Inlägg publicerade under kategorin Spanien - Barcelona!

Av Emma Söderlind - 19 mars 2017 00:00

Näst sista frukosten här.

Ganska segt pass innan lunchen, några hade kommit hem såhär halv fem på morgonsidan så kanske lite förståligt. Jag råkade strä'cka höger framsida igår så kör ett helt träningspass med bara vänster, och det gick över förväntan.

Känns lite konstigt när vi går från planen att det var sista gången på den.

Ladda för lunch och att vi får vår middagspåse med oss till barcelona. Dusch och sedan sätta sig i bussen som kör in oss till centrum i Barcelona.

Vi delar upp oss och jag & Malin tar med oss ett gäng upp till La Sagrada Familia, sandkyrkan som påbörjades 1882 och ännu inte är klar ;)

Lika fin som för tre år sedan, men nu var toppen helt klar. Den såg vi inte förra gången.

Sedan rör vi oss tillbaka för att äta middag lite närmare. Blir såklart Tapas och Sangria och jag tror vi hittade bästa restaurangen. Grym mat! Som alltid när man är många strul med notan men vi kom tillbaka i tid med 1 minuts marginal, sen var bussen 15 min sen med :)

TILLBAKA PÅ CAMP NOU! Känns faktiskt grymt bra, det trodde jag aldrig för tre år sedan. EN aning sämre platser bara, men vad gör det när man får sitta med syrran ;) Ett fullsatt Camp Nou och vi får se Messi göra två mål. Barca vinner med 4-2 mot Valencia :)

Mkt fin match!

Bussresa tillbaka och sedan bara isäng på en gång. Imorgon bitti bär det av hemåt igen, vad tiden alltid går fort!

Av Emma Söderlind - 23 april 2014 18:00

Sov ändå ganska bra på flygplatsen inatt, tills en väktare kom och körde upp oss. Frukost, bortsa tänderna och fräscha till sig och sedan visade jag Malin vart hon skulle checka in. Får skynda mig för att hitta en buss som går till andra terminalen, där mitt flyg går ifrån. Sedan bara att checka in och genom säkerhetskontrollen. Allt går bra. Första flyget är dock en aning försenat så får springa till nästa terminal i Paris, hinner precis på minuten i tid. Men s¨klart är detta flyg till Stavanger också försenat. Jag och alla norrmän ;)

Hinner tänka tanken att undra hur dem hinner med bagaget?

Bra tanke, för såklert är mitt bagage kvar i Paris och ja, man får ingen ersättning när man ska hem tydligen. Jaha, missade den första flygbussen och missar en färja med några minuter med pga av att chaufförerna ska snacka...suck... Aja, tur att jag har semester nu då ;)

Snackar med Glenn och jag börjar inte förrän den 6 maj nu istället. Känns bra, längre tid med min roadtrip :)

Åker upp för att tanka och köpa rödsprit det första jag gör. Sedan letar jag efter ett berg, Taura berget ca 1h gång men går bet. Så jag ger upp. åker upp till en annan topp men det är ganska sent så nja, jag sätter mig och läser istället och vad fast jag blev. Middag blev det såklart med, älskar det här livet :D Kurar ner mig i sovsäcken bak i bilen och sträckläser 50 shades of grey, tvingad att låna av Jennie ;)

Sedan ganska sent dock, så blir det god natt. :)

Av Emma Söderlind - 22 april 2014 15:15

Imorse så skulle vi upp tidigt för att åka till Camp nou experience, men det spöregnade för första gången på resan. Så bara att krypa ner i sängen igen, haha. Nästa gång vi vaknade var det fint, skönt. Så packade allt, åt sista frukosten med dem söta flingorna, ganska skönt faktiskt… Sedan så lämnade vi en lapp åt Ana om att vi kommer ikväll och hämtar väskorna och ut. Bussen och allt gick bra, betalar in oss på Camp Nou experience och först blir det museet. Så många ppokaler och titlar vunnet genom tiderna, galet. :D Häftogt att se allt. Massa fimer, alla Messis mål. Gå ner i pressrummet, pressläktaren, omklädningsrummet med jaquzzi, bara nere i VIP området, läktarna, och det häftigaste – SPELARUPPGÅNGEN OCH BÅSEN! :D känna på gräset, stå nere på det. Det är häftigt. Sedan en helt otrolig film om barcas vinster och storhet, och om Messi. Man ryste kan man säga. Den nya reklamfilmen med spelarna och Qatar är gryyym! :D

