Inlägg publicerade under kategorin Litauen!

Av Emma Söderlind - 7 december 2015 09:00

Imorse stod väckaren på 04.00 Allt var packat och klart, bara att klä på sig, slänga ner maten från kylskåpet som jag tänkte äta på flygplatsen. Lämna nyckeln och sedan traska till Buddis och Linas hotell som ligger två gator bort, horgatan som Lina beskrev den. Det är inte samma trevliga receptionist som igår, utan nu en typiskt litauisk man, sur  och kort i ton. Men han ringer en taxi åt mig iaf. Säger "6 minutes", och sedan visar han ganska tydligt att han har gjort sitt och inte vill ha mig där och ngt småsnack är det inte på tal om. Så jag går ut och väntar där istället. Taxin är punktlig, och nu kommer domen, hur dyr är egentligen natttaxan?

Det går väldigt fort till flygplatsen, och vet ni vad. Det kostade bara 2,67 euro denna resa. Men jag dricksar faktiskt till 4 euro. Jag hade ju väntat mig 12 ^^

Sen så är flygplatsen större än vad jag trott, men det är som jag gissade väldigt många morgonflyg. Checka in väskan går bra. Vilken känsla jag har med vikten, 21 kg :)

Sen lite frukost och efter det igenom säkerhetskontrollen. Ganska lång kö men det blir ju lite tidsfördriv. FLyget går bra, sen är man på Arlanda och i Sverige igen. Lika smidigt där, blir en varmkorv för att dämpa hungern lité.

Flyget till umeå är lite försenat, men vädret är väldigt fint här hemma. Skönt då man lämnade ett regnigt Litauen.

Väl i Umeå blir det en promenad med väskan till Pontus och julia för att hämta bilnyckeln och sedan vidare till Malin för att hämta bilen. GÅr ganska fort hem och käka lite matlåda. Sen så hinner jag se Martin i ca 10 min. SOver resten av EM och sen bara att sätta sig på cykeln för nu börjar en ny period :P

Hare!

Av Emma Söderlind - 6 december 2015 15:45

Imorse blev et sovmorgon och det var skönt. Frukost i lugn och ro för att sedan möta upp Lina och Buddi på busshållplatsen. Sedan strosade vi i Utopia och fick en stämpel i passet att vi varit där. :)

Försöker ta oss till centre of Europe men Vilnius och Litauen är väldigt oturistigt så det gick en buss förbi där och en hem så nja.. så viktigt var det inte... istället tar vi en buss till TV-tornet. Lika otuistigt detta, men efter lite bök hittar vi rätt buss (när vi inser skillnaden mellan trolleybus och bus ^^).

Får vara lite på helspänn eftersom vi inte vet vart vi ska gå av, får hålla koll på tornet genom fönstret och ja, vi hoppar nog av på rätt. Men inga skyltar och det är bara att ta sig genom skogen för att hitta rätt. Sedan väljer vi fel håll och går runt hela stället men till slut så hittar vi rätt. Tar hissen upptill våning 19. Det är egentligen bara en restaurang uppe på toppen, och borden snurrar så på 1h har man åkt runt 360 grader. och det är fantastiskt väder :D

Vi trodde att maten skulle vara jätte dyr men det var billigare än några restauranger inne i stan.

God var den med. Öl och efterrätt till det sedan. Tror vi hinner åka två varv innan vi är nöjd och tar bussen tillbaka igen :)

Köper lite souvinirer på deras lokala matmarknad, som salami till familjen och 1l öl till Martin. Billigt och bra :)

Fräscha till sig på hostlet igen och sedan möts vi för middag på restaurangen som jag åt på första dagen.

Fick äta grisöron, deras berlmda friterade bröd som man doppar i smält ost, kall rödbetssoppa med varm potatis, och dumplings till huvudrätt med sour creme igen samt en beer cocktail till. Oj vad mätt vi var, för bara 6 euro. Den var grym denna :)

Sedan julmarknaden och stan för att få lite mys. Går på en pub och dricker en drink, jag dricker typ glögg, eller ja varmt vin och vi bara myser. Riktigt bra dag :D

Sen hem och packa ihop, imorgon går flyget hem. Lina och Buddis hotel ska hjälpa mig med taxi då bussarna inte går så tidigt på morgonen. Dem har bemanning dygnet runt :)

God natt, tack för debba resa :)

Av Emma Söderlind - 4 december 2015 20:09

Hallå! Imorse hade jag ingen väckare på då jag hade väldigt svårt att sova. Om det var för att Litauen ligger 1h före oss (alltså en timme senare tid här) eller om det var ny säng och 2 personer till i bäddsalen vet jag inte. Vände och vred på mig i säkert 1,5h innan jag somnade. Men utvilad och pigg till frukosten och dem två andra hade redan åkt då. Så åt mina äggmackor, diskuteradere ganska länge med hostelägaren som tidigare jobbat 16 år på Telia men ville göra ngt eget. Att dem var tvungen att lära sig ryska förr, men nu så kan dem välja 3:e språk precis som vi. redan från årskurs två faktiskt. Hon hade valt ryska till sin dotter, eftersom typ spanska/tyska/franska är likt med bokstäver och stavning så tror hon att om hon vill så blir det enklare att lära sig det senare i livet om hon skulle vilja. :)

