Inlägg publicerade under kategorin Laos

Av Emma Söderlind - 17 februari 2012 04:13

Sammanfattning Laos!

Det var enkelt och smidigt att ta slowboaten dit och man får uppleva en fantastisk miljö längs Mekongfloden, detta kan jag varmt rekommendera framför att ta en speedboat som både är dyrare och det såg fruktansvärt kallt ut samt att man kan inte göra något annat samtidigt.

Louang Prabang!

En sjukt mysig stad och min absoluta favorit i Laos. Lätt att orientera sig längs gatorna och många mysiga restauranger om man känner för det, men det finns även fartfyllda uteställe. Så trots att alla barer måste stänga klockan 23.00 så tyckte jag om utelivet här. Under dagarna finns det även mycket att roa sig med som t.ex:

-Gå upp klockan 06.00 en morgon och skänk mat till de 200 munkarna som varje morgon går längs huvudgatan innan solen går upp. En upplevelse och syn som man borde uppleva, men en morgon räcker sedan är man nöjd.

På dessa mattor fick man sitta när man gav dem munkarna mat!

Blev bananer, sticky rice (som man tog små delar med händerna och gav till varje munk) och ngn sorts kaka.

Längs vägen satt även barn och tiggde mat av munkarna, flickans korg blev typ halvfull och den är riktigt stor :P

-Pak Ou cave ett besök hit var roligt även om själva resan dit för min del var den bästa. Vägen var lätt att hitta, även om skyltarna var uteblivna för det är bara att följa vägen tills en skylt dyker upp. Nästan fyra mil enkelväg så en heldags tur är vad det blir, stanna gärna och ät vid någon lokal restaurang eftervägen.

- Ett måste att besöka vattenfallet Kuang Si. Helt underbar miljö där men se till att bada i båda ”poolerna” för den ena har ett litet vattenfall som man kan klättra i och den andra har ett rep som man kan svinga sig i. För den äventyrlige så kan man även klättra ända upp till toppen, även om det ser ut som sen självmordsväg.

- Besöka berget Phu Si och templet där uppe i solnedgången, otroligt vacker vy över hela staden och bergen, sitt bara där och njut ett tag!

- Gå över bambubron på kvällen! Finns en väldigt mysig restaurang på andra sidag som helt klart är värt ett besök - dem har massor av sällskapsspel som man kan låna :)

- Minst en kväll på utopia och spela lite volleyboll, fusballspel eller bara ta en öl i en supermysig bar. Efteråt är
självklart ett besök till stadens bowling ett måste. Åk dit med några och ta en omgång, även om det inte blir det bästa spelet med några öl i kroppen så är stämningen grym!

(Bilder kommer)

- Man borde även besöka nightmarket för där finns mycket fint att handla, många fina tavlor och inga farliga priser. Kan berätta att ett bageri står ute och säljer kakor/bakelser, detta är alldeles för lockande och inte alls dyrt. Prova!

- Lunchtips som är billigt och enkelt att ta med är att gå och köpa en mycket god baguette i en av stadens alla baguettestånd, och varför få inte samtidigt unna sig en god fruktshake till?

- Är du från Sverige, eller ja resten av världen med, så borde man besöka Scandinavium Bakery. Skyltar på svenska och något god svensk mat kan man alltid hitta!

Vang Vieng!

Bussresa hit från Louang Prabang är väldigt skumpig så har du lätt att bli åksjuk – ta en tablett innan! Krokiga vägar som går upp och nerför bergen. En väldigt liten stad som tyvärr har lite för mycket västerlänningar för min smak. Men lätt att hitta ett guesthouse, finns överallt i centrala staden. Restaurangerna ligger hörn i hörn så det är bara att välja och vraka. Men ett besök till en restaurang som visar vänner och har sittplatser med kuddar runt ett bord är väl värt sitt besök.

- Tubingen är ett måste att testa – sjukt bra paartymöjligheter men räkna inte med att åka så mycket tube, eftersom man fastnar i dem tre första barerna, det finns totalt 13 stycken. Man måste betala en deposit för tubingringen som är dyrare än själva aktiviteten, men se till att i god tid gå och fixa en ring för annars är risken stor att du blir utan. För vid kvart över fem börjar alla ringar plötsligt fått ben och gått hem…Man kan börja åka dit vid ca 12.30-13.30 som lagom tid, inte 09.00 som det står att dem öppnar.

