilka stora djur detta är! Nu kan dem bara få komma till oss med. Men tiden går så blir lite snacks så länge, en båt hinner t.omka tbx och har ännu inte sett ngt. Lite frustration börjar komma. Men sen så byter vi plats, och jag har ju sett hajarna på håll iaf. Så man går inte härifrån helt tomhänt.

Sen byter vi plats, för att ta en annans båt plats där dem sett hajarna ganska mkt idag, för dem ska åka tbx. Det börjar blåsa upp mer och mer som det skulle göra mitt på dagen, men vi stannar för att få se haj. Första gruppen, vi alltså, blir beordrade att hoppa i. Får klättra lite elegant ner I buren, det är nu det händer på riktigt ;D Får öva en gång hur vi ska gå ner, vart vi ska hålla händerna, absolut inte på framsidan utan på e gulmarkerad ledstång i mitten av buren. Sen att verkligen ska ner direkt dem skriker haj. Så nu är det bara att fortsätta att öva på att komma ner fort. Går enklare att hålla andan än jag trott med faktiskt.

Joan är väldigt sjösjuk idag så han väljer att gå upp ur buren efter det tag. Sen händer det, dem skriker haj och vi alla 6 dyker ner. Där simmar den, 1m framför oss. Vilken enorm bjässe tycker man men den är bara 3,5m… vilken upplevelse! Äntligen, som jag längtat efter detta! Sen går det inte lång stund innan nästa dyker upp som gör en attack mot betet, som de drar undan för dem vill och ska inte mata dem alls. Så vi dyker ner och denna är ännu mer enorm. Shit! Hoppas filmerna på go pron blev ngt. :)

Får se en skymt av en haj till innan kaptenen säger att nu blåser det för mkt (det känns och märks i buren med kan jag säga, glad att jag inte blir sjösjuk alls). Vi får 20 min till bara för stt nästa grupp ska få hinna doppa sig med. Så grupp två går ner, jag byter om till vanliga kläder figen och missar en haj vid ytan tyvärr… men det är enda lilla skymten dem får se innan vi åker tbx. Väldigt stora gor så folk kan inte ens byts om förrän vi är iland. Men jag vvill ar det, älskar verkligen havet : )

Sedan får vi varm soppa med bröd, jag köper filmen och sedan en 2h resa till, kapstaden igen. Jo just, eftersom hajarna var så slöa idag så fick hela båten ett gratis dykdsg till med detta företag. Gäller i flera år om man vill. Dem är nog van att folk inte kommer tbx så ofta ;)
Utnyttjar resan med att sova lite för nu är det bara att tagga om till Robben Island som vi ska besöka nu på EM. Hektisk dag, sånt som jag är bra på;)

Väldigt fint väder, men inte så varmt. Långbyxor och långärmad fungerar verkligen. Fotografera lite då vi får åka en fantastisk fin väg, samt åka runt i Kapstaden lite mer och lämna av folk. Bra med sånt här gratis sightseeing ;)
Dock tycker vi stt chauffören planerar lite väl tajt, för han väljer att lämna oss sist och det blir klockan 14.45 och senast vi måste vara där är 14.50… dessutom är bron bortdrsgen då båtar ska passera… lagom stressande. .. sjukt mkt folk som ska ut nu, ändå går turen 4x/dag. Vi fyller öndå trehela båtar ut till ön. Ses princess, vår båt har ashärlig personal som verkligen bjuder på sig. Bästa flytvästgenomgång som jag hört på ;D

Båten tar ca 30 min till ön, sen blir det en guidad busstur runt ön som är en fängelseö sedan 400 år tbx för just ”politiska” fångar. Det första vi passerar är meeting areat, där var fångarna anhöriga tvungen att boka ett möte 6 mån innan och det fick bara vara i 30 min ändå. Tvungen på engelska eller afrikaan, annars inget möte. Och man fick bara prata om familjen :)
Fångarna själva byggde själva byggnaderna 1963, i detta rymdes 800 Pers. Detta var ett av de fyra fängelserna som finns på ön. Kommer in mot apartheid och att alla svarta över 18 år behövde ha ett pass som visade vart dem fick gå, när de skulle vara tbx på kvällen. Bara för att särskilja och dummförklara de svarta. ..

Ett av de mindre fängelserna var hem till e n känd man vars namn jag redan glömt. Han fick sitta där i 6 år utan att prata med ngn, inte ens de som hjälpte han med städning och kök. Men man märkte att han påverkades psykiskt så man avbröt detta . Man har uppkallat human right Day efter den dag han arresterades 1960.

Sedan passerar vi limestone cliff. Det var dagbrottet där Mandela mf jobbade. Från början fick dem flytta allt från punkt A till B ena dagen, sedan dagen efter flytt tbx allt från B till A… men det var inte detta som slet på dem. Det var solen och dammet som slet på dem, men här kunde de prata med varandra. Under sina fängelseår blev många väldigt ut ilade, typ att dem knappt kunde skriva sitt namn innan och efter en 5 års universitetsutbildning. Bara svarta män som satt på Robben Island, vita och kvinnor på andra ställen.