Sedan så beger jag mig ut till stan och går en liten annan rutt idag. Förbi järnvägsstationen, i utkanten av stan med mer rangliga hus och mer rysk stil tråkig och dyster stil. Mkt som är gammalt. Sedan går jag längs stadsmuren och hamnar vid "The Bastion of Vilnius city wall". Men går förbi den och vidare till obsrevations plattformen vid Subaciaus streets ände, där man får en panorama vy över staden men med allt det gråa så var det inte så himla vakcert...

Moshar på det kinesiska paret som jag mött typ 5x hittills. dem kände igen mig med ;)

Går förbi St Annes & Bernanindes kyrkor. Den sistnämna är öppen och otroligt vacker med alla trädetaljer och formationer i kyrkan :) St Anna (en av dem finaste barockkyrkor) är inte öppen, men den är byggd av tegel utvänding men inge märkvärdig inuti berättar en guide sedan. men det sägs att Napoleon himself blev så förälskad i denna kyrka att han ville frakta den till paris igen. Kyrkan byggdes ca 1500-talet.

Totalt har Vilnius ca 70 kyrkor (endast 500'000 invånare). Då ca 40 av dem i gamla stan som är Unesco märkt sedan 1997. Förr så var Vilnius Europas största stad under en kortare tid, men man har ofta tävlat med Krakow om vem som är rikaste och finaste staden. Detta gjorde man genom att bygga kyrkor som ni kanske märker.

Innan denna var jag även in i min andra ortodoxa kyrka vad jag vet, nämligen Ortodoxa kyrkan av den heliga mother av gud. Helt annan stil på dem, mkt bilder och inga bänkar. Riktigt intressant att se. byggd ca 1300-talet och den är litaunesisk ortodox. Även huvudkyrkan :)

Sedan strosar jag i dem gamla judiska kvarteren, ghetto. Där man gjorde exakt som i krakow och samlade alla judar i samma byggnader. Men eftersom dem trodde att dem skulle bli skonade om dem drog in pengar så ordnade dem egen sjukvård, skola och arbetade massor. Men precis som i Krakow blev dessa dödade dem med, De var ca 70'000 judar i Vilnius innan WW2. Under 1939-1943 förföljdes och dödades 95% av judarna i Vilnius. Det är mesta andelen i Europa...

1941 i juli, augusti ochseptember deporterades och dödades 35'000 judar...Det finns inte mkt kvar av dessa kvarter, men lite...

Alldeles intill ligger konstgatan som Vilnius är stolt över som hedrar alla konstnärer och författare. Nämligen Literatu Gatve :)

Sedan går jag längs german gatve, döpt efter att många tyskar bott här. Idag är den uppdelad i ryska sidan och tyska efter att gatan bombades sönder under WW2. Men inga butiker klarar sig på den ryska, endast cafeer, apotek och matbutiker. T.om Apple klarade bara 3 år på gatan, sedan bytte dem lokal...

Tillbaka till Town hall sqare för att vänta in free walkingtour kl 12.00 Hinner in en sväng på turistinfon innan. Dem är så trevliga, men får inte göra så mkt och har inte så mkt info egentligen...

Turen börjar och jag blir i grupp 1. Dessa turer är dem bästa man kan göra i en stad :D

Gul-röd-grön är flaggan i Litauen. Gula står för solen, dem har den ju på flaggan iaf ;). Gröna för allt det gröna i landet och det röda för den hemska och blodiga historia som dem har genom all kamp för självständighet...

Gick över till Euro för ca  1 år sen :)

Vi tar en sväng till den egna repibliken Uzupia. Där måste man le, hastighetsbegränsing är 20km/h, man kan behöva visa passet då man ska passera över en av deras 7 broar. Detta kallas även konstnärskvarteret. Spännande att strosa omkring här, En snygg staty som visar att Jesus var den första backpakcern. Hit ska jag gå tillbaka och få en stämpel i mitt pass att jag varit här ;)

Uzupis ängel står mitt på torget, frihetsstatys. Dagen firas den 1 april om jag hängde med rätt. Riktigt härliga lagar här, som att man har rätt att må både dåligt och bra. Rätt till tak och värme över huvudet. mf. Översatta på ca 25 språk. Dem har några tappra själar i armen, en premiärminister osv. Ganska coolt ^^

Sedan tillbaka till gamla stan. Avslutar turen på Cathedral sqare. Har hittat en portugisiska, Sara och en spanjor Miguel som båda pluggar i Köpenhamn och käkar lunch med dem. Jag äter soppa med rågbröd, samt potatispannkakor med gräddfil/sour creme. Samt en öl cocktail till. Jag provade med blåbär. Sara provade kokosnöt och även körsbär dagen innan. Var faktiskt riktigt gott :)

Sedan går vi till KGB museet. För att få se och läsa om Litauen genom tiderna och hur sovjet erövrade Litauen från tyskarna (nazisterna) ca 1942 ngn gång. Dem dödade ca 10-20x mer folk än vad tyskarna gjorde... lika brutalt... saker som jag missat under historielektionerna...