- Att hyra en cykel/moped och åka till alla grottor som finns runt om i den vackra miljön. Det är sjukt många berg och måste nog finnas 20 stycken grottor. Men hitta en bra karta och var sedan mycket noggrann med namnet dit du ska för det är lätt att ta fel. Finns en grotta med en lagun utanför som ska vara väldigt fin och en stor med en sovande Buddha som jag tycker att man borde leta upp.

- Passa på att åka luftballong över staden i solnedgången!

Vientiane!

Huvudstaden gjorde inget bättre intryck på mig och blev inte alls kär i staden. Stort, ganska svårt att hitta och inte en enda bankomat fungerade att ta ut pengar i för mig = stort minus. Svårt att hitta någon bra restaurang, eller en restaurang överhuvudtaget. Men några saker kan man göra:

- Besöka Buddhapark är helt klart värt. En fin park med flera statyer med Buddha och det bästa var att man kunde klättra på dem.

(Bilder kommer)

- En dagsvandring runt staden rekomenderar jag och titta på några tempel, Patouxi (truimfbågen) och den gyllene stupan som är Laos viktigaste landssymbol. Besök även inomhusshoppingcentret Talat Sao, ungefär samma
känsla som MBK i Bangkok.

Huvudstaden är absolut inget måste att besöka – jag skulle nog snarare rekommendera er att hoppa över den och åka till en mysigare stad in i centrala Laos.

Pakse!

En liten stad med tyvärr inte så mycket att göra. Men stanna gärna här för att göra dagsutflykter till 4000 Islands och dem större öarna Don Khong och Don Det.

- Kan varmt rekommendera en Kajakutflykt på en eller flera dagar, underbart att paddla längs alla öarna och den vackra miljön.

- Templen i Champasak är helt klart värd ett besök dem med. Mycket fina och en fin utsikt över omgivningen från toppen där.

(Bilder kommer)

-  Även dem vattenfall som finns runt 4000 Islands är värda ett besök, försök att få med dem i en utflykt kanske?

I matväg så var det ganska okej att hitta matställen i Pakse, men vill rekommendera den indiska restaurangen Jasmin, god mat och mycket snabb service. Även bra pris! Sedan är en annan riktigt bra restaurang Dao Lonh som även den ligger längs huvudgatan. Finns även fina tempel utanför staden på berg med fina lägen och långa trappor upp som nog är besöksvärda. Men stanna bara dem dagar som du har något inbokat att göra, annars är staden nog väldigt tråkig…

Ett måste är att testa både kaffet (som smakar choklad) och theerna från Laos. Riktigt goda!

Jag hade höga förväntningar på Laos innan, att det skulle vara jätte mysigt och allt. Men det var bara Louang Prabang som lyckades leva upp till detta. Annars är jag tyvärr lite besviken på Laos…Men det kan ha att göra med att dem aktiviteterna hade vi redan gjort i Thailand och därför blev saker att göra väldigt få och då även lite tråkigare? Men folket är väldigt trevliga och här är några saker som jag lärt mig om Laos:

- Lao time existerar verkligen – LPDR – Lao please don’t rush stämmer verkligen! Tuktukchaufförerna har hängmattor bak bland sätena, det säger väl allt?

- Barnen har verkligen ingen känsla för personal space. De är bokstavligen talat uppe i knät på dig ibland…

-  Även fast man dukar fram en gaffel och en sked, så anses det oartigt att äta med skeden. Välj helst av allt ätpinnarna!

- Man ska ALLTID ta av sig skorna innan man går in någonstans och allt som har med fötterna på bordet eller liknande är mycket oartigt. (Jag har ändå klarat mig ganska bra, dock med Kims hjälp ibland med att ta av mig skorna…)

- Att visa kärlek till sin partner offentligt anses mycket oartigt. Även att hålla hand och att kramas gillas inte.

-Man ska hellre bära för mycket än för lite kläder. Bikini och badkläder är verkligen bara acceptabelt på stränder och vid en pool. Absolut inte på gatorna! (Tyvärr respekterades detta verkligen inte av alla i Vang VIeng…)

- Husen är byggda av tegel, bambu eller trä. Alla tegelhus är målade samma speciella nyans av babygul, rosa, blå, grön och lila. Lite roligt att se!