1995 hade man en Reunion här på ön för alla fångsr, Mandela med. Han började i tystnad att bära limestone som de gjort varje dag, sedan gjorde alla 1200 fångsr detsamma i tystnad för att hedra alla de som inte överlevde fängelset.
Idag bor 200s t på ön. Det är dem som jobbar med Robben Island museum tur och deras familjer.
466-64 var Mandelas fängelse nummer. Fånge nr 466 år 1964 som kom dit.
I fängelset så skiljde man på svarta och asiater/blandade. Asiaterna fick mkt bättre mat och villkor än de svarta. ..Mandela satt här på ön i 18 år, mitt på hållet fick han tillbringa ca 7 år på fastlandet i ett annat fängelse. 1990 i februari blev han frisläppt, efter 27 år i fängelse. ..

Det var olika byggnader, A-F. Mandelas cell var i B. Då hade man olika privilegier. D ex fick ett brev i månaden, ett samtal. I A hade man det bäst och hade 4 brev och 4 samtal i ,månaden. Man kunde bli uppgraderad om man skötte sig bra.
Inne i fängelset fick fångarna aldrig träffas mellan de olika bokstsvsbyggnaderna. Då kom de på att på söndagar när de fick spela tennis så sköt man medvetet en boll super snett med alla meddelandena instoppade inuti. Så kastade de tbx en annan Boll istället.

Vi får se mandelas lilla cell utan toalett. Galet! Som jag längtat efter denna tur med. Nu har jag gjort den : )
Handlar lite sovunirere, får åka båten hem i solnedgången och se flera valar i havet påvägen hem, vad allt klaffar nu. Lite kallt bara när solen går rner. Vi rör oss hemåt för en middag, hittar en asiatisk restaurang med sushibuffe som kostar ca 80 kr och är ät hur mkt du vill på ett rullande band runt ett bord där man bara plockar och äter. Men vi äter kyckling och ris istället. Mkt gott det med. Sen har jag snart en ny favorit dricka – Fanta pineapple. MUMS!

Lite strul med mitt rum, då det är 2 bokningar. Men sen dusch, skriva (alldeles försent som vanligt. .) Me snart sova – imorgon blir det sovmorgon!

Av Emma Söderlind - 9 oktober 2016 13:45

Söndag – Imorse var man uppe tidigt igen och sen så lev det frukost, städa ur tältet som gick galet fort och ja… ganska varmt idag så typ vänta intaxi som skulle hämta oss klockan 10.30 Blev lite prat och kortspel i väntan på den. Hon hade lovat oss en seriös taxi men tycker att det såg ut som en svarttaxi ändå… var 3 mil enkelväg till flygplatsen, han stannar och pytsar i hela 3l soppa, dem kör inte mer på marginalerna än det. ;p eller har man inte mer pengar att ligga ute med? För det är ju ändå samma pengar i slutändan… Lilongwe flygplats var en av de mindre som jag sett, men jag fick vykort härifrån iaf. Käkar lite soppa och sen vänta in planet som var ca 1h försenat.. blir tiggt för oss i Johannesburg nu. ..
Resan går bra, har en skärm så kan titta på film, Joans fungerar tyvärr inte…

Väl framme i Johannesburg där vi mellanlandar och som är en mkt större flygplats så inser vi att vi måste ta väska genom säkerhetskontrollen och sen har dem en snabb bag drop efter det. Sen är det bråttom tillgaten o h flygplatsen verkar riktigt stor, samt att vi ska byta mellan internationellt till inrikes… en kille hjälper oss att visa oss till gaten så första gången jag verkligen tokspringer till ett flyg. Sen visar det sig vara en hjälpare så Hann får några smårand som vi hade i en påse. ..
Vi har några minuter till godo så hinner faktiskt fylla på surfa till mitt sydafrikanska simkort med, skönt :)

Nästa flygresa går bra den med sen landar vi ca klockan åtta i cape town. Provar Uber för första gången och det fungerar ju klockrent. Blev 112 kr att åka in till staden för två, att åka ensam airport shuttle hade kostat 150 kr per person.
Får checka in på boendet Once in cape town igen där jag trivts riktigt bra. Återigen strul med bokning så dem måste ha ett bökigt system med rum och dylikt…

Upp på rummet och packa för hajdyk et imorgon,det blir av. Åh vad jag längtar till det :)
Väskan blir väldigt full och vi ska till Robben Island direkt efter, men jag har hellre en för tung väska än att sakna ngt. Trots att jag alltid vet att jag packar för mkt ;p
Jag hinner typ isäng innan folk börjar komma in. Skönt med wifi igen. Klockan står på 03.15, tror aldrig att jag klivit upp såhär tidigt förut. Pick up 03.35…

Av Emma Söderlind - 8 oktober 2016 13:45

Dag 35 – heldag i Lilongwe!
Imorse vaknade man mkt tidigare än vad man borde… blir frukost tsm och sen börjar vi att städa ur bilen. Konstig känsla. . Det är liksom Slut nu.. Denna expedition är Slut nu, dessa 5 veckor gick för fort..
Städning går mkt fortare än jag och alla trott så klockan 10 går vi mot stan. Känns inte som en huvudstad men otroligt mkt folk är det. Möter folk med fastspända getter på cykeln, 20 hönor i en bur och de som hänger från en cykel… hur kan man behandla djur såhär?