Så vi tillbringade säkert ca 3h här inne. Känns s¨å tomt att detta var sista gången…Men Malin inhandlar en Messi tröja för 100 euro, ca 800kr. Hon är lika glad som på machen nästan, haha så kul att se henne ;)

Sedan äter vi lite tapas. Går hem från arenan, då vi inte har några resor på kortet kvar,måste spara två till flygplatsen. Stannar och handlar middag, frukost och lunch till iumorgon. Och en massa sprit, nice. Så billigt – varför inte i Sverige?! Whiskey en sjua för 5 euro?! GALET!

Sedan så strosar vi staden, njuter och äter middag i solen i en park. Som alltid, verkligen varje dag så kommer solen på EM. Man ska inte vara vaken på FM kansek?

Käkar en glass och en sista njutning av Barcelona som laddar upp för en ny festival såhär efter påsken ;) Hämtar väskorna och åker till flygplatsen. Så nu sitter vi här i ett hörn, packa om väskorna gick bra, nästan för bra. Ska bara borsta tänderna nu och sedan bädda ner oss. Klockan ringer 04.15…Usch…Men detta är helt klart den trevligaste gången på en flyugplats för mig. Tiden har bara flygit iväg. Hoppas inte sista. Nä, nu måste vi skynda så vi får sova på ett hårt golv, oyess…

Av Emma Söderlind - 21 april 2014 15:15

Imorse blev det en välbehövlig sovmorgon. Idag så är det inte så stora planer då vädret är som andra dagar, mulet på fm. Planen var stranden men no no. Så blir att strosa runt och handla en massa souvinirer. Blir en del och sedan så bokar vi en flamenco och tapas kväll kl 20.00 Strosar mer, äter en dröner kebab till lunch, supergott. Strosar ännu mer, ganska kul att bara gå runt utan karta oc h titta, synd att massa är stängt bara, röd dag…

Kommer hem, byter om, gör sig fin och googlar klart allt inför utcheckningen imorgon. Sedan beger vi oss tillFlamencon, som är riktigt grym. Men Tapasen är ännu grymmare! 7 olika rätter + Sangria, barcelonas nationaldryck. Vin, konjak och frukt. Sååå gott. Det är buffe på allt, bara att äta och dricka. Delar middagen med ett par från Israel som är supertrevliga, vilken. Kväll. Sedan när vi ska gå hem så regnar det tyvärr.. så ingen karikatyr målning av systrarna…typiskt. Men men, nästa resa kanske ;)

Av Emma Söderlind - 20 april 2014 15:15

Imorse var det återigen lite mulet, vi velade lite om vi verkligen skulle försöka ta oss upp till Labyrinth parken idag eller inte. Men efter lite velande så kom vi på att vi hade inga andra planer så why not. Bära eller brista. Vi skrev ner en fin vägbeskrivning från google maps och sedan bar det av till bussen. I kom ombord med bara ett tryck, haha bra gjort. Åkte till slutstationen och hoppade av, men då när vi skulle följa våran suveräna vägbeskrivning så hann vi prova två olika håll och kommer totalt fel. Sedan när vi var nära att börja röra oss hemåt så frågar en man om vi är vilse. På mycker bra engelska, bästa hittills från en spanjor faktiskt. Sedan fick vi en superlätt vägbeskrivning till Labyyyrinth parken. Rakt fram till metron, under vägen och sedan vänster – framme :D

Haha och så nära, gick riktigt brrra att gå, men oj vad folk stirrade på två utlänningar med backpacks som gick efter dessa vägar, haha. Turister hiiittar nog inte hääär. Dessutom så är ju parken gratis idag söndag, annars kostar den pengar. Hittar en ritkigt fin park och börjar med att käka lunch för klockan hann bli ganska mycket. Sedan strosar vi runt i parken innan vi hittar själva labyrinthen som är riktigt grym. Följs åt till mitten – sedan är det försten ut som gäller. Klara, färdiga gå. Vi fick inte följa samma väg som vi kom. Halvspringer, hamnar bakom Malin, återvändsgränd. HA! Nu är jag först. Hon försöker sig på att bara svänga åt ett håll, kan säga att det gick sådär. Jag hittade ut lååååååååångt innan henne. Fick stå uppe på en avsats och titta när hooon virrade runt, ritkigt fina bilder.