- Skolåldern för dem som har råd är mellan 6-17 år. Sedan är det bara att börja jobba! Långt ifrån alla har råd att gå i skola och skollunch är inte ens att tänka på då.

-  Vägarna i speciellt norra Laos är riktiga kostigar, om inte tusen gånger värre!

-  Laos whiskey kan verkligen döda en under en kväll, inte så god men väldigt stark! Den kan man göra med hjälp av tigerpenis, ormar, ödlor och andra roliga saker.

- Ordet hage finns nog inte här eftersom alla djuren betar helt fritt och av någon konstig anledning så trivs dem utomordentligt bra på vägarna ;P

- Beställer du rispudding får du bokstavligen talat RIS!

- Antalet tutor som säljs i Laos slår säljrekord varje år – eller ja dem borde iag göra det eftersom dem används konstant hela tiden, kan vara för att dem kör lite galet :P

Av Emma Söderlind - 12 februari 2012 11:27

Kajakdag två + besök till två vattenfall!

Klev som sagt upp väldigt tidigt imorse och fem i sex stod vi klara utanför vår Bungalow – precis som order var. Då skulle vi bli hämtade, få en baguette till frukost och sedan börja gå till ett vattenfall. Men klockan går och ingen kommer, så till slut går vi in till restaurangen som tillhör vårt boende för den mannen kunde iaf engelska. Och efter ytterligare tio-minuter en kvart så kommer han och säger att vi ska få äta frukost där, välja från en meny. Det var mycket bättre än väntat. Och när vi hunnit beställa så kommer vår guide, samma som igår och då börjar klockan bli ca tjugo i sju, inte riktigt den tid som var sagt. Men det blev två scrambled eggs och en baguette med the
för mig.

Sedan bar det iväg, men nu hade vi fått dagen förklarad för oss. Inte alls som enligt vårat schema, men det gör inget, för nu har vi koll på läget. Vi började med att paddla under fen franska bron tror jag det var den hette. Sedan stannade vi för att titta på ett fint vattenfall, men det är nog ÄNNU finare under regnperioden, för nu såg man lite väl mycket klippor. Sedan gick vi till en sandstrand och fick se två buffalos para sig. Här väntade våra kajaker som en annan Laoskille flyttat åt oss. Nu när vi hoppade i så var miljön som ombytt, nu var det bara klippor runt oss och
väldigt strömt. Gudien knöt fast alla saker, t.om skorna, sa åt mig att stoppa undan kameran eftersom det var stor risk att vi skulle tippa – spännande! Det var bara ogjort att vi inte gjorde det, men eftersom vi är så duktiga (eller ja, Kim iaf som satt bak och skrek order och direktiv till mig som jag bara uppfattade en tredejdel på rätt sätt typ :P) så klarade vi oss med kajaken på rätt köl!

Sedan flöt vi på längs underbar miljö i solen, men efter regn kommer solsken och tvärtom måste det också vara för sedan blev det ngn km i kraftig motvind!! Men det var bara att paddla på, men det var bara rakt fram så det kändes som en evighet till andra sidan (som dessutom var gränsen till Kambodja). Där stannade vi för att få se den utrotningshotade Irrawaddy delfinen – men ingen tur med oss så blev lunch ca kvart i tio istället. Men efter lunchen var avklarad såg vi några stycken på långt håll (tack vare guiden, annars hade jag aldrig upptäckt dem :P) Så nu har man sett dem med! Här blev det en riktig picknicklunch på en sandstrand och bra vi + några lokala, trevligt och lugnt igen! Sedan påbörjade vi den sista etappen innan vi var imål med våra två dagars kajaking. Sista biten gick bra och jag är fortfarande inte less på att paddla, har bestämt mig för en heldag på ån i Nyliden med kanot till sommaren, Malin verkar riktigt illa ute för att bli drabbad av detta ;)!

