Inlägg publicerade under kategorin Norge - Jobb, vardag och nya äventyr!

Av Emma Söderlind - 25 mars 2017 23:30

Lyxfrukost, sitta och njuta och få äta i goda vänners sällskap är ju bara livskvalite! Att sitta ner och äta frukost är inte ngt jag och M är direkt duktiga på att ta oss tid till. Kanske måste bli bättre på det?1?

Packa skotern ordentligt idag för nu blir det långtur. Ett besök till Norska gränsen blev det, upp till Stekkenjokk där vi grävde ner oss för att steka upp palten till lunch och göra våra coola bananer (ett uttryck som jag fick lära dem andra ;)). Gräva ner oss ca 2m för att komma till backen med elden.

God mat, lä från vinden och en Danne som vi fick rädda på håret från att ramla ner och bli blöt i bäcken. Lite äventyr och adrenalin måste man ju ha med!

Hemresa med en skoter som skar, 1km hemifrån. Bogsering även denna resa, men det var ju vid rätt tid iaf :P

Myskväll med spel, vin och god mat igen. Sedan bar det av på puben med trubadur. Där vi mötte norska Martin som kör enduro och bara Honda ;)

Dansa swing, grymma uppträdandet med Hakuuna Matata av en kille som gick upp och sjöng en duett med trubaduren - bä'sta jag hört på länge! :D

Danne avslutade kvällen med en dans med!

Tack hörrni! Nu tappade vi en timme av dygnet med ;)

Kamerabilder:

Av Emma Söderlind - 14 augusti 2016 00:00

Oj vad trött man var imorse!

Men gudomligt god hotellfrukost var det. Haha jag har aldrig ätit hotellfrukost såhär långt norrut förut märkte man. Typ lingon, tranbär, gädda och lokala delikatesser som man bara tänkte "oj, detta måste vara dyrt för det är ju så ovanligt" men ja, det är nog bara vardag här uppe. Riktigt mätta blev vi. Sedan så checkade vi ut och lastade in oss i bilen igen. Fika och kaffe var medpackat idag, så otroligt lätta väskor. Var ca 3 km till båten. Klev ombord på den och resan tog ca 45 min. Sen vandrade vi i otroligt vacker natur ca 3-4 km tills vi kom till Treriksröset. Där var det 3 stenar, en med vardera landsmärke och i vardera land :) Sen så den stora stenen där gränsen mellan dessa tre nordiska länder går. Så här han man besöka alla tre länder på 3 sekunder. Hade varit fränt om telefonen fattat detta med och man fått sms från vardera land ;)

Väl värt ett besök :) Otroligt vakcert här med, kan tänka mig att de får många turister för vandring och paddling hit upp :)

Spana in detta klipp:

Vandrade tillbaka, vilken lätt vandring detta var, kändes knappt att man gått 8 km;)

Satte oss ner på kullen ovanför båten och fikade lite innan vi tog den tillbaka. Då satt vi ute och fick beundra den vackra naturen när solen kikade fram. Fick prata med en samegubbe med, men ja det var nog inte inelligensreserven om jag säger så...

Sedan packade vi in oss i bilen och ja, jag beundrar verkligen min farbror. Sen körde vi 50 mil non stopp till Haparanda, då bara genom Finland. Längs Torneälven så vi såg Sverige nästan hela tiden ´;)

Stoppade för lunch/middag och sedan rullade vi bara på de ytterligare 50 milen hem. Han körde hela vägen. jag är imponerad och vet vem jag tar med när jag vill göra en roadtrip ;) :D

Lite incidenter med GPS:en som hämnades i Umeå för att Jonny inte svängde ut från Finland osv. Bara skratt och bra humör hela resan. Vilken släkt vi är :D

Så vi kom hem igen ca 22.15 Så härligt att se och få krama om Martin igen <3

Tack för denna resa hörrni, nu laddar vi för nästa tycker jag. Vart den nu bär av :)

Av Emma Söderlind - 11 oktober 2015 01:15

Vi bestämde oss för att få vila ordentligt denna morgon med! Var ca 11 hos Johanna och Alex, då hade vi hunnit lämna en High coast tidning och en vinflaska hos vår host och tacka för oss. Även skrivit i hennes fantastiska GB. Otroligt vilken människa Mari är :)

Vi tar en promenad runt staden. Börjar med att prova den automatiska cykelliften i stans brantaste backe. Riktig turistattraktion. Klarar det på andra försöket tror jag. Spännande grej detta ;) Sedan promenerar vi upp för denna backe till en borg med fantastisk utsikt över Trondheim, och vilket väder vi har. Sedan besöker vi Johannas Universitet, Norges största, det heter NTNU! Ner till stan igen, förbi en kyrka kvar sedan krigstiden som tyskarna byggde, otroligt fin. Sen är tiden slutför denna resa, dax att börja rulla hemåt.