Kommer till en helt galen marknad där Ronnie,Lena och andras ger upp direkt. Den var verkligen för intensiv. Men vi andra vill uppleva den. Folk känns inte alls var varmhjärtade som Malawi vill beskriva sig…

Köper inget men ser handgjorda eluttag i trä. Tror vi på den? ;) Vi går en rundtripp genom bilverkstadsdelen av stan. Hamnar på smååkrsr och sedan på lokala tvättstugan och badplatsen. Superhärliga barn och här är man inte blyg, de springer nakna och vill att man ska fotografera dem. Så söta! Går över en bro som manknappt tror ska hålla, haha.
Passerar de rikas område sedan, en stor internationell skola och massa vitingar får vi se innan vi är tbx. Lagar lite nudlar till lunch och sedan poolhäng. Riktigt varmt och härligt vid poolen! Bara att njuta. Spelar lite kort sedan innan vi går ut på gemensam middag klockan 18 igen. Ronnie och lena har rekat en restaurang idag och när vi kommer det visar det sig att de är grym sån service!

Jag beställer en lokal lake Malawi fisk som det är ganska mkt ben i , men god. Och allas mat utom willes är grym. Dem lär hänga här lite under veckan ^^ Sedan blir det hopp isäng efter att ha sagt hej då till Tomas, Anders och Andreas. För dem drar till Zanzibar inatt. Under om vi kommer att ses igen? :)

Av Emma Söderlind - 7 oktober 2016 13:45

Dag 34 – Sista dagen och min kördag. Fredag den 7 oktober, sista 15 milen i bil. Kliver upp och rullar klockan åtta mot gränsen till Malawi. Här kommer visum att vara svindyrt, 75 dollar för ett singel entry. 150 dollar för multipel entry. Det är en större gräns eftersom det är en huvudvägen mellan två huvudstäder. Lite hjälpare vi får avhysa. Sen går det mkt enklare än vad vi trott, men det tar en himla tid. Våra visum tar ca två timmar att fixa innan vi är klar. Vi hinner bli klar med bilpapprena innan visumen är klar. Och då har dem ändå sjukt mkt problem med dem. Hon skriver alla nummer fel till att börja med, på alla tre bilar. Ronnie blir så galen på henne så han måste gå därifrån och andas lite. ”Hur dum får människan vara?!?”

Men till Slut får vi våra papper och visum, ingen koll av bilarna heller. Så himla skönt. Nu är vi inne i sista landet och sista dagen på denna etapp. Vad fort det gått!
Vi stannar i en liten by påvägen till Lilongwe och hälsar på familjen som bygger mer hus, hämtar vatten ur en liten brun och väldigt fattiga och enkelt klädda. Väldigt svåra namn Har dem med, men Wilma är det namn jag kommer ihåg och kunde uttala.

Sedan rullar vi vidare och det är galet mkt folk längs vägarna, men det märks med att över 50% av befolkningen är under 15 år. Det är galet, och befolkningen ökar med 3 % per år. Det är 15 miljoner invånare här, Lilongwe har ca som Stockholm 1,4 milj inv. Ett av dem fattigaste länderna och där dem svälter mest (hörs kanske på medelåldern). Pga litet land och svårt att få fram mat, otroligt överbefolkat tyvärr… men hur löser man det?

Kommer in i staden. Tar ut pengar och 40’000 kwacha är ca 500 kr.
Sedan handlar vi lite mat och vatten. Lite godis till svärfar när jag kommer hem. Han brukar ju vilja ha det ;)
Sen får jag bli ganska irriterad då folk är så jäklar fräcka i trafiken. Så Johan hänger som på tutan och då kommer vi äntligen förbi. Hittar Mayuba campingen där vi ska bo. Där har dem pool med, ganska stor dessutom.
Vi lagar tlite nudlar till lunch och sen blir det lite pool. Klockan 18 så tar vi tre tuktuks till The Living room, platsen där alla säger att allt händer. Vår pantade kille tar täten och Ronnie och Tomas kille kommer sist, så grymt!
Vi beställer in middag och alla drinkar på listan, för nu är det Etapp avslutning. Några var goda, grattis mindre bra… tur vi delar på allt. Hela notan slutar på 100’000 kwacha. Ca 1000kr för mat och dryck för 7 Pers under 7h på krogen ^^ Vrf är det inte såhär hemma.

Många s arta här, vi provar en värdelös vsttenpipa och sen åker vi hem med svarttaxi, det enda som finns. Vår får dem rulla igång och dem andra får soppatorsk påvägen hem. Bilarna låter inte direkt bra.
Sova direkt, imorgon blir det en dag i Lilongwe 

Adventure must start with running away from home! My adventure will start 17th January 2012! And after that it never gonna end, travel is lika a drug for me! ;)

<<< Juli 2019

Följ notimetolose med Blogkeen
Följ notimetolose med Bloglovin'

My travels!

Gästbok - lämna ett litet fotavtryck här :)