Sedan blev det ytterligare lite tid i parken innan vi hunnit runt hela. Tillbaka, men tog metron då. Lyckades återigen smita igenom bara för en biljett. Vi är bra på detta ;)

Strosade runt staden lite och kikade i butiker, men mycket var stängt, påsksöndag.

Tillbaka till Ana för att fixa oss inför den stora matchen ikväll, resans höjdpunkt. SÅ JÄKLA LADDAD! :D:D:D:D:D

Har gott om tid och fixar oss riktigt fint, sedan så åkte vi väldigt tidigt till Camp Nou för att hinna dricka vin i en park. Går bra med bussen, återigen så kommer vi igenom på ett tryck. Grymma!

Hittar en fin plats att sitta och dricka vin på bredvid Camp Nou, bara ett problem… det är en vinkork…oj…ganska kört. Tur att det var ett 8krs vin s¨å det åker i diket och vi beger oss mot Camp Nou, redan hur mkt människor som helst där.  Alla står och väntar utanför grindarna, eftersom området först öppnar ca 1h innan. Så vi anar att det är spelarbussen som dem väntar på, så självklart hamnar vi där med ;)

Efter ett tag så kommer dem, inga fönster eller något, men klart och tydligt barcas svarta buss. Malin får grymma filmer på när spelarna går in i arenan :D

Sedan blir det att köpa oss halsdukar, riktigt snygga för 12 euro. Strosar runt lite innan vi går in så fort dem öppnar grindarna. Ett tag sen middagen så hinner köpa värdens smaklösaste hamburgare och rent ut sagt äckligaste ever men men, nu klarar vi oss. Hittar våra platser – gryymmma! Så häfrigt, vilken stämning. S¨å jävla häftigt, jag är så glad och ja vet knappt hur jag ska uttrycka mig själv :D:D:D:D

Hinner go crazy med kamerorna, riktigt fina bilder blir det! Sedan så får vi vänta ganska länga innan dem kommer ut för uppvärmning, ca 40 min innan matchstart kommer spelarna ut och börjar värma upp. AHHHH galet, vi är här. När Xavi, Messi och compani ska spela :D:D

Messi och Alves kör riktigt grym uppvärmning, shit vilken bollkontroll! :D

Dem går in ca 10 min innan matchstart, arenan börjar fyllas – nu är det nära J dem spelar mot Atletico Bilbao.

Matchstart, grym match vilka lägen barca har. Vilka chanser dem bränner, vad dem rullar boll. Men vilken katastrof försvaret är. Ordinarie mittbackar + målvakt skadad…det syns. OMG vad man får hjärtattack ibland som malin säger. Första halvlek rinner iväg, Bilbao tar ledningen med 0-1, fan… innan har dem även haft en snyyg bicacleta i stolpen, målvakten hann inte ens reagera….

Paus, går ut en sväng och bara spanar in allt. Sedan starta andra halvlek, nu har vi målet närmast oss där Barca anfaller – mååål tack!

Och i 72 och 75 min smäller det. Malin börjar att gråta när Messi supersnyggt smäller in en frispark till 2-1, den var snygg och världens gulligaste lillasyster alltså. Sådana glädjetårar, så äkta kärlek och lycka :D

Barca vinner, grym stämning och ännu mera bilder. KAOS ute när vi ska tillbaka, tunnelbanan är just totally crazy, OMG. Men vi hittar en nattuss, hel proppad som vi kommer med på och återigen bara för en biljett, haha vi är bara bäst. Lite nattmat såhär klockan tolv. Sedan blev det barcas turistbar. Så fin, sån stämningen och två öl blev det. Dricks t.om Det säger allt om stämningen med live trubadur, grym service och bara nice. (+ gratis chips och popcorn och en klubba kanske ;)).

