Inlägg publicerade under kategorin Island - Äventyrsresa!

Av Emma Söderlind - 13 september 2015 02:45

Otroligt vacker väg, hyrbil, flera stopp och WOW! Vattenall som man kan gå bakom, vulkanen som täckte europa med aska 2010 och 40 mil enkelväg till lagoonen. Båttur, nära isberg på 1000 år. Havet, isblock har flutit ut. James Bond film onspelad här. Hemresa, lika många stopp. Askstrand, solnedgång. hemma sent, packa och sen sova :)

Av Emma Söderlind - 12 september 2015 23:40

Här kommer lite fler mobilbilder :)

Hiking i Hverageroi, staden med blommor och heta källor! Mitt emellan 3 vulkaner finner man detta geotermiskt paradis. Staden ligger i den vackra dalen Reykja dalar och de heta källorna som man kan bada i rinner från berget Hellisheiöi. :)

Vandring på ca 13 km med bad i varma källor :)

Nere igen vid parkeringen, då möttes vi av solen :)

Stannade till och åt Islands nationalrätt, hot dog med allt. Ketchup, rålök, rostad lök, söt senap, majonäs:) riktigt gott, och billigt :)

Ridning på islandshästar, hjälp. ..

Min häst :D eller ja, kanske ingen glad smilet han var ganska dålig på att lyda mig eller så är jag totalt värdelös på det här med hästar ;)

Där var ridningen slut och jag överlevde! :) Fantastiskt väder, underbar natur, en olydig häst som inte alls lyssnade och med mkt egen vilja så blev vi bjudna på kaffe och hembakat fika efteråt innan vi fick skjuts hem igen :)

Det här passet är ofta dåligt väder över då två strömmar möts här.men påvägen hem bjöd det till med strålande väder, så var tvungen att fotografera lite genom rutan :)

Kvällspromenad i Reykjavik :) Vackert ?

Av Emma Söderlind - 12 september 2015 10:00

Hej och hå vad jag sover dåligt på det här hotellet. Lyhört och en toalett som rinner lite vatten hela tiden. Sen att det är fullspäckade dagar och tidiga mornar hjälper ju inte direkt. Börjar se dem mörka ringarna komma under ögonen, måste sova om mig sen när jag kommer hem ;P

Men frukost och sedan vänta på pick upen till dagens utflykt. Vädret ser helt okej ut och ja, jag ligger nog sist på rutten dit vi ska så väntar mig att bli upplockad sist. och mycket riktigt så stämde det med. Vi blir 6 st totalt, lagom liten grupp. Paret från Singapore är med i dag igen, dem är supertrevliga. Det andra amerikanska paret är också riktigt trevliga :)

Börjar med att stanna till på ett bakery för tt vi ska få handla lunch om vi vill. Sedan blir det till dagens hiking som är 13 km. Vi utgår från byn Hverageröi, staden med blommor och heta källor, som ligger så vackert i dalen Reykjadalur. Alla dem heta källorna som vi kommer att se kommer från Berget Hellisheiöi. Detta område är otroligt geotermiskt pga av att det ligger mitt emellan 3 vulkaner. Den sista hade eruption för 1900 år sedan. Det kan man se att den ha vassa kanter på berget, alltså hade den eruption efter istiden. Dem andra två hade innan istiden och har väldigt runda kanter. Guiden kan mkt och det är en superfin vandring. Men sem han säger, turister ger den 9/10. Guiderna 4/10 för demhar hikat mer på Island. Jag vet vad jag har att vänta om jag åker tillbaka alltså :)

Det är verkligen lavastenar överallt, har plockat några för att spara med. Om dem är väldigt porösa, betyder det att trycket inte var så högt från vulkanen, det tog långsammare tid för lavan att stelna alltå. Om dem har lite gashål som dem också kallas så var trycket högt och dem stelnade fort.

Det regnar lite efter vandringen, men inget som störde. Vi vandrar förbi där marken bokstavligen kokar. Det ryker överallt och är bara lavastenar exakt lverallt med en massa mossa. Så frnt. Ifjol var det 1,5 miljoner turister som beäkte island. Iår tror dem att det blir över 2 miljoner. Galna siffror då det bor 300'000 här bara. Infrastrukturen är inte byggd för det och guiden berättar att första gången han var här så var det bara en liten stig och orört. Nu på offseason så är det fulla parkeringen ändå ;P Många går dock bara upp till dem varma k'llorna, vi hikar runt berget med. Men ändå, galet. Börjar bli som Norge och NZ.

Tyvärr så rgnar det precis när vi vandrat runt klart den leriga och ganska hala stigen. Men allt går bra och det ärbara att försöka gömma kamera och kläder så gott det går från regnet under väskans regnskydd, i drybgen och under regnjackan. Jag tror att jag var bäst förberedd med vattenskydd iaf :P

Men det är så otroligt skönt när vi kommer i. herregud, som att kliva ner i en hot tub när man är kall, men då måste man ju elda. Man vänjer sig strax och det är helt underbart. Man kommer dock att lukta mkt sen, det är nackdelen och det gör kläderna bara av att vandra genom ångan som är oundviklig längs stigarna.