Fängelset nere i källaren var det häftigaste. Men dem hade flera torteringsceller. en där dem hedde isvatten i ett enorm kar över hela cellgolvet och lät fångarna stå där... dusch var 1g/månad. När stalin dog, 1g/vecka... toaletten 1g/dag. Annars i en liten stålbunke i hörnet...

Så himla grymt. Dem har grävt upp flera massgravar med...detta höll på till ca 90-talet. Helt galet!! Så Litauen har haft flera frihetskämpar genom åren. Dem blev ju först självständiga i början av 1900. Tappade det, och deklarerade sig själv självständigt

"

11 mars 1990 Litauen var först att lämna unionen och blev åter självständig stat.

Under Litauens kamp för självständighet valde Sovjetunionen att ockupera TV-tornet i Vilniusunder 222 dagar. Litauiska frihetskämpar demonstrerade mot ockupationen. Under våldsamheter med sovjetiska stridsvagnar inblandade dog 14 litauiska demonstranter vid TV-tornet. En utställning om händelserna finns i tornets bottenplan och ett minnesmärke finns vid Litauens parlamentsbyggnad i Vilnius.

29 mars 2004 blev Litauen medlem i NATO. Den 1 maj 2004 blev Litauen medlem i EU."

Många har blivit tillfångatagen och förda till Sibirien i fångläger... även kvinnor och barn..

Man blev väldigt trött i huvudet efter att ha tittat på alla bilder och försökt att läsa in all denna information själv från tavlor. Men lärorikt, oja!

Sedan tar vi en sväng upp till Gediminas Tower (borg), på gediminas kulle. Där legenden säger att Vilnius grundades. Borgen byggdes ca 1200-talet. Men bara en liten del står kvar nu idag. Det är försvarstornet som man ser kvar idag. Vyerna ikväll nu när det var mörkt var riktigt magiska över staden, floden Neris och alla kyrkorna. :) Blåste kallt gjorde det dock när man kom upp på dessa "höjder" ;)

Sedan skiljdes vi åt, men bytte emailaddresser så dem ska jag nog hålla kontakten med :)

Shoppar lite vykort, går till busstationen för att kolla om min impulside om att åka till Riga imorgon fungerar. Jidå, bussen går 07.00 och kostar 13 euro enkelväg. Hem går den 09.30 pm. Så kan ta en heldag i Riga jag. Låter spännande då jag hann så mkt idag, (läs ALLT som var kvar :P)

Sedan bara däcka i sängen efter ca 2 mil gång idag med. Men det är ju så härligt, och inget regn kom heller ;)

Av Emma Söderlind - 3 december 2015 20:30

Ibland vill man bara döda teknologin!! Finnt sätt att börja denna resa på men jag hade skrivit jätte detaljerat om varje kyrka, allt som jag sett idag men bang, allt bara borta...

Det blir inte ett lika detaljerat igen tyvärr...

Resan började tidigt imorse iaf, väckaren stod på 05.15 och planet gick 06.30 från umeå. Underbara syrran skjutsade mig dit.

Smidigt på Arlanda, framme i Vilnius lokal tid 11.00 Grym service från hon på turistinformationen på flygplatsen, bussen enkelt in till stan. Om det är vädret eller att staden i utkanten är väldigt gammeldagsrysk kan jag inte ta ställning till än...men ni kanske hörde vad jag tycker att det lutar mot?

Sen så hittade jag hostlet, hade tur att få checka in direkt. Hon var supertrevlig. tipsade om en väldigt bra restaurang till lunch med, Litauens nationallrätt Zeppilinare (kroppkakor som är formade som potatis, fyllda med kött). Kostade mindre än en halvliters öl ^^^Men öl blir det inga fler luncher, för oj vad pissnödig man blev.

Massa sevärdheter, får se om jag orkar rada upp allt imorgon igen, men mina tips kommer från stalvik.se. Klicka in på litauen, vilnius där så var det samma runda men baklänges typ :)

Trevligt folk här, fin julmarknad på katedraltorget. Speciellt nu på kvällen. Middag på hostlet, gillar det här sättet att bo. Vitryskan som visade sina bilder samt Franska guinea killen som tycker fransmän är dumma i huvudet ^^

Min dag, skirver mer imorgon :)

Adventure must start with running away from home! My adventure will start 17th January 2012! And after that it never gonna end, travel is lika a drug for me! ;)

<<< Juli 2019

Följ notimetolose med Blogkeen
Följ notimetolose med Bloglovin'

My travels!

Gästbok - lämna ett litet fotavtryck här :)