Tråkigt att sitta i en bil med så vackert väder utanför :P

Liten rolig notis är att svenska coop ordnar gratis bussresor från trondheim till deras butik för att få sälja, gratis harrytur ^^

Vi stannar och käkar i Åre och är hemma ca 21.20 Inte alltför sent iaf, skönt! :)

Av Emma Söderlind - 10 oktober 2015 01:15

Imorse så klev vi upp, åt frukost hemma hos Mari, hade fil med oss från Sverige. Sedan så rullade vi för att plocka upp Johanna och Alex.

Vädret ser ut att bli riktigt kanonfint!

Tar ca 2h att köra till Hitra, och precis som jag minns är sista biten magnifik!

Får stanna och titta på en karta för att hitta. Sen lyckas vi svänga av en väg för tidigt, och vet ni vad? VI hamnar hos Kenneth, Hitra dyk där jag har varit ochdykt. HAHA, hur stora är oddsen?? Kul att vara där igen iaf ;)

Kör in på nästa avfart som är rätt och hittar rätt man som ska ta oss med ut. Vädret är strålande sol och helblå himmel. Svida om till varmare kläder och lasta båten. Sedan åker vi ut. Så härligt att vara på havet igen, och så otroligt spännande! Ganska långt ut, men bara island och grönland framför våra ögon spanar vi in Atlanten! :)

Johanna är den första att få napp ganska direkt. En sej. Sen rullar dagen på. Inget stort, men mitt första napp är en haj som simmar efter upp till ytan. Nästa napp så sitter hajen på ^^ Lite coolt ändå. Fångar bara sej och makrill, blir ca 15 fiskar totalt. Jag och johanna tar ur dem påvägen hem. Grabbarna tittar på. Sedan filear jag och Alex dem. Man är ingen expert direkt på så små fiskar... mer övning behövs ;)

Men min mannerström filekniv är grym :D

Resa hem med några fina fotostopp. Sedan lagar vi middag, sej med stekta grönsaker. MUMS!

Ganska tidig kväll igen, det tar på att vara ute en hel dag :)

Hinner surra en hel del med Mari när vi kommer hem igen. martin kastar in handduken innan mig dock. Han har lite svårt med norskan och ja, är inte van med CS direkt. men älskar verkligen att han provar detta med mig :D <3

Av Emma Söderlind - 9 oktober 2015 01:00

Vi tar oss en välförtjänt sovmorgon idag. Mari går upp på jobbet ca 07.00 så vi har lyxen att få vara själva i lägenheten. Det är en lyx som man verkligen uppskattar ;)Sedan blir det brunch nera på Bakklandet 22, där johanna bor. Äggpannkakor med smothie gjord på kokosmjölk och blåbär. LCHF fullt ut, men det kanske inte riktigt faller Martin i smaken ^^Sedan blir det en sväng runt stan, shoppa lite färska musslor till kvällens middag. Tyvärr rinner tiden iväg och vi gör en omelett innan vi ska iväg på kvällens aktivitet. Lurifax-revyn. Det är typ gala-klädnad som gälle och ¨åldern är betydligt högre än vår... men aja, who cares, vi känner ändå ingen!Ståplats i ca 3h känns på¨i ryggen. Men oj så checkt med norsk igen! Saknar verkligen Norge!Det är studentsamfundet som ordnar detta och ja, dem kan verkligen!Sedan lagar vi musselsoppa till middag, kokt i vitt vin. Mumsigt! Första gången jag äter blå Shell, (blåmusslor på svenska ^^).Sen blir det isäng itid, för imorgon ska vi fiska! :D

Av Emma Söderlind - 8 oktober 2015 01:00

Hej och hå, så hann man bara stiga in genom dörren hemma efter att ha hoppat ut från taxin, byta väska och ut till en nypackad bil av Martin. Nu rullar vi mot Trondheim och en weekend där :)Köper med Coca-cola till vår host Mari och lite snacks i bilen.Plockar upp Alex på bussstationen och sen börjar resan. Tar ca 6 timmar och jag ringer och väcker vår host Mari ca 02.30 på natten... Glad och trevlig släpper hon in oss sen. Vilka människor det finns! Hon skulle upp på jobbet sen :POtroligt fin lgh, och vilket rum vi fick!Detta blir en bra helg tror jag ;)