Upp med kajakerna för en brant sandbacke, upp på flaket till en uråldrig lastbil också iväg till nästa vattenfall. Som är Asiens största sett till volymen. Och som jag läst att några grabbar skrivit om det ”här vill vi forsränna”. Och där kan jag bara hålla med! Såg hur härligt ut som helst! Blev liten snabb titt där för att sedan återigen bege oss till lastbilen som skjutsade oss till vår minivan, som sedan visade sig bli en minibuss utan AC, som tog 2 ½ h tillbaka till Pakse. Sov en bit under resan, man blir slut av att vara ute i solen två hela dagar, 4-5 timmar varje dag minst!

Nu sitter vi på ett mysigt ställe och druckit en iste – supergott! Kim har skypat lite så jag måste nog snart boka in det jag med! :) Dags att bege oss till en middag – sista kvällen i laos för

imrogon bär det av till Vietnam och Ho chi minh city! Kram

Tidig morgonstund utanför Bungalow i väntan på guiden!

Som ni ser fick vi vänta ett tag, för guiden har ännu inte kommit...

Laddad för mer Kajak! :)

Underbart att glida fram längs floden i soluppgången! :)

Lunchstället - snart dax att bege oss iväg på den sista kajaketappen! :)

Vår glada guide! :)

Två duktiga brudar i solen!

Asiens största vattenfall sett till volymen! :)

Av Emma Söderlind - 11 februari 2012 11:15

Kajakdag 1, i 4000 Islands!

Klev upp halv sju för att packa klart väskan som vi lämnade nere i receptionen. Där hade dem även ett säkerhetsskåp som vi kunde lämna dator, pass och pengar. Dem var väldigt seriösa eftersom dem märkte våra väskor med lappar, också fick vi lappar så att vi kunde lösa ut dem sedan. De räknade även alla Kims pengar, två stycken så att det verkligen blev rätt och vi fick kontrollräkna dem när vi hämtade ut dem sedan – riktigt bra! Sedan blev det frukost på det indiska stället Jasmine igen. Återigen mycket snabb och bra service, blev en omelett med fruktsallad för mig – mums!

Sedan blev vi upplpckade utanför turistinformation och en bilresa på två timmar började. Vi körde förbi ett melonställe med flera hundratals – om inte tusen – meloner längs en sträcka på 400-500m, så underbart att se. Men hann tyvärr inte ta ngt kort eftersom det är för hög hastighet. Sedan blev vi avsläppta först i gruppen vid Hat Xia Khoun (en av öarna). Där var först ingen guide som mötte upp oss, men klockan var bara tio över tio och vi skulle inte börja kajaka förrän halv så än var det ingen panik. Behövde inte vänta så länge, sedan kom två kajaker och guiden – som inte kunde ngn engelska alla. Bara ngt enstaka ord…Jag och Kim delade på en kajak och oj vilket mästerteam vi blev – spurtade t.om ifrån guiden. Det var underbart att glida fram längs mekongfloden bland dem 4000 öarna (även om man inte uppfattade vad som var ö och inte…men landskapet var gudomligt vackert! Vi paddlade på i säkert två och en halv timme innan det äntligen var dags för lunch. Under färden fick vi hoppa av och gå med kajaken
för att komma uppför där det var riktigt strömt och även testa lite strömare vatten nerför.

Lunchen blev dock inte en strandpicknick som vårt program sa, utan vid vad jag tror var vår guides familjs hus. Där fick vi en lunchlåda med ris och grönsaker – mumsigt gott och melon som efterrätt. Runt oss sprang supersöta kycklingar och kattungar – bland dem sötaste som jag sett. Nere i vattnet badade en massa barn och några fiskade från båt. Bara vi som var turister och människorna höll verkligen bara på med sin vardag och det var inget konstigt att vi var där. En helt annorlunda känsla jämfört med trekkingen, där man kände att bybornas vardag var turisterna, om ni förstår vad jag menar.

