Inlägg publicerade under kategorin Turkiet - Istanbul!

Av Emma Söderlind - 8 maj 2015 13:00

Igårkväll gick strömmen och jag var nervös över både larm och lite allt annat. Skrev en lapp till min host och jag fick lov att väcka han när jag klev upp. Han följer mig i ösregnet till en taxistation och berättar för chauffören vart jag ska. Går snabbt dit, sedan snabbt in i flygbussen och till flygplatsen. Där går allt smidigt med och sen så är man på alranda.

är ca 2h kvar tills mitt tåg går, så fördriver tiden lite.

Jag orkar egentligen inte skriva om denna em, men chocken när man bara ska ringa hem och berätta vilken fantastisk resa man haft för sin mamma och får höra sin värsta mardröm besannas...

Fy fan, längsta resan hem ever, otrevlig konduktör och en trevlig dam som bad för mig!

Av Emma Söderlind - 6 maj 2015 01:45

Idag så gör jag inte så mkt på FM, vandrar ner mot stan. Käkar frukost längs vägen och väntar in mina nya turkiska vänner som ska ta mig med till Prince islands och en picknicktur. Dem har förberett mackor och bjuder mig på allt. Dem är verkligen fantastiska. Hoppar av på den första och minsta ön, typ inga turister här. Hikar över till en öde stenstrand på andra sidan och bara njuter av solen. Tyvärr för kallt för att bada. Men vilken dag! :D Hinner med solnedågngen. Sen när vi rör oss tbx så är det 2h till nästa färja...typiskt. Dricker lite the och surrar medans, återigen bjuder Ahmet. Så givmild dem är :)

Sedan en kvällspromenad hem igen. Vilken resa jag får göra :D

Av Emma Söderlind - 5 maj 2015 13:15

Hej och hå, jag var klar ganska långt innan grabbarna imorse, men kunde ta det ganska lugnt då istället och vänta in dem. Sen gick vi tillsammans ner till stan. Ganska skönt att bara kunna haka på ngn och inte behöva tänka vilken väg man går.

Vi gick igenom dyrkvarteren (Stureplan typ) och en väldigt fin park innan vi kom ner till Dolmache-palatset. Men kön var väldigt lång och Jonas var inge sugen på att köa, han mådde inte riktigt bra så han valde att åka till flygplatsen istället och tillbringa hela dagen där. Till en början så infann sig tomhetskänslan ganska mycket, som det alltid blir när man blir själv efter att ha "rest" med någon och haft ngn att surra med. Den har jag bara känt på mina resor. Tur man börjar bli van med att hantera den och att den går över snabbt ^^

Jag går inte in till palatset nu, det är för lång kö utan jag styr stegen till båthamnen för att hitta en båttur ute här. Finns ingen direkt bra tur, utan det mest prisvärda är en hop on hop off båt som börjar att gå 12.45 Så lite tid att fördriva innan det. Bestämmer mig för att gå och handla lite snacks och lunch innan båten går. Går längs hamnen och tror ni inte att jag får se en massa delfiner som.simmar alldeles vid kanten. Tyvärr så är kameran inte tillräckligt snabbt upp för att hinna med att få ett foto på dem. ;p

Dem hör ballongerna passerade jag med, och precis utanför simmade delfinerna. Men man kunde betala för att få skjuta med luftgevärr och tävla mot ex. En kompis om att träffa ballongerna. Finns lite överallt i Istanbul :)

Snygg trappa ^^

Köpte lite vatten, frukt och salta kex på en matbutik och även en ayran. Typ sur mjölk som turkarna dricker till maten på alla restauranger. Man ser mängder av dem överallt. Men ja, hur dem kan dricka det där fattar jag inte. Jag sätter mig ner på en bänk vid vattnet och njuter i solen med lite "mellanmål". Ska dricka den här kall men då dyker det värsta med Istanbul upp. Nämligen dem syriska tiggarbarnen som i princip drar saker ur dina händer. Så även med denna, men jag ska väl inte säga att jag gjorde så mkt motstånd.

Sen så var det bara att styra fötterna mot båten, vill ju få en bra plats så bra att vara där i tid. Vilket väder det är och vad vacker stad detta är, spec nu när man får se det från vattnet. Bosphoren går ända upp till svarta havet sen. :)

Dolmache-palatset

Bron över till Asien :)

Jag hoppar inte av ngt utan åker hela svängen i det vackra vädret och bara njuter av vyerna!

Sedan blir det en sväng till Dolmache palace och se haremet med alla kvinnorna, deras egna lägenheter, mm som var riktigt häftigt!