Badar ca 20 min, sen bara upp och snabbt försöka få på sig kläderna som är lite blöt. Men jag har torra med mig. Sen hikar vi ner ganska snabbt, denna led har vi ju redan gått.

Vi stannar till igen vid en affär och köper oss varsin hot dog. Islands nationalrätt, haha. Med rostad löök, rålök, söt senap, ketchup och majonäs. Det är riktigt gott faktiskt, och billigt.

Sen blir vi avsläppta vid ridhuset och får ridstövlar och ridhjälm. Nu ska det ridas på Islandshästar :D

Haha jag får en häst som verkligen inte kan vara still med huvudet. Han rör sig hela tiden, men det går bra att komma upp och ja, till en början går det bra att rida. Men farten, han vägrar att börja springa när jag ger han order. Försöker ganska febrilt den första timmen. Men sen inser jag att han bara springer då guiden flåsar han i nacken, tittar på han eller säger åt han. Så ja, hästjäklar. Men det är underbart väder, vacker omgivning att rida här över lavafälten :)

Förstår att folk älskar att rida, men ja jag kommer nog aldrig att ta mig tid att göra detta. Men det känns i rumpa kan jag säga, haha!

Sen så bjuds vi på kaffe och hembakat fika innan vi får skjuts tillbaka till Reykjavik. Har lite ont i huvudet men börjar smått packa inför måndag och fixa med bilderna. Sen tittar jag på what to do på söndag. Min enda lediga dag denna vecka. Det verkar dött med ngn hiking så jag bestämmer mig för att hyra en bil och göra en roadtrip här i söder. Men, det går inte att göra via hemsidan och ja, jag måste gå in till stan som tar ca 20-25 min. Det är dock fint väder så blir en ganska härlig promenad. BOkar bilen för 450kr hela dagen och sen så även Islagonen :) Där är en james bond film inspelad.

Sen lite shopping påvägen tillbaka, lite lätt orolig över min vikt på väskan. Men finns alltid en lösning, mer kläder på ;)

Blir lite vin på rummet, lite snack och lite uppdatera bilder typ. Pratar med Martin och läsa lite sen sova. Imorgon blir spännande, första dagen ever som jag hyr en bil. Spännande att se hur det fungerar :)

Av Emma Söderlind - 11 september 2015 23:30

Kom hem ca 13.00 från Valskådningen idag, riktigt trött efter att ha stått och spärrat upp ögonen i 3h mot havet, som rör sig med blåsten i ansiktet, ögonen blir så trött fastän jag har glasögon :P

Så blev bara lita lunch, lite vila, läste typ hela tiden tills pick upen kom ca 14.30 för att ta med mig till Islands välkända blue lagoon.

Oj vad trött jag blir påvägen dit, sover lite halvdåligt trots att det är ett hotellrum, märks lite att det är budget, eller så saknar jag bara min egna (Martins) säng (skrev jag det där nyss?!).

Sover typ hela resan, det är blå himmel och sol när jag vaknar ca 5 min innan Blue lagoon. Landskapet är helt fantastiskt är ute vid flygplatsen, magiskt är ordet!

Men, en gubbe klev ombord på bussen innan vi for och tog alla biljetter, trots att jag blev tillsagd att jag behövde den bde för att komma in och tillbaka med bussen. Men han jobbade ju på företaget så jag sa inte emot... sedan så funderade jag på detta när jag klev av men tänkte att man kommer väl in ändå, så många andra gick ju bara från bussen ock vidare?! Men när jag är framme så ser jag att alla har vouchers... så får vända och gå tillbaka, hittarbusschauffören och får en biljett tillbaka, han suckar åt den här nya killen och det var tydligen inte första gången han lyckats med detta...

Får stå i lång kö när jag kommer tillbaka, men aja. har väl ingen brådska men jag HATAR verkligen köer, dem gör mig så stressad :P Inga problem att komma in. Får ett supersmart armband som man scannar i baren, man scannar och låser sitt skåp i omklädningsrummet etc. Det är KUNG! Detta är den lyxigaste anläggning som jag har varit på. och största, omklädningsrummen och dusharna - WOW! Så smart uppbyggda med flera rum, lyxiga skåp, måååånga duschar, aldrig kö trots allt detta folk och ja, det är så rent och frsächt. Sedan lagoonen, så skönt med 38 gradet i vattnet. Men det är inte helt naturligt, utan dem har heaters som värmer upp det med. Men hela lagoonen renar/byter ut ALLT vatten (6 miljoner liter) på ca 40h. Så snabb/långsam är genomströmningen. Den är dock inte så blå där man får bada. Eftersom man får använda kisel som ansiktsmask (som är vit) så blandas vattnet ut så mkt Men före och efter lagoonen så är vattnet hur blått som helst :)

Njuter av lite goda hälsodrycker och smoothies från poolbaren, där man bara scannar armbandet för att betala, allt går hur snabbt som helst :) Sen finns ett varmt vattenfall, ångbastu, bastus och fler hörn man kan ligga och relaxa i. Solen lyser och blå himmel, livet är ganska enkelt just nu kan jag säga. Det är mkt folk,men tycker inte att det känns som så, man hittar lätt sitt eget hörn att bara njuta i. Solen i ansiktet, 38 grader i vattnet, 8 grader i luften gör det ganska lätt att njuta av livet faktiskt!