Köper en kall cola påvägen hem, somnar inte förrän efter tre…sent. T.om Ana tanten har gått och lagt sig, första kvällen. Malin sover i gungstolen, haha! Nu säger vi god natt :D SÅ JÄVLA GRYM KVÄLL!

Messi och Alves kör riktigt grym uppvärmning, shit vilken bollkontroll! :D

Av Emma Söderlind - 20 april 2014 00:03

Upp och hoppa, sov ganska bra, men inte lika bra inatt. sedan så blev det ut, tyvärr lite mulet nu på fm. Så ingen strand nu på fm utan direkt till Montjuic oc h OS berget, OS som var här bästa året, just det ja -92! ;D

Var väldigt nära att gå, men gud vad kartan inte stämde. Jag gav faktiskt upp coh lät Malin ta över. herregud vad galet det var ibland. Men hon var duktigt och jag tycker att det var skönt att slippa för en gångs skull ;)

Hittade fin utsikt, Montjuic slottet som vi faktiskt betalade in oss på, Mlain hittade en "dold" väg där med, pluss i kanten! :)

Sedan så hittade vi OS arenorna och till en första syn så var tanken "men oj, hur fan kunde detta vara godkänt för OS?!" men sen, WOW. det slår nästan Sydney arenan, eller sydney hade bättre ur en sportsyn, men Barcelona ur vackert och för själva invigningen, helt kalrt. En otroligt viktigt ugby match idag med så galna spanjorer som firade över hela området och berget, kul att se. Mycket gult och rött ;)

Fick ritkgit fina bilder och kul att gå runt där. Sedan rundade vi av neråt och deras konstmuseum, ojoj vilken byggnad. Och hur kunde i missa hela denna fontän och syn uppåt från Plaza Espanya dagen när vi kom, fattar ingenting jag ;) Men s¨å vakcert. Vi provade Churros med choklad och det var ritkgit gott med, Malin älskade det ;)

Gick en fin promead och tittade på ytterligare ett fort museum med art och fina byggnader. Handlade picknickmiddag, spansk chorizo, baguette, kalla öl (lokala spanska San Miguel och Estrella, mycket goda), fin inför imorgon, lite påskgodis och salta chips. Sedan gick vi till en fin park med gräsmatta och bredde ut sarongerna och hade supermysig picknickmiddag i solnedgången med kall öl och spansk mat. MUUMS! Detta är kvalite!

När solen började gå ner så gick vi till den magiska fontänen för att se fontänshowen som varade 2h i solnedgången. Sjukt mycket folk, men oj vad fint och bra. Vi stannade hela tiden, för när det blev mörkt så blev det så fin utsikt över staden. :) Jag kände bara detta är som Rom, och det är ett ritkigt bra betyg, Alla som åker hit måste gå på detta, såå gryytm:)

Sedan en kvällspromenad hem genom staden, La Rambla, katedralen och Santa Maria del amr igen :) Väl hemma dusch, fixa lite och nu laddar vi för fotboll imorgon! SÅÅ JÄVLA TAGGAD! :D SÅ GOD NATT! :D:D

Av Emma Söderlind - 18 april 2014 23:30

Gud så skönt som jag har sovit inatt, proppade in öronpropparna och drog på ögonmasken igår och sovit ca 10h. Så sköönt. Åerigen den väldigt söta frukosten som jag inte ätit sedan man var på husvagnsemester näör man var liten, höjdpunkten på året - choco pops, enda gången. Men emn, bara man inte blir för van tills man kommer hem igen. Var i juni förra året som jag senast var på en strand, då i Fiji. Way to long time ago.

Tog en ganska lång promenad innan vi slutligen la oss och det var skönt ett tag, men sedan började det att blåsa alldeles för mycket. Så på med alla saker igen och iväg för att käka lucnh. Mackor med tonfisk denna gång, i en park typ. Sedan vandrade vi längd Avenue Diagonal typ, en stor gata till bortersta änden av stranden. Då hittade vi en mer lä plats som vi låg i ca ytterligare 2,5 timme och bara njöt i solen - NICE!

