Inlägg publicerade under kategorin Finland - Åbo, Vaasa, Pori, Kilpisjärvi!

Av Emma Söderlind - 14 augusti 2016 00:00

Oj vad trött man var imorse!

Men gudomligt god hotellfrukost var det. Haha jag har aldrig ätit hotellfrukost såhär långt norrut förut märkte man. Typ lingon, tranbär, gädda och lokala delikatesser som man bara tänkte "oj, detta måste vara dyrt för det är ju så ovanligt" men ja, det är nog bara vardag här uppe. Riktigt mätta blev vi. Sedan så checkade vi ut och lastade in oss i bilen igen. Fika och kaffe var medpackat idag, så otroligt lätta väskor. Var ca 3 km till båten. Klev ombord på den och resan tog ca 45 min. Sen vandrade vi i otroligt vacker natur ca 3-4 km tills vi kom till Treriksröset. Där var det 3 stenar, en med vardera landsmärke och i vardera land :) Sen så den stora stenen där gränsen mellan dessa tre nordiska länder går. Så här han man besöka alla tre länder på 3 sekunder. Hade varit fränt om telefonen fattat detta med och man fått sms från vardera land ;)

Väl värt ett besök :) Otroligt vakcert här med, kan tänka mig att de får många turister för vandring och paddling hit upp :)

Spana in detta klipp:

Vandrade tillbaka, vilken lätt vandring detta var, kändes knappt att man gått 8 km;)

Satte oss ner på kullen ovanför båten och fikade lite innan vi tog den tillbaka. Då satt vi ute och fick beundra den vackra naturen när solen kikade fram. Fick prata med en samegubbe med, men ja det var nog inte inelligensreserven om jag säger så...

Sedan packade vi in oss i bilen och ja, jag beundrar verkligen min farbror. Sen körde vi 50 mil non stopp till Haparanda, då bara genom Finland. Längs Torneälven så vi såg Sverige nästan hela tiden ´;)

Stoppade för lunch/middag och sedan rullade vi bara på de ytterligare 50 milen hem. Han körde hela vägen. jag är imponerad och vet vem jag tar med när jag vill göra en roadtrip ;) :D

Lite incidenter med GPS:en som hämnades i Umeå för att Jonny inte svängde ut från Finland osv. Bara skratt och bra humör hela resan. Vilken släkt vi är :D

Så vi kom hem igen ca 22.15 Så härligt att se och få krama om Martin igen <3

Tack för denna resa hörrni, nu laddar vi för nästa tycker jag. Vart den nu bär av :)

Av Emma Söderlind - 13 augusti 2016 23:45

Imorse fick vi äntligen lite sovmorgon - så skönt :)

Sedan var det bara att packa ihop det sista (gjorde det mesta igårkväll) och sedan städa ur rummet (tog max 5 min ;)). Checkade ut, köpte en mössa och vykort som souvinirer samt börja med frukosten. :)

Vi vägde våra ryggsäckar bara för lite roligt... min var helt klart tyngst 16 kg. Lättaste hade Nathalie på 4 kg. Lite skillnad, haha ;) Däremellan var snittet ca 10 kg. Jonny hade 14 kg :)

Sedan var det bara att börja traska tbx. Mkt skönare i fötterna idag än igår påvägen ner.

Gick utav bara farten. GJorde bara lite korta stopp innan lunchstoppet ca halvvägs mellan båtarna :)

Tog ca 45 min-60 min och sedan traskade vi resten hem. Då började mina fötter vara less på den extra vikten och att gå... men det gick, men bra sällskap och ja, vad var annars alternativet?! ;) ;)

Så skönt att få ta av sig kängorna och på med gympadojorna. :D

Packa om packa om. Allt rymdes i Åslins bil och sedan rullade vi från Nikkaloukta, undrar om vi ses igen någon gång? Who knows!

Handlade lite i Kiruna innan vår bil rullade ytterligare norrut - treriksröset nästa. och Finland då såklart :D

Passerade Sveriges nordligaste by, sveriges nordligaste camping, nordligaste allmänna väg osv. Här gjorde dem en grej av allt sånt. Karesuando hette den staden :) Bara några hundra meter bort låg Finland :)

Raka vägar härjade i Finland, dem måste ha användt en linjal. Galet!