Vid ca 19.30 går jag upp och duschar, återigen inga köer alls. Vräker in balsam i håret, tydligen ser man ut som ett troll om man doppar håret i detta vatten, men jag gjorde inte det som tur var, men lite blött blir det ju ändå. Köper en liten magnet som minne från detta superhäftiga ställe innan jag går. Sen så hittar jag en liten hikingstig intill den stig som jag kom på till ingången. Denna stig följer som resterande delen av blue lagoonen, och denna är verkligen blå alltså :)

Lägg till att det är solnedgång, omgivande landskap med en massa askstenar i häftiga och alla möjliga formationer och lite berg vid solnedgången så har man inte annat än läge för en magisk fotokväll, beredd er på galet mkt bilder sen :)

Det är ca ett tjugotal fotografer uppradade här med stativ och enorma kameror med som ska fota denna fantastiska kväll. Hinner med två rundor innan bussen ska gå hemåt, då har det mörknat rejält. Blir ganska sent, ca 22.30 är jag hemma igen. Då jag blir avsläppt näst sist från bussen :P

Lagom trött, men lyckas hinna tömma kameran och skriva lite iaf.Hinner även prata med Martin och co. ett tag som är uppe och grillar på åsberget. Martin får en uppenbarelse då han hela tiden trott att blue lagoon är en bar och att jag är jätte full, haha. han dog lite när Nathalie visade han min badbild ;)

Av Emma Söderlind - 11 september 2015 02:00

Hallå, idag så tog jag lite sovmorgon, ända till kl 07.00 och gick ner för att äta frukost direkt då, pickupen var redan ca 08.15 :) Träffade en trevlig tysk kvinna som alltid reser själv med så vi åt frukost tsm. Sen så var det bara att packa lite varma kläder till dagens valskådning, en båttur på 3-3,5h i viken här för att leta efter valar och delfiner.

Väl där så var det två båtar från samma företag som skulle åka ut idag, turen har varit inställd 4 dagar på raken så har väl samlat ihop lite folk därför. Detta, Elding, är även Islands största företag och äldsta med just valskådning.

Jag har på mig, som alla andra, en varm och skön overall som man får låna gratis, dem tillhandahåller även gratis sjösjuketabletter vilket jag tycker är otroligt bra :)

Vi åker ut och det börjar dugga lite, men ju längre dagen går desto mer skiner det upp. Efter ca 50 min får vi se våra första delfiner. Ca 5-6st som hoppar och vill vara nära båten.:) Vi åker vidare, stöter på fler delfiner. Sedan så är det två minkvalar vi jagar. En kommer upp två gånger, jag hinner knappt se det. Men dem kan vara nere ca 20 min utan att andas, så vi åker vidare. Hittar puffins, den mest typiska isländska fågeln. Dem är väldigt små, men kul att få se dem iaf :)

Sen hittar vi fler delfiner, gott om dem idag. Sedan en minkval till, men den får vi aldrig syn på. Tappar bort den. Dem måste ha ekoloder eller ngt eftersom Kaptenen kunde säga att vi hade en minkval framför oss.

Solen skiner och blå himmel just nu, underbart, det har vi längtat efter! Sen så håller overallen en perfekt varm så det är fantastikt att stå upp på översta däck och bara njuta av atlanten och Islands största hamn :)

igår la ju Hurtigrutten till här med :)

Sen så börjar resan hemåt. Jag gå ner och hämtat mitt kaffe och toast som jag hittade en voucher med, som gjorde att jag fick dem gratis, catching. HELNÖJDTJEJ.SE :D

Njuter av vädret, ännu fler fåglar och delfiner innan vi når hamnen igen. Tar en sväng runt det flytande valmuseet som ingår i turen. Inte så mkt att se, men gick svängen iaf. Sedan tbx till hotellet, packa om lite och käka lite lunch och sedan vänta på att få spendera kvällen på Blue Lagoon, Islands stolthet (?!) :)

Av Emma Söderlind - 11 september 2015 01:15

Här kommer lite bilder från Valskådningen tagna med mobilen :)

Adventure must start with running away from home! My adventure will start 17th January 2012! And after that it never gonna end, travel is lika a drug for me! ;)

<<< Juli 2019

Följ notimetolose med Blogkeen
Följ notimetolose med Bloglovin'

My travels!

Gästbok - lämna ett litet fotavtryck här :)