Av Emma Söderlind - 27 april 2014 19:00

Hej och hå. imorse var det ännu finare väder än igår. Verkligen inte ett enda ynka moln på himmelen idag. AWESOME! Börjar med en sväng mot Trodla-Tysdal för att svänga av och titta på Ritlandskrateret. Inte så tydligt som jag hoppats på, men en fin tur och väldigt fina gårdar som man passerade. Måste vara grymma sommarstugor :)

Sedan tillbaka till bilen, käka lite lunch och upp för den branta bilbacken till starten till Skomakarnibbå. Vilken tur alltså. Börjar riktigt fint genom gårdar, sedan genom skogen och efter det brant uppåt till första toppen. Över 700m. Sedan så får man gå ytterligare 30 min innan man är på Skomakarnibbå. Man går bara och har en fantastisk utsikt över Josenfjorden, men från andra sidan. Helt fantastisk dag. Blir till att gå i bikini rakt, varmt alltså. Hittar en mkt coolare plattå att stå på, jag gillar denna bättre än Preikestolen faktiskt. kan ha att göra med att det är betydligt mindre folk, haha ;) Men dem påminner om varandra :)

När jag kommer så går folket som var där, så jag får hela klippan för mig själv. blir en del kort, ligga och titta stuprätt ner i fjorden, och även bara njuta i solen och låta skorna torka lite. Så underbart skönt. Sedan en sväng tillbaka, ner för att passa färjan och upp till linn och Atef för att lämna ciggaretterna. Dem håller på att grilla och först känner jag, oj mitt i maten...Men istället bjuder dem in mig på middag. Så otroligt gott. Och som vanlig alltid lika trevligt att hälsa på uppe hos dem, mitt andra hem lite ;) Får titta på när Atef flaskmatar ett lamm, så gulligt och alla andra lamm med. Åhh man smälter :)

Sedan tillbaka mot Erfjord, sova lite för nya tag imorgon då får jag med mig älskade Simba med - som jag har saknat han :)

Av Emma Söderlind - 26 april 2014 18:30

Hej och hå, strålande väder idag. Bara att göra sig redo för Preikestolen, som jag har längtat! :) Men oj vad mycket folk. En vanlig lördag i april...kan knappt tänka mig hur det är på sommaren :P

Det är en ganska tråkig vandring den första biten, men oj den är påkostad, eller ja den är iaf turistvänlig. Första turen i Norge då jhag inte blir blöt om fötterna om jag sägwer så. Det är byggt broar mm. Men alldeles för mycket folk. Herregud man blir ju galen!

Men sedan, visst Preikestolen är mä'ktig, men en gång räcker för mig. det är alldeles för mycket folk för min smak. Men träffar Antonhy, en grymt trevlig man från Hawaii som gör mig sällskap resten av dagen. Vi tar en tur upp till toppen och får se Preikestolen från ovan, ännu mäktigare. Ligga på kanten och titta ner var mäktigt med, men nja stå på den var jag lite för knäsvag för. Freestylar ner men det går bra.

Sedan så åker Antony tillbaka mot Tau med mig. Han är här på jobb men hans vänner hade redan åkt med bussen. Så jag stannar och visar han hellristningarna från vikinga tiden som han blev riktigt imponerad av. Sedan handlar vi picknicklunch, tyvärr fungerar inte hans kort annars hade han bjudit, men shit the same. Så blir en supergod rostbiff macka och öl nere på stranden i solen. Sån underbar em. Snackar och bara mår bra. Sedan så skutsar jag han till färjan och jag fortsätter till Hjelmeland för att hämta min väska som äntligen har anlänt från paris. Bara några dagar senare :P

Blir även rostbiffmacka till middag, och en öl till som fortfarande är kall. Vad lättpåverkad man är när man inte har druckit på ett tag, och lite vatten. Sedan så åker jag mot Ritlandskrateret och sover där inatt :) Ny tur imorgon :)

Adventure must start with running away from home! My adventure will start 17th January 2012! And after that it never gonna end, travel is lika a drug for me! ;)

<<< Juli 2019

Följ notimetolose med Blogkeen
Följ notimetolose med Bloglovin'

My travels!

Gästbok - lämna ett litet fotavtryck här :)