Sedan var det väldigt vacker miljö här uppe. Fantastiskt :D

Bestämde oss påvägen att ta in på hotell och ta den tidiga färjan (09 svenska tid, 10 finsk tid) för att komma hem i ngn tid. Så lättast blev en natt på hotell. Blev Lapland Hotel Kilpis (finns typ inget annat i Kilpisjärvi där vi kom fram i Finland, hehe ;)

Checkade in och sedan gick vi och tog några öl på deras bar. Full fart där kan man säga. Lappgubben och lappgumman var det full fart på. Kraschade glas, ramla över folk och en 2 dm lång kniv på sig. Norrut var vi ju ja, måste ha varit denna pubs stamgäster för dem verkade inte vilja slänga ut dem ;) Lapin Kulta drack vi såklart och gudomligt gott med en kall öl var det. Hann träffa en trevlig norrman, Arne Hemmingson från Lofoten som vi får hyra stuga av om vi vill sen ;) Men detta lilla samtal gjorde att vi inte kom isäng före 02.. oduschade då... trött var man när man kom isäng. Väckaren stod på 08.00, 08.30 skulle vi äta frukost :)

Av Emma Söderlind - 28 juli 2014 22:15

Idag så kände jag mig nöjd med sol och bad på egen hand. Bestämde mig för att åka tllbaka till Sverige faktiskt. Så tog mig in till Pori, sedan bussen till Vaasa. Letade mitt tappade halsband där, klantiga jag...

Sedan en promenad ut till färjan. Skönt att gå litegranna. Träffade en gäng supertrevliga backpackers från Australien där som skulle till umeå och sen östersund. Så häftigt att dem backpackar uppe här. Härlig resa på färjan och sedan så campade jag i Holmsund på en rastplats för att dagen efter ta bussen in till Umeå och sen hem till Övik :)

Av Emma Söderlind - 27 juli 2014 22:00

Haha skulle kunna kopiera inlägget från igår, förutom att jag unnar mig en middag på restaurangen och även en kall öl till för att se om jag kan träffa lite folk. Tar mig en promenad runt för att se lite och sedan är det bara skönt att fortsätta läsa. Avslappning blev det nu när jag inte fick tag på Zhou igen så, ja jag är ju van att klara mig själv så varför inte nu?! ::P

Av Emma Söderlind - 26 juli 2014 22:00

En dag på stranden, så underbart med sol och tropisk värme. Men jag är inte den enda att tycka så, så otroligt mkt folk det är här. Men lovely! Läser ut en bok och har det allmänt bra. Semester var det va?! ;)

Av Emma Söderlind - 25 juli 2014 21:45

Idag så tillbringade vi hela dagen på stranden denna FM. Så underbart väder det är och vad vi surrar hela tiden. Sedan hem för lite lunch och sedan får jag säga hej då och promenera till busstationen för att ta bussen till Pori, där jag ska möta upp mina vänner :)

Bussen går bra, men oj vad det är platt här.

Väl framme så får jag inte tag på Zhou. Men hittar ett resecentrum där jag får sjukt mkt info. Går runt inne i Pori (med väskan) och turistar lite. Tänker försöka campa på rallyt, men vågar inte slå upp ett tält där ändå så slutar med att jag tar bussen ut till den finländska rivieran. 7km sandstrand här. och checkar in på en camping för jag vågar inte lita på allemansrätten rikigt.

Mysigt att för första gången sova i mitt tält, invigning :D

Av Emma Söderlind - 24 juli 2014 21:45

Tog tåget upp till Umeå i em för att sedan ta färjan till Vaasa, har en snäll kusin som ska skjutsa mig ut dit :)

Tåget går bra och det känns så bra att vara på resande fot med ryggsäcken igen.

Blir upplockad av Hani i centrum. Där tar vi en glass med några av hans vänner och bara surrar. Sedan så får jag komma hem och hälsa på hans familj för första gången.

Färjan går sedan riktigt bra till Vaasa, dit jag anländer ca 23.00 Ska få bo hos en helhärlig tjej i hennes studentlägenhet. Sitter uppe halva natten och bara pratar sedan. Klickar direkt ;)

Av Emma Söderlind - 17 maj 2014 21:00

Hej och hå, lagom sliten idag då. ont ihalsen nanting. Men upp och köpa lite frukost/lunch och bara njuta i blåsten på soldäcket, sedan är vi iland och ganska sega. Hade tänkt att gå på en gratis konsert i kungsträdgården men nja, vi hinner inte dit. Njuter av kvällen istället. Det blir ganska lugnt, drar och tar en öl lite här och där i Stockholm på fingatorna och slutar på en Stureplans bar, White house. OMG - jag passade verkligen inte in, shit never again utgång i Stockholm alltså, so not meee!!!

Adventure must start with running away from home! My adventure will start 17th January 2012! And after that it never gonna end, travel is lika a drug for me! ;)

<<< Juli 2019

Följ notimetolose med Blogkeen
Följ notimetolose med Bloglovin'

My travels!

Gästbok - lämna ett litet fotavtryck här :)