Sedan upp till lägenheten igen, men en lång bit att gå längs stranden igen för att duscha och fixa oss. Sedan ner till Metro Barceloneta där vi mötte upp med min vän Jay, som bor här. han drog med oss och vi fick köpa lokal öl (Estrella) för lokalt pris. Därför har dem inga priser i butikerna, beror på vem som frågar. Dyrare såklart för turisterna. Men han fixade det för lokalt pris. :) Sedan ner på stenarna i solnedgången och bara njuta och surra på stranden. Såå skönt - en kvalitets kväll som inte behöver bli så dyr. :)

Surrade tills det blev mörkt, det blev kallt med tyvärr, vindarna från havet är kalla. Men hann med en tur i hamnen med innan det blev sängen runt ca 11. Då behövde jag verkligen gå på toan, ängeln Malin hittade en på tågstationen ;)

Over and out!

Av Emma Söderlind - 17 april 2014 23:15

Hej och hå, blev som sagt en hektisk kväll igår och vi ville fånga dagen idag så blev upp ganska tidigt imorse, strax efter sju. Åt frukost som vår Host, den gamla spanjorska tanten Ana bjuder på - och yeeeah, min favorit - OR NOT - supersockriga flingor och mjölk. Då menar jag värsta chokladflingorna och sockrade kalaspuffar. Men gratis är gott sägs det, så det får duga. Jag kommer att vara död till frukost.

Mitt första intryck av Barcelona var inte det bästa, var lite gråmulet (men ändå ljust) samt så inget folk på gatorna och alla butiker var stängda. Typ öde..Ändå var det första som vi gick till La Rambla, den största turistgatan i stan. Okej det var ganska tidigt, men en enorm stad känns ganska öde och tom utan turisterna (första gången som jag erkänner detta med, tror jag). Men vi hittade en stor matmarknad som var kul att gå på, vi och  spanjorerna var de enda som var där. När vi kom tillbaka senare på dagen var alla priser lite högre, då hade ju turisterna hittat ut ;)

sedan strosar vi vidare, blev en massa färsk frukt där inne + en baguette till lunch, vi kör lite budget style nu i början.

Hittar Columbus staty och lite annat kul. Tar en sväng nere vid hamnen, lika öde... det liksom ekar tomt. Men solen börjar komma och det blir riktigt fint. Hittar Cathedral Barcelona, Santa Maria Del Mar som båda var riktigt fina, och gratis att komma in i, eller lyckades vi bara smyga oss in?! :) Såg en skylt med entrance på, men ingen som begörde det. Grymt bra!

Vidare genom alla smala och fina gator i barceona, riktigt mysigt. känner av staden lite, sedan så blev det Sagrada Familia - oj så ståtlig den var. men, tyvärr som så ofta, under reparation och det förstörde bilderna lfällor ite. Sedan vidare upp mot den känd aoch riktigt fotovänliga sjukhuset. och efter det, dagens höjdpunkt (även bokstavligen, det var en del backar upp, men oj oj vilken utsikt). En super enorm mega fin park där vi fikade lite baguette och strossade runt. Så galet vackert, och vyn över Barcelona. Hoppade över delen med Gaudi konst (vi har tittat på en hel del av hans verk under dagen, på bakgårdar och allt ;). Inga turistfällor här inte.

Tog oss till toppen och vilken fin väg upp. Och vyerna längs vägen över hela havet, horisonten och Barcelona - WOW! Sedan uppe poå toppen la vi oss och solade och bara mådde ett tag :)

Påväg ner httade vi ytterligare en fin kulle att gå upp på med fin vy :)

Ner genom staden igen, strosade genom kvarteren, ytterligare fina kort. Shoppade lite granna inför imorgon i en lokal butik och hittade truimfbågen och sedan hem igen. Bara ca 13h sightseeing idag, fötterna är lite trötta. Men jag ska verkligen inte klaga, ojoj vilka blåsor Malin har fått. Att hon ens kan forstätta att gå, hon vill verkligen vara i Barcelona :P

Men nu lite google, fick lösenordet av den snälla damen och sedan sängen - lagom trött, vi tar lite sovmorgon imorron med. God natt :)

Adventure must start with running away from home! My adventure will start 17th January 2012! And after that it never gonna end, travel is lika a drug for me! ;)

<<< Juli 2019

Följ notimetolose med Blogkeen
Följ notimetolose med Bloglovin'

My travels!

Gästbok - lämna ett litet fotavtryck här :)