Bestämmer mig för att ta en båttur till i solnedgången. Mindre folk denna gång. Hoppar på och ska stanna på två platser och se solnedgången från asiens sida är planen. Åker och upplever allt underbart igen. Sen börjar jag snacka med 3 st personer från turkiet, varav ett par. Dem bjuder med mig att ta en kaffe med dem. Snackar hela tiden och dem är grymt trevliga. Tjejen är typ 18 och killen, Mehmet 32år. Hennes föräldrar gillar inte förhållandet. Dem bjuder på turkiskt kaffe, väldigt speciellt men ändå spännande att smaka. Det är beskt!

Sen får vi skynda tbs för att hinna med båten igen. Fortsätter att prata hela tiden och byter nr. Jag hopppar av på Asiens sida, för att äta middag och se på solnedgångne. Bestämmer att vi ska ses imorgon och åka ut till en av öarna här, där alla lokala flyr under sommaren för att få bada :)

Äter på en superfin restaurang, schnitzel blev det, tyvärr ignet vin då dem inte serverade det men vaatten. Underbart lyxigt :)

Sen blir det en massa fotograferande av solnedgången över Europa och dess gräns mot Asien, VACKERT!

Båten över och sen en promenad hem igen. Sen ikväll med, men man reser ju bara en gång ;)

Av Emma Söderlind - 4 maj 2015 22:49

Hej och hå! Dagen började med en dusch och ägg till frukost imorse. Jag var först upp och klockan var redan 07.30 Man har normala arbetstider här ca 09-18. Lite annat än hemma :)

Sen så bestämde sig Jonas (en kille från Västerås som också bor här men via Airbnb.com ) att göra sällskap iaf till gamla staden. Tur var det kan jag säga, för här var vi inte lata och tog tunnelbanan, nej då inte alls utan vi promenerade hela vägen. Men jonas har en app som man får in en karta över istanbul där man även ser vart man är ngnstans. Så ha orienterade oss fram utan problem, lyxigt och skönt att ha ngn att prata med :) Han åt frukost vid Galata Tower efter att vi passerade Taksim sqare igen. Jag drack en kopp the, älskar den kulturen så måste köpa med mig det hem :)

Sen hamnade vi nere vid hamnen efter att ha strosat längs mysiga smala gator i strålande sol. Virrar in oss till Grand Bazar och kryddbasaren och här ska det bli shopping innan resan är slut, helt klart!

Sen blir det ännu mer av gamla stan, träffar böneutripet klockan 13.15 Eller ja, dricker en kopp kaffe på Starbucks innan. Sen blir det att vandra runt i dessa fina parker. Jag går ner i den enorma vattenreserven som byggdes ca 550 ek men hittades först i slutet av 1990-talet. Det var en gubbe som låtit bygga denna, men den skulle ju vara pampig så man byggde 12 rader ala 28 st enorma och utsmyckade pelare här nere med, totalt 336st. Mäktigt! Lite grekisk historia letar sig ner hit med, tre pelare med ansikten längst ner finns här nere :)

Sen gick vi även in i Blå Moskén efter att böneutripet var klart. Då var det som kvinna bara att klä på sig. Slöja och allt. Sen var det vakter som var och petade på en hela tiden. Hål i jeansen ansågs som stötande, tvungen att täckas även om din tröja gled upp lite över magen så fick detta inte förekomma i moskén. Men man fick låna sjalar utanför så det var inga krav att ta med :)

Väldigt fint inne i moskén :)

Sen blev det lunch på ett köfte - ställe. Tipsade av vår host Ahmet. fanns två restauranger med samma namn, men man skulle ta den som inte accepterade kort och den hittade vi. Så vi åt turkiska köttbullar till lunch. Dem serverades med bröd och chilisås samt fefferoni. Gott!

Sen blev det en sväng förbi Topkapi-palatset. :) Hagia Sofia passerades även, men är stängt på måndag (som alla museer i Istanbul har). Den blir det imorgon.

Hagia Sofia ur olika vinklar :)

Topkapi-palatset området :)

Sen så blev det en sväng ner till Hamnen för att ta färjan till Asien, samt den asiatiska delen av Istanbul. Det tycker jag är en av dem häftigaste sakerna med denya stad. Nämligen att marmarsjön delar staden i två olika världsdelar :)

Men, vi tog fel färja så hamnade i fel hamn så bara att sitta kvar för att hoppa på rätt sen igen. Det finns inga sevärdheter på denna sida men vi strosade runt i centrum. Tog en the (iigen ^^) och medans vi satt där fick vi beskåda en kvinnomisshandel. Hon hade barnvagn med. Men som tur var så agerade inte folket runtomkring som i Sverige att man måste filma allt utan dem drog mannen (kkillen kanske mer...) därifrån men det blev en himla scen ändå... han var helt galen på henne...