Efter maten så drog vår guide med oss på en promenad runt byn/grannhusen. Vi fick smaka några olika bär, se sticky rice odlingar, se ännu mer när dem fiskade och bara kika hur dem bodde. Han kunde säga ngt enstaka ord
på engelska, men förstod man inte var det bara att skratta och le lite. När vi kom tillbaka skulle dem som bodde där äta lunch. Sticky rice med biff, vi fick smaka och det var riktigt gott. Sedan bjöd de oss på öl men det tackade vi nej
till, fastän man egentligen inte ska göra det…

Ut och paddla igen i solen – denna gång kanske 2 h innan vi var framme vid Don Det, en stor ö med mycket turister. Vår första syn var en strand full med turister som solade och badade. Sedan när vi lyckats få upp kajaken (jag föll på en snubbellina…), lagom dyngsura, sandiga och allmänt fräsch så fick vi vår egen Bungalow. Helt okej och morgondagen bjöd på en uppstigning med tuppen – nämligen 05.15 för att komma iväg itid. Middag ingick
inte i paketet så vi hittade en alldeles vid vattnet och såg solnedgången där. Tog en vattenmelonshake men när vi skulle beställa mat så frågade jag om fem olika rätter och antingen så hade dem inte den, eller saknades ngn ingrediens. Dessutom var hon allmänt sur och såg inge glad ut så vi bestämde oss för att röra oss till en annan (finns minst 20 st på denna ö bara, och lika många guesthouse med bungalows).  Hittade en bättre där Kim testade fisk för första gången denna resa, men jag tog en kycklingsoppa. Båda var mycket goda. Däremot testade jag en lemonshake som var syrlig men mycket god, inte bara det söta som man är van med i shakarna. Sedan ville Kim testa en ny efterrätt med – nämligen rispudding. Och snacka om att hon fick RISpudding med choklad…För det var som
att dem tagit en rispotion som man får till en måltid, lagt i en stekpanna med mycket choklad och sedan hällt på tallriken. Jag hade kunnat slå vad om att det skulle vara som Ris a´la manta men det var det inte riktigt…Men den smakade faktiskt riktigt bra, men den hade man kunnat ha som enbart middag för mättande
kanske är ganska uppenbart att den var?

Sedan, redan vid sju tiden kröp vi in i Bungalowen. Men jag kände att det var för tidigt att sova så tog en promenad runt nästan hela ön. Hamnade i mitten på ön på en lägda med bara min kameraskärm som lyse…sedan var det lite svårare att ta sig till vägen igen eftersom jag hamnade på bakgården till ngt hus med skällande hundar…Men damen var vänlig och förstod att jag bara ville till vägen – tror dock inte att hon pratade ngn engelska. Sedan blev det tandborstning bland myggorna, krypa ner i ett riktigt varmt rum trots att fläkten gick på högvarv. Men somnade ändå och sov ritkigt bra. :)

Det här var stranden som vi möttes av. Fint i solnedgången. Men när vi gick upp ca halv sex så började folk komma hem från nattens festande...galna turister!

LUNCH! Supergott med ris och grönsaker, och på ett lugnt ställe - älskade känslan där!

Fick som sagt styra kajaken uppför en alldeles för stark ström - lite spännande - men ingen vurpa i vattnet blev det iaf!

Egobild - stackars Kim som fick Paddla på själv då (ni som känner mig förstår varför jag skriver så...;) )

Frukost på Jasmin i soluppgången!

Av Emma Söderlind - 10 februari 2012 15:25

Sedan iväg för att äta frukost på ett wifi ställe där jag bloggade och skrev lite och åt en omelett till frukost. Sedan gick vi för att leta green discovery och explore-asia för att boka en kajaktur. Green discovery skulle ha 235 dollar/person för att göra turen – billigare om dem hittade fler. Sedan gick vi någon km åt fel hål, för att sedan avgöra att här ligger inte explore-asia. Bara att vända och gå tillbaka samma väg. Gick in på några ytterligare reseguider men dem kunde knappt engelska och var nästan lika dyra… Men mitt i allt, på en liten sidogata hittade vi av en slump explore-asia. Förstår att boken rekommenderade dem, helt klart billigast och riktigt bra service! 70 dollar för två dagars kajak + irrawaddy delfinen. Även två vattenfall och lite trekking blir det – superbra! Här bokade vi även flyg till Saigon (Ho ch minh city) på måndag den 13 februari. För flyget går bara mån, ons och lör. Tur att hon kunde berätta det, och det var billigare än det vi kollat på på internet. Totalt blev det 1’840’000 kip = 230 dollar. Inte så farligt.

OCH, jag har hittat en automat som  fungerar med mitt icakort här, skojar inte om jag går dit minst två gånger till idag och ta ut pengar som jag sedan kan växla till dong! Var bara, återigen, av en slump att jag testade icakortet. Min mening var att använda visa kortet för att få ut pengar till flyget och kajaken. Men så fungerade det
och detta resulterade i en överlycklig tjej! :D

Men jag ville göra ett försök att komma till Champasak idag, ett litet Angkor wat typ. Men tuktuk skulle ha 350’000 båda vägarna och det kändes alldeles för mkt. Jag kollade på alla turistställen men  dem hade bara turer för morgondagen…suck…aja fick väl bli en lugn dag i Pakse. Men då sa Kim att jag borde kolla i receptionen på vårt hotell så det gjorde jag. Då tyckte han att jag skulle hyra en motorcykel/moped och frågade om jag kunde köra. Min motfråga direkt – ”Är den automat?”. Såklart inte, suck igen, nä då kan jag inte köra den… Då erbjuder han sig att köra mig dit och sedan hem igen. Jag funderar i tre sekunder, frågar Kim, sedan blir svaret ja!! Vi åker direkt, jag sprang bara upp och hämtade skjortan eftersom det är en timmes resa dit. Hoppade upp bakom han, alltså receptionisten på hotellet och vi rullar. Jag har ingen aning om det är rätt håll men det var så underbart att komma iväg på en spontangrej!

Underbara miljöer och byar har vi passerat idag. Sedan så följde han med mig på hela Champasak templen och det kändes lite konstigt, men ändå inte. Han fick agera fotograf ngn gång och dagen var riktigt trevlig!

Hade aldrig gissat på detta om du frågade mig det imorse om jag säger så. ;) Så dagen innebar att jag fick min receptionist att agera privatchaufför på en tur som tog ca 4h, inte så illa det! Nu ligger vi och planerar lite resa, ska bli grymt skoj med lite äventyr imorgon igen. Förhoppningsvis är det bara jag, Kim och guiden – kommer att bli grymt! Snart bär det iväg för att gå till Restaurangen Jasmin för middag, blir nog frukost där imorgon med, dem öppnar nämligen 06.30 och vi ska vara på turistguiden kl. 08.00

Klockan börjar nu närma sig halv tio här - kanske dax att krypa isäng? Kvällen innebar ett inköp av coco nut milk med fruktköttet kvar på burk - faktiskt riktigt gott och en lång promenad så nu känner man till och hittar i den här staden med! :) Nu gillar jag den mycket mer än imorse, men då var man nog bara lite less. Tusen gånger bättre än Vang Vieng och Vientiane! :)

Av Emma Söderlind - 10 februari 2012 02:38

Hallå! Sådär, då var vi framme i Pakse - nere i södra Laos. Igårkväll vid halv nio tiden lämnade vi huvudstaden Vientiane för en 9 h bussfärd mot Pakse. Det var tråkigt att behöva säga hej då till Jodi och Hollie - men vem vet, vi kanske möts i Vietnam någonstans! För dem ska flyga till Hanoi idag och vi åker som sagt till södra Vietnam först.

Men igårkväll när vi skulle gå på bussen - blev avsläppta på busstationen av tuktuken som hämtat oss på hotellet. (Supersnällt av Jodi och Hollie att låta oss använda deras rum till förvaring av väskor och duschen innan vi åkte). Men åter till stationen - vi blir ledda av chauffören mot den snyggaste,störtsta och den buss som vi direkt sa "hoppas att det är den". Den står längst ut och precis bakom den så går tankarna - det är den, YEEES, älskar VIP! Men, som det tyvärr alltid finns...., så står en mycket mindre, lite mindre lyxig buss precic bakom och den ser man ainte förrän man gått förbi vår drömbuss. Aja, det var för bra för att vara sant ändå, in med väskorna och in för att se hur bussen är. Lite roligt att se säten hur dem är. Först tror vi att vi ska få en överslaf var, åh här kommer vi att sova ganska skönt, mycket utrymme och väskorna precis nedanför en - nice! men innan vi lämnar stationen visar det sig att vi ska dela på en sådan överslaf och med facit i hand så gick det ändå helt okej att sova. Iaf dem 5 första timmarna, sedan blev det bara värre och värre tyvärr...skönt att äntligrn få gå ur imorse men man ska inte klaga. Vi sparar en natts boende och kommit fram till en ny stad :)