Strosar vidare, tar en annan färja till en annan del av staden. Söker oss till stadsdelen Bosporen där bron går över till den asiatiska delen. Ser solnedgången här, vandrar runt. Äter den sämsta middagen i hela mitt liv men men. .. strosar genom staden och lurar hem. Många steg idag alltså. Galet!

Här bor vi,eller Ahmet :)

En kvinna försökte tvinga oss att betal aids när vi skulle tillbaka till hans lägenhet ca 22.30 på kvällen. Men jag bestämde att vi går ut och kommer tbx sen istället och det fungerade, då var hon borta. Men hon kunde bara snacka turkiska... creepy lady!

Så skönt att duscha och vila fötterna. Imorgon ska jag ha min selfie stick laddad och den ska gå varm :)

Älskar verkligen den här staden så länge. Kanske var bra att ha med Jonas som har lite arabiska utseende med sig. Inte en turk har varit jobbig eller knappt pratat med mig :)

Nu ska jag sova! Ahmet är fortfarande på jobbet och jag har säkert glömt hälften från dagen. Men men, det är bloggat iaf! ;)

Bron som förbinder Europa med Asien :)

Blå Moskén

Galata Tower :)

Av Emma Söderlind - 3 maj 2015 22:49

Allt gick bra, flyget med supergod lunch (den var välbehövlig) och när jag väl landade och bara kom in i atmosfären gick jag in i resemood och oj vad taggad jag är nu på att få uppleva den här staden. Lång tid att ta sig igenom såkerhetskontrollen, lång tid med tunnelbanan så jag hann verkligen bara precis fram till Starbucks när vi skulle ses. Lite strul innan wifi fungerade, men jag hittade Ahmet, min host till slut så jag behövde inte ta in på hostel som jag gruvade mig ett tag för. Det är en annan svensk som bor här med så lite svenska blir det, men han åker hem på tisdag så får ett antal dagar själv.

Ahmet tar med oss så vi får käka fyllda musslor med citron på stående fot. Blir praktiskt taget matad av han som ägde käket. Får även äta friterade musslor, mumma så gott. Ahmet bjuder på turkiskt the på ett klassiskt ställe där man sitter trång och på supersmå stolar. Mysigt. Han är grym på engelska och supertrevlig. :)

Sen så vandrar vi vidare runt stadsdelen Taksim och han berättar och visar hela tiden. Han har en trea, vi får varsitt rum och den är väldigt enkel men fin. Han bjuder på middag och the och vi surrar en massa. Galet vad det är underbart att resa igen :D:D

Mkt tips om staden, men jag har verkligen planerat noll så får se vad jag hinner med imorgon. Maten tänker jag njuta av iaf :)

Nu sova, upp och duscha imorgonbitti tänkte jag innan man börjar dagen :) God natt!

Av Emma Söderlind - 3 maj 2015 09:59

Ikväll hängde vi hos Martin, eller ja alla Vi hängde och surrade medans Martin jobbade. Sen vid ca 00.00 så rullade jag hemåt för att slänga på mig mina resekläder och stänga väskan. Väntade in Martin som skulle skjutsa mig till tåget så jag slipper ha bilen där.

Första gången det känns lite tungt att åka ut och resa, haha känner ju inte igen mig själv!
Väl på tåget så var det bara att blåsa upp nackkudden, ner med pannbandet över ögonen, pp med ett extra pr byxor och sargen som täcke. Snurra runt axelremmarna på väskan runt handen, musiken i öronen, av med skorna och bara försöka njuta av färden. Man vaknar lite nu och då för att vända sig, men sover hela natten. Vaknar ca vid 07.00 då vi är i Gävle och väntar där i 30 min.

Våren har kommit mkt längre här nere, strålande sol och helblå himmel. Det blev inte lättare att åka iväg från Sverige i det här vädret ;p;p

Framme på Arlanda, växla lite lira (tturkiska valutan). Det är väldigt lugnt på Arlanda idag, inga köer, varken till check in eller säkerheteskontrollen. Skönt!

Ätit lite frukost och nu är det en timme till boardingen. Passa på med det sista internet innan man bara kan använda wifi.

Ska bli spännande att se istanbul, hoppas att jag får bra väder, trevlig resa och mkt kultur utbyte :)

Av Emma Söderlind - 2 april 2015 13:42

Då drar vi till Istanbul den 3-8 maj! :D

Känns riktigt bra att komma iväg på en resa nu när man ska jobba hela påsken.

Glad Påsk på er mina vänner, denna helg firades i Barcelona ifjol med min älskade lillasyster :)

Adventure must start with running away from home! My adventure will start 17th January 2012! And after that it never gonna end, travel is lika a drug for me! ;)

<<< Juli 2019

Följ notimetolose med Blogkeen
Följ notimetolose med Bloglovin'

My travels!

Gästbok - lämna ett litet fotavtryck här :)