Väl här så gick vi runt för att lhitta ett boende - men det är inte lätt klockan sju på morgonen, nästan inget öppet och inga har checkat ut än så allt är fullt. Men det slutade på ett hotell för 45'000 kip var. Men vi letar ngt annat imorgon, om vi inte drar vidare ner mot 4000 islands. Nu har vi nyss ätit frukost, blev en omelett. Är inte riktigt kär i staden än. Men vi ska ge oss iväg till en reseguide och boka lite kajak och turer för att förhoppningsvis få se irrawaddy delfinen. Om några dagar flyger vi härifrån till Vietnam, vi har fixat våra E-visa dit så måte flyga in. Ser verkligen fram emot det! Nu ska vi röra våra ben vidare - Kram!

Av Emma Söderlind - 9 februari 2012 03:00

Klev upp klockan ca 07.00 imorse – käkade frukost 07.30 (återigen musli med frukt och yogurt, så otrolit gott!). Sedan gick dem andra för att ta en tuktuk till Tan Sao marknaden som vi hört var riktigt bra. Jag beger mig ut på en promenad för att ta ut pengar, och jag vill hellre gå dit. Får springa runt på varenda bankkontor men INGA tar maestro kort, som mitt ica är. Vad är det här? Inte ens bankomaten som det står att den ska göra det, (den enda i hela Laos tror jag för övrigt…). Så det slutar med ett uttag från mitt nordeakort istället, som kostar pengar per uttag + en procent på hela beloppet…men men. Jag behöver pengar i handen…Kanske får föra över pengar till Kim sedan i Vietnam för att slippa använda visa-kortet? Hon har mastercard på sitt icakort, mycket bättre! Men sedan blir det en lång promenad runt hela staden för att göra lite sightsing på egen hand. Kikar på de tre elefanternas staty i en park, vandrar längs vattnet. President palatset, flera tempel. Patouxi (truimfbågen) som jag gick upp i och såg på utiskten. (3000 kip). Sedan upp till Laos viktigaste landssymbol, nämligen den gyllene stupan. Jag hittade även marknaden som de andra skulle besöka. Stor och jag fick samma känsla som ov MBK i Bangkok, men var inte på shoppinghumör så gick bara runt hela och kikade. Sedan möttes vi upp på hotellet vid halv två tiden och åkte till Buddha park. Den var mäktig att se men det är fascinerande att bara 2 mil utanför huvudstaden är vägen värre än någon annan som jag åkte på. Så vägarna är inget att rekomendera här i laos…tuktuk chauffören stannade t.om och sa åt Jodi som är lång att hoppa in fram för annars skulle han dö av bulor i huvudet, och så sant! Roligt att man fick klättra och gå in i sakerna på Buddha park, och för bara 8000 kip i inträde. Riktigt mäktigt att se! Väl tillbaka igen (vi fick även se friendship bron mellan thailand och Laos). Så får jag visa dem andra, som trots skjuts av en tuktuk inte hittat markanden, var den är ngnstans. Sedan blir det en dusch, middag och en isglass till efterrätt. Sedan bara att vänta på tuktuken , sedan säger vi hej då till våra engelska vänner och beger oss till vår sleeperbuss som ska ta oss till Pakse imrogonbitti!

Av Emma Söderlind - 8 februari 2012 03:00

Idag blir det en resa till huvudstaden här. Frukosten - återigen musli med frukt och yogurt, så otroligt gott!

'Annars kan jag tillägga att Jdi ramlade på bron imorse, hela hans knä svällde upp----usch inge roligt!

Vientiane!

Blev en lugn kväll, sedan avslutadesden på en top roof bar!

Av Emma Söderlind - 7 februari 2012 15:52

Datorn dör snart , skriver om bilderna så fort jag kan! Kramar till er alla!

Adventure must start with running away from home! My adventure will start 17th January 2012! And after that it never gonna end, travel is lika a drug for me! ;)

<<< Juli 2019

Följ notimetolose med Blogkeen
Följ notimetolose med Bloglovin'

My travels!

Gästbok - lämna ett litet fotavtryck här :)